• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155079
+
-

بازار مصالح ساختمانی به روایت آمار

روایت آمارهای رسمی از بازار مصالح ساختمانی به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد حاشیه سود ساخت‌وساز و تولید مسکن از این محل به‌شدت کاهش پیدا کرده است. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت ماسه شسته فقط در 3ماهه پاییز 29.6درصد نسبت به فصل قبل گران‌تر شده و در مقابل قیمت بتن آماده با عیار 200کیلوگرم در مترمکعب با افت 8.6درصدی قیمت، رکورددار افت قیمت بوده است.
به گزارش همشهری، تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمانی یکی از عوامل اصلی در تغییر هزینه تولید مسکن محسوب می‌شود و به‌واسطه تورم شدید این نهاده‌ها در چندسال اخیر، ساخت‌وساز مسکن با فشارهای زیادی روبه‌رو شده است؛ فشارهایی که ناگزیر بر قیمت نهایی مسکن اثرگذار بوده و باوجود کسادی بازار املاک، به رشد مستمر قیمت آن دامن زده است. از سوی دیگر، بخش قابل‌توجهی از نهاده‌های ساختمانی را مصالح تشکیل می‌دهد که براساس آمار، تورم قیمت برخی از آنها به‌شدت در مقایسه با تغییرات قیمت مسکن بیشتر است.
مرکز آمار ایران از تابستان امسال اجرای طرح فصلی آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی را آغاز کرده و اکنون دومین سری از این گزارش را برای بازار پاییز منتشر کرده است. براساس این گزارش، در پاییز امسال، ماسه شسته رکورددار افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی بوده که هر تن از آن به‌طور میانگین 181هزار و 785تومان فروخته شده است. در مقابل هر مترمکعب بتن آماده با عیار 200کیلوگرم در مترمکعب به 529هزار و 828تومان رسیده که 8.6درصد کمتر از فصل تابستان است و از این منظر، رکورددار کاهش قیمت بوده است. یکی از دلایل افت قیمت بتن در این ماه، سامان‌یافتن بازار سیمان بعد از هرج‌ومرج ناشی از قطع برق در فصل تابستان بوده که باعث شده قیمت بتن به‌ مراتب از قیمت سیمان بیشتر رشد کند. به همین دلیل، حالا در شرایطی که قیمت سیمان حدود 7.1درصد در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان کاهش پیدا کرده، قیمت بتن با افت بیشتر مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید