تأکید دوباره شورای نگهبان بر اصلاح قانون انتخابات
اصلاح قانون انتخابات طی یکدهه آینده علاوهبر مجلس و دولت یک متقاضی دیگر هم دارد؛ شورای نگهبان. حداقل در 3دور انتخابات اخیر ادوار ریاستجمهوری و مجلس شورای اسلامی نهاد نظارتی انتخابات نیز در بخشهایی ازجمله ثبتنامها پای ثابت انتقادها شده است. در انتخابات ریاستجمهوری1400شورای نگهبان شرایط جدید ثبتنام داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری را ابلاغ کرد که محدودیتهای سنی، تحصیلاتی و سوابق مدیریتی برای نامزدها ایجاد میکرد.
طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران نیز یکبار دیگر به این درخواستهای انتخاباتی شورا نقب زد و گفت: اصلاح قانون انتخابات از مواردی است که بارها مورد تأکید شورای نگهبان قرار گرفته است. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی هستند و ما بهدنبال اصلاح جدی و جامع قوانین انتخابات هستیم. در دیدار با مجلس و دولت هم این موارد را ذکر کردیم و حاضریم تجارب خود را در راستای اصلاح جامع این قانون در اختیار مجلس قرار دهیم.
او با تأکید بر اینکه قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامعی است، گفت: اصلاح ثبتنامها، انواع تخلفات و تبلیغات، نقشآفرینی احزاب و غیره ازجمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. بهدنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم لذا طبیعتا باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.
براساس گزارش فارس، طحاننظیف همچنین درباره مراجعات به نمایندگان برای انتصابات در مشاغل و دخالت آنها در بررسی صلاحیتها گفت: نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مراجعات زیادی به آنان میشود. نمایندگان براساس قانون باید نظارت و قانونگذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. آنها میتوانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند. اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار میدهد.
هدفمان مچگیری نیست
او همچنین درباره سازوکارهای نظارت بر نمایندگان توضیح داد: نظارت بر رفتار نمایندگان به بیانات مقام معظم رهبری برمیگردد؛ البته این قانون را قوی نمیدانیم. در بحث نظارت بر نمایندگان موضوع بر عهده شورای نگهبان است، اما اگر در حوزه رفتار نمایندگان باشد بر عهده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است. اصل نظارت درونی مجلس قابل دفاع است البته نباید صبر کرد که نماینده به سمت تخلف برود و اگر رفتاری هست باید همانجا در مجلس پیشگیری کرد اما اگر این ابزارها کافی نبود شورای نگهبان ورود میکند. هدف از نظارت مچگیری نیست بلکه اصلاح است؛ هر چند درخصوص قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیازمند اصلاحاتی هستیم.
طحاننظیف با بیان اینکه نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصبها شود حتما تخلف است و شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها آن را مدنظر قرار میدهد، گفت: نظارت با دخالت فرق دارد حال اگر سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص وجود داشته باشد کاملا قانونی و حق قانونی نمایندگان است اما نسبت به دخالت حتما این موضوع را مدنظر قرار میدهیم.
طحاننظیف درباره ادعایی مبنیبر رد صلاحیت یک نماینده مجلس بهدلیل سخنرانی علیه خودروسازان و مافیای خودرو گفت: از اینکه چنین مباحثی را مطرح کردند، تعجب کردیم. در پرونده این نماینده حتی یک کلمه درباره خودرو و خودروسازی وجود نداشته و در هر دورهای که این فرد در انتخابات شرکت کرده تأیید صلاحیت شده و ردصلاحیتی در کار نبوده است. سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی ویژگی شخصیتی کاندیداها افزود: شورای نگهبان در حد پیشبینی قانون که نقص هم دارد، عمل میکند اینکه روحیه فردی بعد از مسئولیت تغییر کند ارتباطی به شورای نگهبان ندارد و شورا ناظر بر انتخابات است و این موضوع در حوزه صلاحیت هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است.