• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156524
+
-

نظافت پایتخت زیر ذره‌بین شورا

اعضای شورای شهر تهران خواستار پیگیری نظافت شهری و اجرای بهتر طرح استقبال از بهار شدند

 طرح استقبال از بهار از اواسط اسفندماه شروع شده است و با توجه به اینکه فقط 7روز به آغاز سال نو باقی‌مانده اقدامات انجام شده در این طرح ملموس نبوده و شهروندان همچنان از نظافت شهری گلایه دارند. موضوعی که دیروز حبیب کاشانی هم در صحن شورا به آن اشاره کرد و گفت که در روزهای پایانی سال باید پیمانکاران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش خدمات شهری همکاری کرده و به استقبال بهار بروند. او تأکید کرد: «سال‌های قبل روی خودروهای حمل زباله و ماشین‌های رفت‌وروب بنری با طرحی از گل‌های بهاری و عبارت طرح استقبال از بهار نصب می‌کردند. حرکت همین خودروها در محلات حس نزدیک شدن به سال جدید را القا می‌کرد اما امسال برخلاف تلاش‌هایی که قطعاً در این حوزه انجام می‌شود، غفلت از چنین ایده‌های خلاقانه و ساده‌ای، سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است و مردم اقدامات طرح استقبال از بهار را لمس نمی‌کنند.» در ادامه مهدی اقراریان هم به نامطلوب بودن نظافت شهری واکنش نشان داد و گفت: «حدود 6ماه از آغاز دوره مدیریت جدید شهری می‌گذرد اما وضعیت نظافت شهری هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.» او با بیان اینکه نظافت شهری و جمع‌آوری زباله‌ها وظیفه ذاتی شهرداری است، تأکید کرد: «وقتی ما نتوانیم ابتدایی‌ترین وظایف را انجام دهیم قطعاً مردم به ما اعتماد نخواهند کرد. گزارش‌هایی که از سوی معاونت خدمات شهری ارائه و توضیحاتی که در مورد عدم‌موفقیت در نظافت شهری داده می‌شود، قابل‌قبول نیست. چرا که متناسب با عوارض باید به شهروندان خدمات ارائه دهیم.» 
به گزارش همشهری، بررسی نامه اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری به مصوبه بودجه 1401شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، نخستین دستور جلسه روز گذشته بود که محمد آخوندی در جریان بررسی این نامه گزارشی ارائه داد و گفت: «با تلاش‌های انجام‌شده در هیأت تطبیق مشکل خاصی وجود ندارد و فرمانداری در 4بند خواستار تغییرات جزئی مانند نوشتن کلمات تهیه، تأیید و ناظر شده که موارد ذکر شده را می‌پذیریم.» اختصاص نیم درصد از درآمدها به کتابخانه‌ها هم مورد توجه هیأت تطبیق بوده که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به آن گفت: «در تهران 31کتابخانه وجود دارد درحالی‌که حدود 300کتابخانه زیرمجموعه شهرداری تهران است و در بودجه 1401برای کتابخانه‌ها حدود 6میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است؛ بنابراین هزینه‌های این بخش رعایت شده و فرمانداری هم این استدلال را قبول دارد.» پس از اتمام گزارش، برخی اعضا سؤالات و نظراتی داشتند که مطرح کردند و در پایان هم با موارد مطرح شده توسط هیأت تطبیق فرمانداری موافقت شد.

 نظارت شهردار بر مرکز پژوهش‌ها و امور ایثارگران
بررسی لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران دستور جلسه دیگری بود که گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه و نظارت و حقوقی توسط محمد آخوندی ارائه شد و او گفت: «براساس این لایحه شهردار تهران خواستار تفکیک امور ایثارگران و رفاه و ایجاد اداره کل امور ایثارگران و اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی است. همچنین پیشنهاد شده تا مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، اداره کل امور بانوان و سازمان فاوا زیرنظر شهردار تهران قرار گیرند. همچنین در راستای هوشمند‌سازی‌ و حمایت از فناوری‌های نوین و کسب‌وکارهای نوپا خواستار تأسیس سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری شده است.» در پایان اعضا با الحاق مرکز پژوهش و اداره کل امور ایثارگران به زیرمجموعه شهرداری تهران موافقت کردند اما درخصوص تأسیس سازمان جدید فناوری‌های نوین، الحاق اداره کل بانوان به مجموعه شهرداری تهران تصمیمی گرفته نشد.

مکث
تحلیل لایحه اصلاح ساختار

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پایان، لایحه اصلاح ساختار را اینگونه تحلیل کرد:
   اینکه همه ساختار شهرداری بخواهد زیرنظر شهردار باشد درست نیست و این تجربه غلط در کشور وجود دارد.
  ایجاد یک سازمان جدید برای ما گنگ و مبهم است و باید جزئیات آن به اطلاع شورا برسد.
  الحاق مرکز پژوهش‌ها و امور ایثارگران به مجموعه دفتر شهردار بلامانع است.
  الحاق اداره کل امور بانوان به مجموعه دفتر شهردار تهران هم بلامانع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید