• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155031
+
-

جذب گردشگران جام‌جهانی به ایران جدی شد

وزیر میراث ‌فرهنگی پس از دیدار رئیس‌جمهور با امیر قطر در راس هیأتی به دوحه می‌رود تا مسیر جذب گردشگران جام‌جهانی به ایران را هموار کند

گردشگری
جذب گردشگران جام‌جهانی به ایران جدی شد

«ایران آمادگی کامل دارد تا به قطر برای هر چه بهتر برگزار شدن جام‌جهانی کمک کند.» این تنها سخن رئیس‌جمهوری، سید ابراهیم‌رئیسی در دیدار با شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر در نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود که می‌تواند آغازگر یک تحول گردشگری در فرصت طلایی برپایی جام‌جهانی در همسایگی ایران باشد. امیر قطر البته در پایان این دیدار از رئیس‌جمهوری و مردم ایران برای حضور در جام‌جهانی دعوت کرد و پیراهن تیم ملی قطر را با امضای تمامی بازیکنان این تیم به سید ابراهیم رئیسی تقدیم کرد.
اوایل آذرماه سال گذشته بود که روزنامه همشهری برای نخستین‌بار از لزوم بهره‌برداری گردشگری ایران از فرصت جام‌جهانی2022 قطر سخن گفت و بر آماده‌سازی جزایر جنوب کشور به‌ویژه جزیره کیش برای میزبانی از مسافران جام‌جهانی قطر و اسکان بخشی از تماشاچیان جهانی این رویداد در جزیره کیش و قشم تأکید کرد.
اواسط سال گذشته نیز جامعه تجار و بازرگانان کیش در مذاکره با طرف‌های قطری نخستین تلاش‌ها برای ترغیب بازرگانان قطر برای سرریز کردن تماشاچیان جام‌جهانی2022 به سمت کیش را با توجه به وسعت محدود کشور قطر را انجام دادند. اما تلاش آنها به این دلیل که پای دو دولت در میان نبود بی‌سرانجام باقی ماند.
روزنامه همشهری طی 2سال گذشته در چندین گزارش و گفت‌وگو بر ضرورت بهره‌برداری از فرصت جام‌جهانی قطر در جذب گردشگران خارجی به ایران و اسکان سرریز جمعیت تماشاچیان جام‌جهانی در جزایر جنوبی به‌ویژه قشم و کیش تأکید داشت و از دولت وقت خواست تا با جلوگیری از فرصت سوزی مذاکرات فوری برای انعقاد توافقنامه با دولت قطر را آغاز کند.
مسابقات جام‌جهانی2022 قطر از آخر آبان ماه سال1401 آغاز می‌شود و به‌مدت یک ماه در جریان است. بیش از 8ماه تا آغاز این بازی‌ها فرصت باقی است و حالا دولت سیزدهم در تلاش برای جلب همکاری قطر به‌منظور اسکان گردشگران جام‌جهانی2022 در جزایر جنوبی کشور است.
سفر رئیسی به قطر و اظهارات رئیس‌جمهوری در دیدار با شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر جرقه برپایی جلسات مشترک به‌منظور هم‌افزایی در همکاری‌های گردشگری ایران و قطر را در فرصت جام‌جهانی زد و عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که ظرف چند روز آینده در قالب یک هیأت کامل به قطر سفر می‌کند تا پیگیر همکاری دو جانبه ای به‌منظور جذب گردشگران جام‌جهانی از قطر به ایران و اسکان آنها در جزایر جنوبی کشور شود.
وزیر میراث‌فرهنگی که با هدف پیگیری اظهارات رئیس‌جمهوری و امیر قطر درخصوص همکاری برای بهتر برگزار شدن جام‌جهانی2022 در آن کشور و همچنین با هدف جذب تماشاچیان جام‌جهانی به جزایر جنوبی ایران و اسکان آنها در کشورمان راهی قطر می‌شود، در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر که با حضور نمایندگان بیش از 20دستگاه برگزار شد، اعلام کرد: برای جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و قرار شد در رأس هیأتی کامل از ایران به قطر سفر کنیم تا پیگیری‌های لازم را داشته باشیم و ظرفیت‌هایی را که دولت قطر فراهم کرده است، فعال کنیم.
به‌گفته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جمعیت قابل توجهی از تماشاگران جهان به قطر سفر می‌کنند که عمدتا جوان هستند و این موضوع برای ایران یک فرصت استثنایی است.
به‌گفته ضرغامی، برنامه‌ریزی برای مراکز اقامتی ایران در حال انجام است و مناطق آزاد نیز در این خصوص برنامه‌ریزی کرده است.
وزیر میراث‌فرهنگی گفته است که ظرف 10روز آینده نیز یک وزیر قطر به جزیره کیش سفر می‌کند و در جلسه‌ای که در این جزیره جنوبی کشورمان برگزار خواهد شد هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد. ضرغامی خبر داده است که ایرلاین‌های قطری در مقطع جام‌جهانی در هماهنگی با وزارت راه ‌و شهرسازی تعداد پروازها در مسیر ایران را افزایش می‌دهند و سازمان هواپیمایی کشوری و خطوط پروازی داخلی نیز برنامه‌ریزی ویژه ای برای جابه‌جایی گردشگران جام‌جهانی خواهند داشت.
او گفته است، ایران تصمیم دارد از جزایر جنوبی کشور و مناطق آزاد، برای اسکان تماشاچی‌های خارجی جام‌جهانی استفاده کند. چون به زعم وزیر میراث فرهنگی، اسکان در این مناطق، هم برای گردشگران جام‌جهانی ارزان‌تر تمام می‌شود و هم جذابیت‌های گردشگری خود را دارد. بنابراین مسافرانی که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی به قطر می‌روند می‌توانند بخشی از اقامت خود را در جزایر ایرانی داشته باشند.
پیگیری‌های همشهری مشخص کرده است که هدفگذاری فعالان گردشگری جذب 20هزار گردشگر و بازدید‌کننده جام‌جهانی قطر به جزیره کیش و درآمدزایی 20میلیون دلاری از این رویداد ورزشی برای ایران است.
جزیره کیش البته 20هتل 4ستاره با ظرفیت 5هزار تخت دارد و قرار است در اوایل سال1401 نیز 5هتل جدید 5ستاره با ظرفیت حدود 12هزار تخت به مجموعه تاسیسات اقامتی کیش افزوده ‌شود.
محسن قریب، مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان کیش نیز پیش تر به همشهری گفته بود، هر گردشگر بین هزار تا 2هزار دلار برای کشور مقصد درآمدزایی دارد و هدفگذاری کیش برای رویداد یک‌ماهه جام‌جهانی استقرار گردشگران و تیم‌های ورزشی حاضر در جام‌جهانی برای یک هفته تا 10روز در این جزیره است.
به‌گفته او، اگر هر گروه به‌مدت یک هفته در کیش اقامت داشته باشند، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اقامت 20هزار گردشگر در کیش فراهم است و می‌توان با مبنای هزار دلار درآمدزایی گردشگران در مقاصد گردشگری رقمی معادل 20میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید