• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174417
+
-

ذره‌بین شورا روی ساخت‌وسازهای غیرمجاز

اعضای شورای شهر تهران نسبت به سوءاستفاده برخی برای ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در ناآرامی‌های اخیر واکنش نشان دادند

گزارش
ذره‌بین شورا روی ساخت‌وسازهای غیرمجاز

 نودوهشتمین جلسه شورای شهر تهران تحت‌تأثیر افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌ویژه شمال شهر برگزار شد. در این میان تعدادی از اعضای شورا هم صحبت از سواستفاده برخی  از اغتشاشات اخیر برای انجام عملیات ساختمانی غیرقانونی را مطرح کردند. این در حالی است که روزنامه همشهری هم در روزهای گذشته طی گزارشی درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در شمال شهر تهران هشدار داده بود.
به گزارش همشهری،  نخستین عضو شورا که دیروز نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز واکنش نشان داد مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بود و با به‌کاربردن عبارت «شروع دومینوی ساخت‌وساز غیرمجاز در پایتخت» گفت: «نظارت‌های ما نشان می‌دهد طی مدت اخیر شرایط در این حوزه وخیم شده است.»
ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورا نیز عنوان کرد:‌ «دیروز(یکشنبه) برخی از مسئولان استان با ما تماس گرفتند و گفتند در منطقه19 هستیم و چرا شورا و شهرداری در رابطه با موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه کار جدی و تعیین‌کننده‌ای انجام نداده‌اند؟ توقع دوستان این بود قبل از اینکه استانداری و فرمانداری وارد این موضوع شوند، شهرداری تهران ورود کند و مانع ساخت‌وسازهای غیرقانونی شود. بنده توضیحاتی خدمتشان دادم و گفتم شهردار منطقه جدیدا به آنجا آمده و با توجه به اینکه در حوزه شهرسازی صاحب‌نظر و از پیشکسوتان حوزه شهرسازی شهرداری تهران است، حتما برنامه خواهد داشت و مانع این کار می‌شود.»
امانی در ادامه صحبت‌هایش درباره ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه19 گفت: «نظر آنان این بود که شهرداری منطقه به تنهایی توان برخورد با این موضوع را ندارد و جریانات اخیر باعث شده عده‌ای در پناه و تحت‌تأثیر توجه نهادهای نظارتی به آن موضوع، اندکی نظارتشان در این حوزه کمتر شود. روز جمعه از منطقه19 تماس داشتیم و مردم به ما آدرس دادند که پشت فلان مجموعه در روز جمعه در حال ساخت‌وساز هستند و همان موقع به آقای فرهادی اطلاع دادم و گفتند در جریان بوده و در حال پیگیری هستیم.»
پس از آن، رئیس شورای شهر تهران خواستار اقدام جدی و قاطعانه شهرداران مناطق مختلف تهران در برابر ساخت‌وسازهای غیرمجاز شد.  مهدی چمران گفت: «تشکر می‌کنم از یادآوری این موضوع توسط آقای عباسی و نیز تلاش‌های شهردار منطقه19 تهران به‌ویژه در این ایام که با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی سخت ایستادگی کردند.»
 او تأکید کرد: «امیدواریم در مناطق دیگر تهران نیز اقدامات و تلاش‌های اینچنینی صورت بپذیرد تا شاهد مناطقی مانند «مرتضی گرد» نباشیم که ساخت‌وسازها انجام شود و در نهایت بگوییم کاری است که انجام شده و دیگر نمی‌توان اقدامی کرد. این تنها یک نمونه است. در سایر نقاط نیز شاهد این اقدامات متخلفانه بوده‌ایم.»
 چمران،اضافه کرد: «درخواست ما از شهردار تهران و شهرداران دیگر این است که به جد و قاطعانه مقابل ساخت‌وسازهای غیرمجاز بایستند. اینها مردم عادی نیستند، بلکه مافیا هستند که از این اقدام سودهای فراوانی عایدشان می‌شود. عده‌ای هم از شهرستان‌ها آمده و ناآگاهانه در تله این افراد قرار می‌گیرند و اموال خود را به‌دلیل کلاهبرداری آنها از دست می‌دهند و در نهایت چیزی که نصیبشان می‌شود ساختمان‌های ناایمن و بسیار فرسوده است.»
 به گزارش همشهری، طی 10روز گذشته شهرداری تهران برای مقابله با سودجویان عرصه ساخت‌وساز به‌ویژه در شمال پایتخت، در گام نخست با همراهی نیروی انتظامی گیت‌هایی را برای کنترل ورود و خروج مصالح به برخی از محدوده‌ها مثل گلابدره نصب کرده است. همچنین سازمان بازرسی شهرداری تلاش می‌کند تا از طریق شبکه جدیدی تحت عنوان «شبکه نظارین» از شهروندان و شورایاران گزارش‌های لحظه‌ای و دقیقی را برای رصد محله‌ها و اقدامات تخلف‌گونه حوزه شهرسازی انجام دهد.

مکث
نیاز تهران به حداقل 6هزار اتوبوس

در ابتدای جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مهدی چمران در سخنانی ضمن بزرگداشت مقام شهدای انقلاب، امنیت و مدافع حرم به ۲۶مهرماه روز تربیت بدنی و ورزش اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به تمامی ورزشکاران گفت: «ورزش همگانی در کشور ما یکی از پایه‌های سلامت به‌شمار می‌رود؛ بنابر این با توجه به اهمیت این مقوله باید ورزش همگانی گسترش بیشتری یابد و شهرداری‌ها باید در این زمینه نقش خوب و مؤثری را بیش از پیش ایفا کنند.» رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه تعداد اتوبوس‌های تهران نسبت به شاخص استفاده مطلوب نیست، گفت: «متأسفانه بعد از تحویل شورای چهارم شهر به‌دلیل عدم‌مدیریت صحیح با رکود فعالیت اتوبوس در حمل‌ونقل عمومی مواجه شدیم و باید تلاش کنیم حداقل اتوبوس‌های تهران را به تعداد شورای چهارم که ۶هزار دستگاه بود، برسانیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید