• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155145
+
-

نیاز به اکتشاف تخصصی معادن در کویر مرکزی

شرکت‌های معدنی کشور در نخستین کنفرانس تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته فناوری سنگ آهن، بر تشکیل کنسرسیوم اکتشاف تأکید کردند

گزارش
نیاز به اکتشاف تخصصی معادن در کویر مرکزی

سمیه گلابگیریان- روزنامه‌نگار

نخستین کنفرانس تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته فناوری سنگ آهن با محورهای تخصصی بخش فولاد ازجمله پرداختن به تکنولوژی نوین اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری، مدیریت فرآوری باطله‌های سنگ آهن کشور برای تامین بخشی از مواداولیه صنایع فولاد، تولید شمش و فولادهای کیفی با هدف افزایش صادرات و واردات با حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی برگزار شد.
فعالان بزرگ معدنی کشور با گلایه از تامین نبودن بخشی از زیرساخت‌ها مانند گاز و برق و طولانی شدن بوروکراسی اداری برای مالکیت پهنه‌ها، درباره سایر مشکلات هم‌اندیشی کردند.

محرومیت از معادن زیرزمینی
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در این همایش با اتکا به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به بخش معادن گفت: معادن در کشور ما ارزش افزوده بالایی دارند و ایران در زون معدنی مس و آهن قرار دارد اما در اکتشافات عقب هستیم که در این زمینه می‌توان کنسرسیومی با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی تشکیل داد و دولت اکتشاف را به آن واگذار کند.
ناصر تقی‌زاده با بیان اینکه کویر مرکزی، آینده اقتصادی ایران را تضمین می‌کند، گفت: هنوز در اعماق قسمت‌های حفاری شده سنگ وجود دارد اما به‌دلیل نداشتن ماشین آلات حفاری و تکنولوژی نوین به آنها دسترسی نداریم.

حل مشکلات زیرساختی
وی ادامه داد: تولید فولاد مستلزم زیرساخت‌هایی ازجمله آب، برق، گاز و... است. شرکت‌های بزرگ مشکل آب در فلات مرکزی ایران را حل کردند. اما با داشتن نیروگاه، همچنان شاهد قطع برق هستیم از این‌رو به سمت انرژی خورشیدی و ساخت نیروگاه‌های جدید رفتیم. اما در منابع گازی، دومین رتبه دنیا را داریم و نباید در این حوزه مشکلی باشد.
رفتن به سمت تولید فولاد کیفی به جای شمش، دیگر پیشنهاد مطرح شده در این همایش بود.
معضل حمل‌ونقل در واحدهای صنعتی
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو افزود: حمل‌ونقل مواد معدنی باید به سمت ریلی برود اما شریان اصلی حمل مواد معدنی یک خط است که باید با مشارکت بخش خصوصی تبدیل به 2خط شوند.
وی با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از حجم عظیم باطله‌های معدنی گفت: می‌توان با نوآوری، بخشی از کمبودهای مواداولیه را از این محل و بخشی را از قراضه خودروهای فرسوده تامین کرد.

محدودیت اسکله‌ها
تقی‌زاده همچنین ظرفیت اسکله‌های موجود را کم دانست و گفت: اکنون 2 اسکله چابهار و بندرعباس در حال بهره‌برداری هستند اما با توجه به اینکه فرصت صادرات ۷۵ هزار تن بارهای معدنی در کشور وجود دارد، شرکت‌های فولادی و معدنی آمادگی دارند با همکاری دولت و دریافت تسهیلات نسبت به ایجاد اسکله اقدام کنند.

ظرفیت‌سازی در تولید کنستانتره
معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک هم در این کنفرانس تخصصی به افزایش ظرفیت تولید کنستانتره در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با ۶۴ درصد ظرفیت در حال بهره‌برداری هستیم درحالی‌که اگر مشکل گاز نداشتیم امسال به ۷۵ درصد می‌رسیدیم.
مهران محجوب نژاد اعلام کرد: در کنستانتره و گندله‌سازی‌ و احیای مستقیم، ظرفیت‌سازی خوبی در کشور صورت گرفته و زنجیره در حال تکمیل است. همچنین امسال بخشی از تولیدات معدنی انبارها به فروش رفته و با وجود تولید کمتر اما صادرات افزایش یافته است. برای افق ۱۴۰۰ صادرات ۳۵ میلیون تنی پیش‌بینی شده که امید است محقق شود.

مکث
تامین آب طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره محدودیت آب برای بهره‌برداری از معادن و صنایع همجوار معادن در مرکز ایران ازجمله یزد، گفت: نخستین محدودیت در این بخش آب بود که با اجرای خط انتقال از خلیج‌فارس و همراهی شرکت‌های صنعتی و معدنی ازجمله چادرملو حل شد که نیاز طرح‌های توسعه‌ای را نیز برطرف می‌کند. تقی‌زاده درباره ذخایر معدنی مرکز ایران و برداشت‌های بی‌رویه نیز گفت: هر چه برداشت انجام شده باز هم سنگ در اعماق است اما باید تکنولوژی را به روز کنیم و با ماشین آلات حفاری عمیق از ظرفیت معادن زیرزمینی بهره ببریم. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو درباره گلایه‌ها از خام فروشی افزود: به‌نظر من حتی فروش فولاد به شکل شمش هم نوعی خام فروشی است و باید از تولید شمش به سمت تولید فولاد آلیاژی یا فولادهای با کیفیت عالی و تولید ورق پیش برویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید