• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155166
+
-

والیبال جهان علیه روسیه

جنگ روسیه- اوکراین بعد از گرفتن میزبانی مسابقات فوتبال از روسیه، میزبانی رقابت‌های والیبال را هم از این کشور گرفت. روسیه میزبانی مسابقات لیگ ملت‌ها را از دست داد و این احتمال وجود دارد که مسابقات قهرمانی جهان والیبال هم در کشوری غیراز روسیه برگزار شود.
FIVB در مواجهه با جنگ روسیه- اوکراین 2موضع‌گیری متفاوت داشت. چند روز پیش کمیته بین‌المللی المپیک از همه فدراسیون‌های ورزشی خواست پرچم و سرود روسیه و بلاروس را به‌خاطر حمله نظامی به اوکراین تحریم کنند اما فدراسیون جهانی والیبال در بیانیه رسمی با این درخواست مخالفت کرد. مسئولان FIVB اعلام کردند که مناقشات اخیر بین روسیه و اوکراین را رصد می‌کنند و میزبانی روسیه برای مسابقات قهرمانی جهان تغییر نمی‌کند. اما یک روز بعد از این بیانیه، فدراسیون جهانی به‌دلیل وخامت شرایط جنگی در اوکراین میزبانی 2دور از لیگ ملت‌های والیبال 2022را از روسیه گرفت. قرار بود از 14تا 19تیرماه هفته سوم و هفته پایانی مرحله مقدماتی لیگ در روسیه و ژاپن برگزار شود. طبق برنامه، ایران باید در شهر کمروف روسیه با تیم‌های لهستان، صربستان، ایتالیا و اسلوونی بازی می‌کرد. طبق اعلام فدراسیون جهانی میزبان‌های جدید روزهای آینده معرفی می‌شوند.
فدراسیون جهانی والیبال میزبانی مسابقات قهرمانی جهان 2022را هم به روسیه داده بود. این مسابقات باید از 4تا 20شهریور در 10شهر روسیه برگزار شود اما در بیانیه جدید، فدراسیون جهانی می‌خواهد تکلیف میزبانی این مسابقات را هم روشن کند. برخلاف بیانیه اول که FIVB از میزبانی روسیه حمایت کرده بود، به‌نظر می‌رسد این فدراسیون تحت‌تأثیر کشورهای دیگر مجبور به تعیین میزبان جدید است. لهستان و فرانسه نخستین کشورهایی هستند که اعلام کرده‌اند در مسابقات قهرمانی جهان بازی نمی‌کنند. اروین انگاپت، ستاره تیم فرانسه که در تیم مودنای ایتالیا بازی می‌کند، در واکنش به موضع‌گیری فدراسیون جهانی گفته است: «FIVB اصرار دارد مسابقات در روسیه برگزار شود اما من در این مسابقات شرکت نمی‌کنم.» فدراسیون والیبال فرانسه هم در تأیید حرف‌های ستاره تیمش اعلام کرده است که اگر میزبان روسیه باشد، از حضور در مسابقات انصراف می‌دهد. طبق خبری که در رسانه‌ها منتشر شده، موضع لهستان هم همین است. سباستین شودرسکی، رئیس فدراسیون والیبال لهستان گفته: «فعلا امکان شرکت تیم ملی لهستان در مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان 2022وجود ندارد. من نمی‌توانم ملی‌پوشان لهستانی را مجبور کنم به روسیه بروند. فکر نمی‌‌کنم هیچ کشوری از فرستادن تیمش به روسیه حمایت کند.» لهستان موضع تندتری دارد. اگر میزبان کشور دیگری هم باشد اما روسیه در مسابقات حاضر باشد، باز هم لهستان از مسابقات کنار می‌کشد. شودرسکی گفته: «هم‌اکنون امکان رقابت با تیم‌های روسی و تیم‌هایی که از کرملین حمایت می‌کنند، وجود ندارد. ما از حمایت وزیر ورزش و دولت لهستان برخورداریم و اجازه رویارویی تیم‌های لهستانی با روسی را حتی در زمین بی‌طرف نمی‌دهیم.» مسابقات شهریور سال آینده برگزار می‌شود. شاید خیلی زودتر از این زمان جنگ به پایان برسد اما از نظر شودرسکی نمی‌شود جنگ را فراموش کرد: «ممکن است شرایط تغییر کند ولی آیا جنگ هم می‌تواند به عقب برگردد و فراموش شود؟ امیدوارم همه ما و مسئولان فدراسیون جهانی در کنار دریاچه ژنو، این موضوع را فراموش نکنند و تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند. مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان می‌تواند در کشور دیگری برگزار شود.» فرانسه قهرمان المپیک و لهستان قهرمان جهان است. فدراسیون جهانی می‌تواند خواسته آنها را نادیده بگیرد؟ ایران در گروه F مسابقات قهرمانی جهان با تیم‌های آرژانتین، هلند و مصر بازی دارد.
در رشته‌های دیگر هم موضع‌گیری‌ها علیه روسیه است. فدراسیون جهانی جودو ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را تعلیق کرد. گری کاسپاروف ستاره روسی شطرنج جهان نیز در یک رشته‌توییت از رهبران جهان خواست همبستگی خود را نشان دهند و تأکید کرد که به هر طریق ممکن باید از اوکراین حمایت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید