• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190316
+
-

اقتصاد شهر زیر ذره‌بین شورا

محمد آخوندی، در تشریح عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، از عملیاتی‌شدن گزارش‌های نظارتی و احیای حسابرسی‌هایی که در دوره پیشین انجام نشد، می‌گوید

اقتصاد شهر زیر ذره‌بین شورا

فرناز محمدزاده-خبرنگار

مدیریت شهری آن هم به وسعت و اهمیت تهران، بدون برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه در بحث بودجه‌ریزی و برآوردهای مالی محقق نمی‌شود. درواقع موضوع حفظ و صیانت از اموال شهروندان در کنار مدیریت دقیق آن، ازجمله وظایف کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران محسوب می‌شود. همچنین این کمیسیون برنامه‌ریزی مالی شهرداری تهران برای هر سال، نظارت بر چگونگی تحقق بودجه تعیین شده، بررسی نحوه عملکرد مجموعه‌های مختلف شهرداری در هزینه کرد بودجه سالانه، توجه به شفافیت مالی در تمام بخش‌های شهرداری تهران و ... را برعهده دارد. به‌گفته محمد آخوندی، رئیس این کمیسیون بررسی گزارش‌های حسابرسی در صحن علنی شورای شهر آن هم به‌صورت به روز، ازجمله اقدامات مهم این کمیسیون در دوره جدید شورای شهر محسوب می‌شود. در گفت‌وگو با این نماینده شورا، جزئیات اقدامات کمیسیون تشریح شد که در ادامه می‌خوانید.

باتوجه به حساسیت‌هایی که نسبت به عملکرد مالی مدیریت فعلی شهر تهران وجود دارد، وظایف کمیسیون برنامه و بودجه سنگین‌تر می‌شود. به اهم اقداماتی که در این کمیسیون صورت گرفته است اشاره می‌کنید؟
در کمیسیون برنامه و بودجه به‌دلیل اینکه خیلی از مباحث به این کمیسیون ارجاع می‌شود در سال گذشته اقدامات زیادی صورت گرفته است. یکی از مهم‌ترین اقدامات، بحث تصویب برنامه چهارم پیشرفت شهر تهران بود و از ابتدای سال با کارگروه‌هایی که شهرداری تشکیل داد، نمایندگان شورا شرکت کردند و در تدوین برنامه چهارم گام به گام با شهرداری جلو آمدند.
بعد از آنکه لایحه را شهرداری تهران تحویل داد، جلسات متعددی تشکیل شد و در نهایت تدوین این برنامه بر عهده کمیسیون برنامه و بودجه بود که تمام نظرات کمیسیون‌ها جمع‌آوری و به کمیسیون تلفیق تحویل داده شد. مسئله بعدی، بحث بودجه1402 بود، فرایند آن در سال گذشته صورت گرفت. جلسات متعدد کارشناسی با کمیته‌ها داشتیم و در نهایت جلسات کمیسیون با حضور معاونت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران انجام شد. لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه شد و در صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید.

درباره گزارش‌های حسابرسی که در صحن علنی شورا ارائه شده است، توضیح می‌دهید؟
یکی از کارهای مهمی که از ابتدای شروع این شورا انجام شد و در 1401 نتیجه گرفت، گزارش‌های حسابرسی بود. طی 4 سال - از 96 تا 99- شورای پنجم به وظیفه ذاتی خود که تهیه گزارش حسابرسی، ارائه به صحن شورا، قرائت و تصویب بود، عمل نکرد. بیش از 300گزارش حسابرسی در 1401 آماده و در صحن شورای شهر قرائت شد. گزارش حسابرسی تمامی 22منطقه تهران در صحن شورای شهر قرائت و بررسی آن صورت گرفت. گزارش حسابرسی سازمان‌‌ها و شرکت‌ها نیز تهیه شد و فقط تعدادی از آن باقی ماند تا در صحن شورای شهر قرائت شود. یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم تشکیل کارگروه حسابرسی و نظارت مالی بود و اینکه در صحن شورا حسابرسان را مشخص کردیم. سالی که شورا را تحویل گرفتیم آخرین گزارشات حسابرسی برای سال‌های 94 و 95 بود، اما درحال حاضر گزارشات حسابرسی به روز است.

به اقدامات و کارهایی که در کمیسیون، جهت نظارت بر عملکرد مدیریت شهری صورت گرفته است، اشاره می‌کنید؟
در سال گذشته اتفاق مهمی که صورت گرفت، این بود که 19مورد اساسنامه سازمان‌های مرتبط با شهرداری در کمیسیون برنامه و بودجه آمد و تمامی آنها تصویب و تحویل هیأت رئیسه شد. گزارش‌های نظارتی یکی از اقداماتی است که از ‌ماه سوم سال‌ جاری عملیاتی می‌شود. از سال گذشته این گزارش‌های نظارتی اجرا شده و عملکرد تمامی بخش‌های شهرداری را در هزینه‌کرد بودجه جز به جز بررسی کردیم. در طرح رصد، پروژه‌های محلی را که برنامه‌ریزی آن در بودجه 1401 قرار گرفت، پیشرفت آن و نظارت بر پروژه‌ها بررسی شد. همچنین تهیه و تدوین گزارش درآمدی شهرداری تهران از دیگر اقدامات انجام شده است که به‌صورت ماهانه تهیه و در اختیار خزانه‌دار شورای شهر قرار گرفت که در صحن شورا گزارش شد.

درباره طرح‌ها و لوایح بررسی‌شده در کمیسیون نیز توضیح می‌دهید؟
بیش از 40لایحه و 15طرح را در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی کردیم و به صحن شورای شهر ارائه دادیم. همچنین سامانه جمع‌سپاری شهر تهران، الزام شهرداری به استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست‌های مدیریتی، الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ایجاد درگاه صدور مجوزهای شهرداری و ... از جمله مهم‌ترین طرح‌های کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید