• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154550
+
-

7فیلم اکران عید

سینما
7فیلم اکران عید

قبل از اینکه سویه اومیکرون سر به طغیان بگذارد و بار دیگر میزان مبتلایان و قربانیان این سویه فوق‌العاده مسری کرونا افزایش یابد؛ یعنی زمانی که به‌نظر می‌رسید با انجام واکسیناسیون عمومی کرونا تا حدی زیادی کنترل شده است، دست‌اندرکاران سینما، امید زیادی به اکران نوروزی بسته بودند. خیز مهیب پنجم کرونا که فروکش کرد، محدودیت‌ها کم شد و این امیدواری در صاحبان کسب‌وکارهای مختلف به‌وجود آمد که شاید بالاخره بتوانند ضرر و زیان ناشی از کرونا در یک سال و اندی گذشته را جبران کنند. سینماها با اکران موفق فیلم‌هایی مثل «قهرمان»، «گشت 3»، «آتابای» و ادامه فروش غافلگیرکننده «دینامیت» که از تیرماه روی پرده رفته بود، روزهای خوشی را پیش‌روی خود می‌دیدند، اما با اوج گرفتن خیز ششم کرونا، ظرفیت سینماها تا 50درصد ‌کاهش یافت و حالا این نگرانی وجود دارد که اکران نوروزی که قرار بود رونقی به سینما بدهد چه وضعی پیدا خواهد کرد. دیروز سخنگوی شورای صنفی نمایش 7فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ را اعلام کرد و بالاخره مشخص شد چه فیلم‌هایی در نوروز روی پرده می‌روند، اما هنوز مشخص نیست با وضعی که در شیوع کرونا به‌وجود آمده، مردم ریسک سینما رفتن را به جان بخرند.

آنطور که شایسته اعلام کرده، فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده می‌روند. به‌گفته وی، اکران این فیلم‌ها از روز ۱۸ اسفندماه به‌صورت همزمان در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد.
«روز صفر» نخستین تجربه کارگردانی سعید ملکان، فیلمی ماجراجویانه ـ حادثه‌ای است که به ماجرای تلاش‌های یک مأمور امنیتی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی می‌پردازد. در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، این فیلم همراه فیلم «شنای پروانه» با دریافت ۵سیمرغ بلورین رکورددار دریافت بیشترین جایزه از این جشنواره شد. این 5سیمرغ عبارت بودند از بهترین فیلم از نگاه ملی، جایزه ویژه هیأت داوران، بهترین فیلم اول، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی لباس. البته عوامل این فیلم برای دریافت جوایزشان در مراسم اختتامیه حاضر نشدند و دربیانیه‌ای که منتشر کردند ناراحتی خود را از داوری شدن فیلم‌هایی که عواملشان صحبت از تحریم جشنواره کرده بودند، نشان دادند. مسعود فراستی که معمولا به فیلم‌های خاصی دل می‌بندد، این فیلم را «اولین فیلم اکشن ملی امنیتی ایران» خطاب کرده بود.
«موقعــیت مهدی»، «مرد بازنده»، «علف‌زار» و «شادروان» فیلم‌هایی هستند که در جشنواره امسال به نمایش درآمدند. از این میان، «موقعیت مهدی» با 14نامزدی بیشترین توجه را از جشنواره دریافت کرد و در نهایت 4جایزه ازجمله جایزه بهترین فیلم به آن تعلق گرفت. این فیلم که برش‌هایی از زندگی شهیدمهدی باکری است، نخستین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر به شمار می‌رود. «مرد بازنده» مهدویان با بازی جواد عزتی در نقش اصلی فیلم در جشنواره مورد توجه قرار نگرفت که همین موضوع باعث شد این کارگردان محبوب فجر در سال‌های گذشته به صورت تلویحی اشاره کند که دیگر به جشنواره، فیلم نخواهد داد. «علف‌زار» هم نخستین ساخته کاظم دانشی است که بعد از «موقعیت مهدی» بیشترین تعداد نامزدی را در جشنواره چهلم داشت و این فیلم موفق به دریافت 4جایزه از جشنواره شد. «شادروان» در 3رشته نامزد شد، ولی هیچ جایزه‌ای نگرفت. با این حال، مسعود فراستی مثل «روز صفر» حسابی از آن تعریف کرد و به این ترتیب، اکران نوروزی امسال حسابی باب میل منتقد برنامه 7است.

«قدغن» ساخته مجید مافی و به تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش از آن فیلم‌هایی است که مدت‌هاست دوره‌شان سرآمده، ولی فرحبخش حاضر به‌دست کشیدن از تولیدشان نیست. مافی و فرحبخش امسال فیلم «تکخال» را روی پرده داشتند که در کل یک میلیارد هم فروش نکرد. بازیگران مشهور «قدغن» سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری و علیرضا استادی هستند که بعید است بتوانند در فروش فیلم اثر بگذارند. قیمت بلیت سینماها برای سال نو اعلام نشده و هنوز معلوم نیست علاوه بر کرونا که حتما در کاهش استقبال مردم از فیلم‌های نوروزی مؤثر است، قیمت بلیت سینماها چقدر می‌تواند مردم را از فیلم دیدن منصرف کند. امسال، ماه مبارک مضان از 14فروردین شروع می‌شود و کلا نباید انتظار فروش زیادی از فیلم‌های اکران نوروزی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید