• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162278
+
-

پارلمان شهری همچنان به شناسایی، معرفی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن مشابه پلاسکو و متروپل تأکید دارد

بناهای ستاره‌دار همچنان زیر ذره‌بین شورا

سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ایران: در تهران هزار ساختمان بالای 12طبقه وجود دارد که نیازمند نگهداری هستند تا حادثه ریزش پلاسکو تکرار نشود

شورا
بناهای ستاره‌دار همچنان زیر ذره‌بین شورا

 حادثه ساختمان متروپل آبادان به‌مثابه زنگ خطر و هشداری بود تا مدیریت شهری پایتخت عزم خود را برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر جزم کند ؛ ازاین‌رو انتشار و معرفی 129ساختمان پرخطر و در اصطلاح ستاره‌دار مطرح شد. ساختمان‌هایی که چند روزی است لیست‌شان در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود اما مدیریت شهری تهران آن را مورد تأیید نمی‌داند. دیروز رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران به همین موضوع(129ساختمان ناایمن) اشاره کرد و گفت: «ساختمان‌های ناایمن موضوع مهمی است و سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران پس از بررسی‌های تخصصی آمار 129ساختمان را شناسایی کرده است. گرچه برخی از مراجع این مسئله را قبول ندارد و موافق انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن نیستند اما بنده موافق انتشار هستم؛ چراکه مردم حق دارند از وضعیت ساختمان‌ها مطلع شوند.»
مهدی چمران با بیان اینکه باید کمیته تخصصی متشکل از وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی تشکیل و درنهایت تصمیم جدی و نهایی درخصوص ساختمان‌های ناایمن اتخاذ شود به جلسه با شهردار تهران اشاره و تأکید کرد: «در این جلسه موضوع تفویض اختیار صدور تأییدیه ایمنی به دفاتر خدمات الکترونیکی و اینکه قرار است با چه نیرویی کار انجام شود و بررسی ساختمان‌های ناایمن و آیا به لحاظ آتش‌سوزی صورت می‌گیرد یا ایمنی و پایداری سازه هم لحاظ می‌شود را پیگیری می‌کنم.»
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در صحبت‌های ابتدایی خود پس از تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر به ‌روز جهانی بدون دخانیات اشاره کرد و گفت: «تلاشی که برای کاستن تمایل جوانان به دخانیات انجام شده مؤثر نبوده است. چرا که درآمد و ثروت نهفته پشت دخانیات اجازه نمی‌دهد این مسیر به‌درستی پیش برود. به‌گونه‌ای که زمین‌های زیرکشت دخانیات افزایش پیدا کرده و جای گندم، توتون و تنباکو کشت می‌شود.»

1000 ساختمان نیازمند نگهداری
 سرپرست سازمان نظام‌مهندسی کشور در جریان ارائه گزارشی از ساختمان‌های ناایمن پایتخت و حادثه متروپل آبادان گفت: «حادثه متروپل اگر پس از بهره‌برداری کامل رخ می‌داد قطعا شاهد فاجعه بزرگی می‌بودیم چرا که متأسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیش‌بینی نشده بود.»
حمزه شکیب در ادامه به ساختمان‌های ناایمن تهران اشاره کرد و افزود: «ساختمان پلاسکو روزی نماد ساختمان‌های بلند کشور بود که به‌دلیل عدم‌نگهداشت براساس مقررات ملی ساختمان، فروریخت. اکنون هزار ساختمان بیش از 12طبقه در تهران وجود دارد که نیاز به نگهداری و رعایت الزامات مبحث22مقررات ملی ساختمان هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد چه‌بسا حادثه پلاسکو تکرار شود.» او با بیان اینکه تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوق ریزش برای ساختمان‌های بلندمرتبه ضرورت دارد، گفت که با این اقدام در زمان وقوع حادثه، اطلاعات در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌گیرد و حتما امدادرسانی بهتر انجام می‌شود اما متأسفانه در ادوار گذشته به این موضوع توجه نشده است. سرپرست سازمان نظام‌مهندسی کشور به اهمیت کمیت و کیفیت در نهضت ملی مسکن هم اشاره کرد وگفت: «در مسکن‌سازی به کمیت بیش از کیفیت توجه می‌شود. علم مهندسی در کشور جزو 5کشور اول دنیاست و با پیاده‌سازی علم و دانش و تخصص در این حوزه می‌توان ریسک را در شهر تهران کاهش داد اما چون نظامات درون و بیرون سازمان نظام‌مهندسی رعایت نمی‌شود این امر محقق نشده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید