• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155961
+
-

رئیسی تشریح کرد

5رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از تولیدات علمی

رئیس‌جمهور روز دوشنبه در مراسم سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با اشاره به اهمیت توجه به 5موضوع نافع بودن علم، تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق‌مداری در علم، گفت: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این 5حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیازهای جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی همچنین به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیازهای کشور مشاهده شود. رئیس‌جمهور با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سؤالات و نیازهای جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفا برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاش‌های علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.
او در مورد ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه بین‌رشته‌ای دارد، تأکید کرد: دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین‌رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.
رئیسی در ادامه سخنان خود بحث کاربردی شدن و مسئله‌محوری تلاش‌های علمی کشور را پیش کشید و با تأکید بر ضرورت تجاری‌سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری‌ها، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات و تلاش‌های نوآورانه‌ در کشور در گروی تجاری‌سازی آنهاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش‌افزوده داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید واقع شود.
رئیس‌جمهور همچنین بر اخلاق‌مداری علمی تأکید کرد و گفت: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به‌خاطر علم بدون اخلاق است؛ لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق‌مداری باشد. علم و معرفت‌آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

کشور را معطل برجام نگذاشته‌ایم
رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه شب هیأت دولت درخصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین گفت: وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده با تلاش مذاکرات را پیگیری می‌کنند اما دولت هیچ اقدامی را به مذاکره و برجام گره نزده و نخواهد زد. سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه برجام همه سیاست خارجی ایران نیست بلکه به‌عنوان یک موضوع در این عرصه به آن نگاه می‌شود، افزود: رمز موفقیت دولت در ۶ ماه اخیر این بوده که همه امور ازجمله مسائل مربوط به سیاست خارجی و نظام بانکی و نفت را با قدرت پیگیری کرده و هیچ‌یک از آنها را معطل برجام و توافق در مذاکرات نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید