• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155583
+
-

گرینویچ/دستگاه ترجمه گریه نوزاد


زوریخ: یک استارت‌آپ توسعه هوش مصنوعی از فناوری یادگیری ماشینی برای ترجمه گریه نوزادان استفاده کرده است تا هوش مصنوعی بتواند به والدین و نوزادانشان کمک کند به هم نزدیک‌تر شوند. به گزارش ساینس و به‌گفته صاحبان استارت‌آپ مستقر در سوئیس و اسپانیا موسوم به «زوندریم»، این کمک می‌تواند به شکل هوش مصنوعی و یک دستگاه اختصاصی باشد که آنچه را که آنها «زبان جهانی نوزادان» می‌نامند، ترجمه کند. «روبرتو ایانونه» مدیرعامل این استارت‌آپ در مصاحبه‌ای در کنگره جهانی موبایل در بارسلون گفت: هر بار که یک نوزاد گریه می‌کند، چیزی می‌خواهد. ایده شرکت ما از این اصل نشأت می‌گیرد که کودکان برای نیازهای مختلف، به اشکال متفاوتی گریه می‌کنند. اگرچه قرار گرفتن کلمات کودک و هوش مصنوعی در کنار هم ممکن است تصوری از فیلم‌های علمی-تخیلی را به ذهن متبادر کند، اما به‌نظر می‌رسد دستگاه این استارت‌آپ خوب عمل می‌کند؛ البته این دستگاه به هیچ وجه جایگزینی برای شهود عینی والدین نیست و تنها به‌عنوان یک نیروی کمکی عمل می‌کند.

دوربین‌های ناامن اوکراینی

 کیف: رسانه‌های فرانسوی نسبت به نقض امنیتی گسترده‌ در اوکراین هشدار داده و گفتند که یک گروه از سایت تحقیقات دیجیتال روفله (Reflets.info) توانسته‌اند از راه دور به دوربین‌های مستقر در خودروهای پلیس در کی‌یف دسترسی پیدا کنند. این سایت اطلاعاتی در تاریخ ۲۷فوریه برای «مستند کردن جنگ» و «مقابله با اطلاعات نادرست» اقدام به شناسایی تجهیزات متصل به اینترنت در اوکراین، شناسایی دوربین‌ها و سپس مکان‌یابی آنها کرد. آنها در مجموع در طول 2روز توانستند ۵۵هزارو۷ ابزار قابل دسترسی از طریق اینترنت را شناسایی کنند که در میان آنها هزارو۲۵۱دوربین بدون پسورد در دسترس بودند و شناسه کارخانه آنها بدون تغییر باقی مانده بود. حدود ۳۰دوربین از این وب‌کم‌ها در خودروهای پلیس کی‌یف قرار داشتند. 

گوزن ناقل کووید

انتاریو: محققان گزارشی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمال انتقال نوع جهش‌یافته ویروس کرونای جدید از گوزن دم‌سفید به انسان وجود دارد. این مورد که در کانادا رخ داده است، درصورتی‌که تأیید شود نخستین مورد سرایت این ویروس از گوزن به انسان خواهد بود. به گزارش ایندیپندنت، این مطالعه که هنوز داوری علمی نشده است هفته پیش در بایوآرکایو (bioRxiv) منتشر شد. (بایوآرکایو یا مخازن پیش چاپ: به بایگانی مقاله‌ها و مطالعاتی که هنوز در مجلات علمی داوری منتشر نشده‌اند گفته می‌شود.) در این مطالعه خوشه‌های شدیدا جهش‌یافته ژنوم‌ ویروس سارس-کوو-۲ در گوزن دم‌سفید کشف شد که نشان می‌دهد احتمالا گوزن می‌تواند نقش مخزن حیوانی این ویروس را بازی کند. در این مطالعه محققانی ازجمله بردلی پیکرینگ از مرکز ملی بیماری‌های حیوانات کانادا ۳۰۰نمونه از گوزن‌های دم‌سفید نواحی جنوب غربی و شرقی انتاریو را که در نوامبر و دسامبر۲۰۲۱(آبان و آذر ۱۴۰۰) گردآورده بودند بررسی کردند. این محققان دریافتند ۱۷راس از گوزن‌های جنوب غرب انتاریو مبتلا به ویروس کرونای جدید شده‌اند. محققان با توالی‌یابی ژنوم‌های این ویروس در 5نمونه «خانواده جدید و بسیار متفاوتی» از ویروس کرونای جدید کشف کردند که در مقایسه با نسخه اصلی سارس-کوو2- که در ووهان چین شناسایی شد ۷۶بار جهش یافته تر بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید