• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155394
+
-

گسترش روابط هرمزگان با اکو

‌هرمزگان‌همکاری‌ خود را در حوزه صادرات کشاورزی و شیلات، گردشگری و ترانزیت کالا با 10کشور ‌ عضو اکو توسعه می دهد

گزارش
گسترش روابط هرمزگان با اکو

سیده زهرا عباسی  - خبرنگار

نشست شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو شامل ۱۰کشور ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان روز گذشته، چهارشنبه 11اسفند در بندرعباس آغاز به‌کار کرد. قرار است تفاهمنامه‌ همکاری‌های اقتصادی هرمزگان با اکو در پایان این نشست امضا شود که جزئیات آن امروز و با پایان بررسی‌های تخصصی از سوی نماینده وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.

تلاش برای صادرات کشاورزی و شیلات
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس به‌عنوان میزبان این نشست به همشهری می‌گوید: بیشترین موضوع مورد بررسی در نشست‌های تخصصی درباره صادرات کشاورزی و شیلات، ظرفیت‌های گردشگری و همچنین همکاری‌ ترانزیتی با توجه به ظرفیت‌های هرمزگان است.
محمدرضا صفا با اشاره به شرایط آب و هوایی هرمزگان در فصل سرما می‌افزاید: هرمزگان یکی از معدود مناطقی در کشور است که در فصل سرد محصولات خارج از فصل ازجمله صیفی‌جات تولید می‌کند که این خود یکی از ظرفیت‌های بسیار جدی حوزه کشاورزی استان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه تأکید بر صادرات و رونق بازار محصولات کشاورزی در نشست با کشورهای عضو در دستور کار است، توضیح می‌دهد: می‌توان گفت در یک دهه گذشته چندان در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات خارج از فصل استان کار و همچنین از ظرفیت کشورهای عضو اکو به‌منظور تجارت در این بخش استفاده نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس با بیان اینکه همه ظرفیت‌های موجود هیچ‌گاه منجر به تضمینی برای صادرات محصولات کشاورزی نشده است، می‌گوید: ما طی نشست‌های برگزار شده با کشورهای عضو اکو به‌دنبال ایجاد ضمانت‌هایی برای تجارت کشاورزی هستیم.
او ظرفیت بعدی را پرورش میگو و ماهی در قفس برمی‌شمرد و اظهار می‌کند: هرمزگان در زمینه پرورش میگو رتبه اول کشور و در زمینه پرورش ماهی در قفس جایگاه خوبی دارد و بسیار قوی است. هرچند با وجود تحریم‌های سخت صادرات در این زمینه در حال انجام است، اما امضای تفاهمنامه با کشورهای عضو اکو می‌تواند این صادرات را افزایش دهد و رونق اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد.
صفا تأکید می‌کند که میگوی هرمزگان با توجه به طعم و کیفیت در کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای عضو اکو محبوبیت زیادی دارد و یک ظرفیت جدی برای استان محسوب می‌شود.

گردشگری و اشتغال پایدار
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود گردشگری را موضوع دیگر رایزنی با کشورهای عضو اکو می‌داند و می‌گوید: فصل زمستان بهترین فصل هرمزگان برای گردشگری است در حالیکه در این ایام سال اغلب شهرها و استان‌های کشور هوای سردی را تجربه می‌کنند و شاید امکان پذیرش گردشگر را نداشته باشند.
صفا همچنین به ظرفیت گردشگری جزایر هرمزگان ازجمله کیش، قشم و هرمز هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری هرمزگان در تعامل با کشورهای عضو اکو می‌تواند اشتغال و توسعه پایدار را رقم بزند و به کاهش نرخ فلاکت و بیکاری در این استان بینجامد.

برتری ترانزیتی هرمزگان
ترانزیت کالا ظرفیت مهم دیگر هرمزگان برای همکاری با کشورهای عضو اکوست به‌طوری که رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تأکید می‌کند یکی از اهداف برگزاری نشست با اکو و تفاهمنامه با اعضا حول این موضوع خواهد بود.
صفا توضیح می‌دهد: هرمزگان در شرایطی که بسیاری از اعضای عضو اکو راهی به دریای آزاد ندارند، امکان ترانزیت کالا با 4روش زمینی، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین ارتباط با تنگه هرمز و آب‌های آزاد را در اختیار دارد که موجب برتری استان شده است.

آمادگی هرمزگان برای جذب سرمایه‌گذاری
جزئیات تفاهمنامه هرمزگان با کشورهای عضو اکو در زمینه‌های ذکر شده امروز از سوی نماینده وزارت امور خارجه رسانه‌ای می‌شود. استاندار هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های موجود، استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکوست تا کشورهای متقاضی بتوانند از این ظرفیت به‌منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی خود و بارانداز کالاها استفاده کنند.
مهدی دوستی همچنین از آمادگی هرمزگان برای اجرای موافقتنامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی خبر می‌دهد.
او با بیان اینکه هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد، اظهار می‌کند: آمادگی داریم تا با تامین زمین، امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه‌گذاری در قالب شهرک‌‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذاریم.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو (CPR)، دیدارهای اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصت‌های همکاری هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰کشور عضو اکو در بندرعباس طی دیروز و امروز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید