• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154978
+
-

واکنش‌ها در ایران به بحران اوکراین

گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زاست
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زاست، تأکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است. براساس آنچه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین از این گفت‌وگو منتشر کرده‌ است، ولادیمیر پوتین، رئیسی را از سیر اوضاع پیرامون اوکراین در رابطه با تصمیم برای اجرای عملیات ویژه نظامی برای دفاع از ساکنان جمهوری‌های دونباس مطابق با معیارهای قوانین بین‌المللی و تعهدات روسیه در توافقنامه‌های دوستی و همکاری و کمک متقابل با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک آگاه کرده ‌است. همچنین در بیانیه کاخ کرملین آمده ‌است: «رئیس‌جمهوری ایران نیز به نوبه ‌خود، نگرانی روسیه در عرصه امنیتی به‌خاطر اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده آمریکا و پیمان ناتو را قابل درک خواند.»

نگرانی از بحران فراگیر در اوراسیا
سخنگوی وزارت امورخارجه نیز درخصوص تحولات اوکراین گفت که جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند. سعید خطیب‌زاده با ابراز تأسف از آغاز اقدام‌های نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها اظهارکرد: متأسفانه ادامه اقدام‌های تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا، منجر به وضعیتی شده که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است. جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش‌بس برای مذاکره فوری به‌منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق ‌بشر دوستانه در درگیری‌های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.

ریشه بحران در اقدام‌های تحریک‌آمیز ناتو
وزیر امورخارجه نیز در توییتی نوشت:«بحران اوکراین ریشه در اقدام‌های تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دمکراتیک یک ضرورت است.» حسین امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مجارستانی خود، ضمن ابراز نگرانی از اقدام‌هایی که پیش‌تر از سوی ناتو در ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا انجام شده، بر حمایت از راهکارهای سیاسی برای حل بحران اوکراین تأکید کرد.

عبرتی پندآموز برای غرب
دبیر شورای ‌عالی امنیت ‌ملی نیز بر این اعتقاد است که بحران اوکراین را می‌توان به‌مثابه «عبرتی پندآموز» برای غرب دانست. علی شمخانی در حساب توییتری خود با اشاره به بحران اوکراین نوشت: «سقوط بازارهای مالی و افزایش قابل‌توجه قیمت انرژی به‌دلیل ایجاد بحران در شرقی‌ترین بخش از جغرافیای اروپا، نشان داد که بی‌ثباتی و ناامنی در همه اشکال آن در نیمکره شرقی جهان، آسیب‌های جدی را متوجه منافع غرب خواهد کرد. بحران اوکراین می‌تواند عبرتی پندآموز باشد.»

توقف درگیری‌ها با تکیه بر دیپلماسی
سخنگوی دولت هم به بحران اوکراین واکنش نشان داد و پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها را ضروری دانست. علی بهادری‌جهرمی در توییتی نوشت: دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزاینده و تحریک‌آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا قابل‌درک است. پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید