• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154481
+
-

هفته تلخ ترامپ

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در هفته‌ای که گذشت درگیر بحران‌های حقوقی متعددی شد

جهان‌نما
هفته تلخ ترامپ

نتایج چندین نبرد حقوقی بزرگ که مخالفان دونالد ترامپ علیه او آغاز کرده‌اند، طی هفته گذشته روزگار را به کام سیاستمدار میلیاردر آمریکایی تلخ کرد؛ خبری که حکایت از آن دارد که او به این زودی‌ها قرار نیست از محکمه‌های قضایی و بازرسی‌های حقوقی رهایی یابد. فارغ از این، از تخلفات او در نگهداری اسناد محرمانه دولتی خبرهایی منتشر شده که برای او دردسری تازه ایجاد کرده است. در فضای سیاسی آمریکا هنوز وفاداری سیاسی قابل توجهی نسبت به ترامپ وجود دارد؛ در حدی که احتمالا او در سال2024، نامزد نهایی حزب جمهوریخواه برای ریاست‌جمهوری باشد. با این حال، هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر کاهش آشفتگی‌های قانونی و حقوقی که ترامپ را احاطه کرده‌ به چشم نمی‌خورد.

تخلف در کسب‌وکار
تصویری که از هوش و نبوغ تجاری ترامپ ایجاد شده، همواره در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی‌اش به کمک او آمده اما اکنون شرکت او به بزرگ‌ترین منبع مشکلات حقوقی تبدیل شده است. پیش از رأی دادگاه درباره مشارکت ترامپ در حمله به ساختمان کنگره، قاضی دادگاه عالی واشنگتن دوشنبه گذشته با رد رأی دادگاه بدوی، «سازمان ترامپ» را به‌عنوان متهم اصلی در پرونده سوءاستفاده از بودجه مراسم تحلیف سال2017 معرفی کرد. رأی اولیه دادگاه اتهام شرکت ترامپ در این پرونده را رد کرده بود. دادستانی واشنگتن ادعا دارد بخشی از بودجه مراسم تحلیف صرف پرداخت بدهی اتاق هتلی شده که برای کارمندان شرکت ترامپ رزرو شده بود. دادستان کل واشنگتن به‌دنبال زنده کردن 1.1میلیارد دلاری است که به اعتقاد او سازمان ترامپ برای مصارفی غیرمرتبط و غیردولتی خرج کرده است.

احضار خانوادگی 
تقریبا همزمان با حکم دادگاه واشنگتن، قاضی دیگری در نیویورک روز پنجشنبه گذشته در حال شنیدن استدلال‌های ترامپ برای لغو احضاریه‌های دادستانی کل نیویورک علیه ترامپ و خانواده‌اش بود؛ استدلال‌هایی که از سوی قاضی پذیرفته نشد و اکنون ترامپ و 2نفر از فرزندانش باید برای انجام تحقیقات حقوقی با بازرسان همکاری کنند. لتیشا جیمز دادستان کل نیویورک در حال تحقیق درباره اعمال فریبکارانه و گمراه‌کننده در ارزیابی دارایی‌های سازمان ترامپ است و این سازمان را در گرفتن وام و تخفیف‌های مالیاتی به فریبکاری متهم کرده است. بنا به حکم دادگاه، طی 21روز پس از صدور حکم، دونالد ترامپ به همراه ایوانکا ترامپ و دونالد ترامپ جونیور باید به احضاریه دادستانی تن داده و در تحقیقات همکاری‌های لازم را انجام دهند.

تخلفات حسابداری
دادستانی نیویورک در آستانه جلسه استماع روز پنجشنبه همچنین اعلام کرد شرکت حسابداری مازارس که مسئولیت حسابرسی شرکت ترامپ را به‌عهده داشته به‌تازگی صورت‌حساب‌های مالی 10سال گذشته که سازمان ترامپ در اختیار این شرکت قرار داده را غیرمعتبر اعلام کرده است. این شرکت به ترامپ هشدار داده است که طرف‌های تجاری دیگری که بر داده‌های این صورتحساب‌های مالی اتکا کرده‌اند باید نسبت به معتبر نبودن این اسناد مالی آگاه شوند.

مسئول حمله به کنگره
ترامپ با درگیری‌های حقوقی بر سر کسب‌وکارش بیگانه نیست. اما رأی دادگاه روز جمعه مبنی‌بر پیگیری شکایات مدنی درباره دست داشتن او در حمله به ساختمان کنگره نشان می‌دهد سخنرانی او در روز حمله به کنگره، برایش دردسر پرونده‌ حقوقی بزرگی ایجاد کرده است. در سند 112صفحه‌ای که قاضی فدرال آمیت مِهتا نوشته، آمده که سخنرانی ترامپ در آستانه حمله به کنگره دعوت به اقدام جمعی و توطئه مدنی بوده است. تصمیم این قاضی فدرال به آن معنی است که ترامپ قرار است در جایگاه متهم به دفاع از خود بپردازد. مهتا در دادگاه اخیر درخواست ترامپ مبنی‌بر لغو 2شکایتی که از سوی اعضای دمکرات مجلس و شکایت دیگری که از سوی پلیس کنگره علیه او مطرح شده بودند را رد کرده است. شاکیان در این پرونده‌ها به‌دلیل نقش ترامپ در خشونت‌هایی که روز 6ژانویه در ساختمان کنگره رخ داد، به‌دنبال غرامت هستند. این قاضی فدرال می‌گوید می‌توان ثابت کرد که ترامپ برای مختل کردن روند تأیید نتیجه انتخابات سال2020 به همراه گروه‌های راست افراطی توطئه‌ کرده است. این قاضی همچنین در اقدامی بی‌سابقه ادعای مصونیت کامل ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت را رد کرده است.

افشای قانون‌شکنی جدید
تلخی‌های حقوقی هفته گذشته برای دونالد ترامپ با کشف 15جعبه از اسناد محرمانه دولتی در اقامتگاه زمستانی او تلخ‌تر شد. دفتر اسناد ملی آمریکا روز شنبه از کشف این اسناد محرمانه در اقامتگاه زمستانی ترامپ در ایالت فلوریدا خبر داد. رئیس دفتر آرشیو ملی آمریکا در نامه‌ای به کمیته نظارت کنگره آمریکا کشف این اسناد محرمانه را تأیید کرده است. به‌گفته دیوید فریرو در میان اسناد کشف‌شده که توسط ترامپ به‌صورت غیرقانونی از کاخ سفید خارج شده‌اند، اسنادی در حوزه امنیت ملی هم وجود دارند. همچنین نامه‌هایی از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در میان اسناد مشاهده شده‌اند. فریرو همچنین ادعا می‌کند ترامپ تعدادی از اسنادی را که باید تحویل آرشیو ملی می‌شده پاره کرده است؛ از این‌رو بعضی از اسناد پاره‌شده به‌صورت تکه‌تکه و بعضی دیگر به‌صورت ترمیم‌شده تحویل این دفتر شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید