• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154728
+
-

تجارت با قطر به یک میلیارد دلار می‌رسد

گزارش همشهری از دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس‌جمهوری به قطر

تجارت
تجارت با قطر به یک میلیارد دلار می‌رسد

علی ابراهیمی - روزنامه‌نگار

با سفر رئیس‌جمهوری کشورمان و هیأت همراه به قطر، شمارش معکوس برای توسعه حجم روابط تجاری حدود 117میلیون دلاری 2 کشور به یک میلیارد دلار طی 4سال آینده آغاز شده است.به گزارش همشهری، اعمال تحریم‌های اقتصادی و برخی تنگناهای داخلی تولید و تامین کالا موجب افت حجم روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه طی سال‌های اخیر و کاهش حجم تجارت خارجی کشورمان شده است. اکنون با سیگنال‌های مثبت مذاکرات هسته‌ای و سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر، فصل تازه‌ای در روابط تجاری ایران با سایر کشورهای همسایه آغاز شده است. بر این اساس مسئولان تجارت خارجی کشورمان هدفگذاری توسعه روابط تجاری ایران و قطر به یک میلیارد دلار تا پایان سال 1404را هدفگذاری کرده‌اند.

توافق‌های اقتصادی ایران و قطر
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد روند مذاکرات با بخش دولتی و خصوص قطر گفت: پروژه‌های صنعتی و دانش‌بنیان ایرانی با استقبال طرف قطری مواجه و با توجه به مذاکرات انجام شده، هیأت سرمایه‌گذاری این کشور طی ماه‌های آتی برای بازدید از برخی پروژه‌ها به ایران سفر می‌کنند. علیرضا پیمان‌پاک افزود: مقرر شد تا مرکز تجاری ایران با همکاری طرف قطری ایجاد و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در این کشور تسهیل شود. همچنین ظرفیت ایران به‌عنوان پل ارتباطی کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه با قطر، هند و کشورهای آفریقایی در زمینه صادرات مجدد و ترانشیپ کالا مورد استقبال طرف قطری قرار گرفت و در مورد مسائل بانکی، مالی و پولی و همچنین ضمانت‌ها و فعال‌سازی‌ صندوق ضمانت صادرات در قطر و مشارکت این کشوردر توسعه ظرفیت برخی صنایع مانند تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و دارویی ایران توافق شد. پیمان‌پاک همکاری طرف قطری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای مختلف مانند عراق، جنوب‌ شرق آسیا و آفریقا و راه‌اندازی کارگو (حمل بار) و حمل هوایی بار به قطر با برگزاری جام جهانی را از دیگر محورهای این مباحث دانست و افزود: مقرر شد طی هفته‌های آتی با توافقات صورت گرفته نخستین پرواز کارگو از ایران انجام شود. همچنین مسائل مرتبط با گردشگری، سرمایه‌گذاری قطری‌ها در زمینه کشت فراسرزمینی و تجاری‌سازی حوزه‌های دانش‌بنیان در قطر و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه‌ریزی 4ساله برای توسعه روابط تجاری با قطر
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قطر از 117میلیون دلار کنونی به یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: با سفر اخیر رئیس‌جمهوری، امضای برخی موافقتنامه‌ها و رفع مشکلات تجارت با کشور قطر، هدفگذاری افزایش روابط تجاری 2 کشور طی 4سال آینده (تا پایان 1404) به حداقل یک میلیارد دلار صورت گرفته است. فرزاد پیلتن افزود: مبنای هدف‌گذاری روابط تجاری یک میلیارد دلاری 2 کشور به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در حوزه کالایی، خدمات فنی و مهندسی و واردات و صادرات مجدد (ری اکسپورت) خواهد بود. فرزاد پیلتن با بیان اینکه رفع موانع تجاری 2 کشور یکی از محورهای سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر بوده است، افزود: یکی از موانع توسعه تجارت 2 کشور در حوزه حمل‌ونقل هوایی و دریایی بوده و در این سفر توافق‌هایی برای تسهیل این مراودات صورت گرفته که می‌تواند به صادرات مجدد کالا نیز کمک کند. همچنین مذاکراتی برای تسهیل زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک صورت گرفته و راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر نیز برای حضور بخش خصوصی کشورمان و شناساندن محصولات ایرانی به شرکای قطری و بازاریابی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است. او افزود: موانع مبادلات بانکی از جمله محورهایی است که تجارت ایران با همه کشورها ازجمله قطر را به‌دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه کرده که در این سفر رفع موانع مذکور به شیوه‌هایی مانند تهاتر برای عبور از تحریم‌ها مدنظر قرار گرفته است.

رفع تنگناهای داخلی تجارت با قطر 
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد محدودیت‌های داخلی توسعه روابط تجاری با قطر گفت: برای افزایش حجم روابط تجاری با قطر و سایر کشورها، اکنون به‌دلیل اولویت تنظیم بازار داخل با برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و وارداتی مواجه هستیم که باید در مورد این موانع رویکردهای جدیدی اتخاذ شود. پیلتن افزود: می‌توان با اتخاذ روش‌هایی این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را کاهش داده و برای جبران پیامدهای آن بر بازار داخلی می‌توان رشد صادرات و تامین کالا از طریق واردات را در دستور کار قرار داد. او افزود: بخش دیگری از موانع توسعه روابط تجاری با قطر مربوط به ممنوعیت واردات کالاست و برای رفع این مشکل سیاستگذاری دولت باید به سمتی باشد که ضمن حمایت از تولید‌کنندگان داخلی، کمترین مشکل را برای توسعه روابط تجاری کشور ایجاد کند. پیلتن، تعهدات ارزی را مشکل دیگر تجار کشورمان دانست و گفت: علاوه بر آن تجار ایرانی در روابط با قطر با مشکلاتی در زمینه استانداردهای این کشور مواجه هستند که در برخی موارد قادر به برآورده کردن استانداردهای کیفی، بهداشتی، بسته‌بندی و قیمت تمام‌شده بالا قادر به حضور در بازار قطر نیستند که باید این موانع با تولید کالای با کیفیت و قیمت مناسب برای بازار این کشور مرتفع شود. او افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر و توافق‌های صورت گرفته، شاهد جهش حجم مبادلات تجاری با این کشور باشیم.

مکث
ترکیب صادرات محور تجارت با قطر 


مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد حجم روابط تجاری با قطر گفت: حجم تجارت ایران و قطر طی 5سال گذشته منتهی به 10ماهه سال 1400سیر نزولی داشته است؛ به‌نحوی که طی سال 96حجم تجارت 2 کشور حدود 264میلیون دلار، سال 97به 250میلیون دلار، 98به 247میلیون دلار، 99به 175میلیون دلار و طی 10ماهه نخست امسال به 125میلیون دلار کاهش یافته که این حجم روابط تجاری بیشتر مربوط به صادرات ایران به قطر بوده است. پیلتن، افزود: در سال96 از 264میلیون دلار حجم روابط تجاری 2 کشور حدود 261میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به این کشور بوده و این رقم به‌ترتیب در سال‌های 97حدود223میلیون دلار، 98حدود 240میلیون دلار، 99حدود 167میلیون دلار و در 10ماهه امسال حدود 117میلیارد دلار را شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید