• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154308
+
-

خشکسالی خطر انقراض خزندگان و دوزیستان را تشدید کرد

رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تهدیدات موجود برای زندگی خزندگان و دوزیستان کشورگفت: تغییرات اقلیمی مهم‌ترین تهدید برای خزندگان و دوزیستان در اقصی نقاط جهان هستند.
رضا فرجی با اشاره به اصلی‌ترین تهدیدهایی که متوجه خزندگان و دوزیستان کشور است به ایسنا گفت: اصلی‌ترین تهدید برای خزندگان و دوزیستان دنیا و کشور ما تغییرات اقلیمی است. خشکسالی، کاهش بارندگی و بارندگی‌های بی‌موقع، زندگی موجودات زنده به‌خصوص خزندگان و دوزیستان را که به تغییرات آبی و دمایی حساس هستند، به خطر می‌اندازد.
وی افزود: در کشور ما نیز بسیاری از منابع آبی درگیر شده‌اند و دوزیستان که بخشی از چرخه زندگی خود را در آب می‌گذرانند در خطر قرار گرفته‌اند. این پدیده به‌علت از دست رفتن آب تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی کشور رخ داده است.
فرجی با اشاره به دیگر چالش‌های موجود برای زندگی خزندگان و دوزیستان گفت: تخریب زیستگاه، آلودگی آب، ورود فاضلاب و مسمومیت از دیگر عوامل تهدیدکننده زندگی این گونه‌هاست.
وی درباره گونه‌های درخطر انقراض خزنده و دوزیست کشور اظهار کرد: نمی‌توان به‌طور مشخص گفت که کدام گونه‌ها در خطر انقراض قرار دارند. گاندو یا تمساح مردابی یکی از این گونه‌هاست که به‌دلیل حوزه پراکنش محدود و جمعیت کم و زندگی در استان‌هایی که دچار تنش آبی هستند در خطر انقراض قرار گرفته است؛ همچنین انواع لاک‌پشت‌های خشکی و دریایی به‌خصوص لاک‌پشت فراتی در معرض تهدید جدی انقراض هستند. افعی البرزی نیز گونه‌ای است که در میان مارها به‌علت برداشت غیرمجاز و تخریب زیستگاه در معرض خطر قرار گرفته است.
فرجی با تشریح برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از این گونه‌ها گفت: برنامه‌های سازمان برای حفاظت از زیستگاه و گونه تدوین شده است؛ برای مثال افعی دم عنکبوتی 3 سال پیش در لیست گونه‌های در معرض انقراض قرار گرفت و ضمیمه کنوانسیون «سایتیس» شد. فرجی افزود: سمندر لرستانی، کردستانی و آذربایجانی گونه‌هایی هستند که در معرض خطر تجارت غیرقانونی قرار دارند. سمندر لرستانی به‌علت ظاهر بسیار زیبا در سال‌های اخیر در آکواریوم‌ها و متأسفانه در سبد خرید شب عید نیز دیده شده و در برخی کشورهای دیگر نیز خرید و فروش شده است. ما این گونه را در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دادیم و جلوی تجارت بین‌المللی آن را گرفتیم و تجارت داخلی آن نیز با کمک یگان حفاظت محیط‌زیست کنترل شده و تقریبا به صفر رسیده است؛ همچنین چشمه‌ها و زیستگاه این گونه‌ها نیز احیا و مرمت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید