• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب : 152803
+
-

این نسل طلایی را حفظ کنید

تیم ملی هندبال با مقام چهارمی آسیا به کشور بازگشته اما افشین صادقی بازیکن این تیم می‌گوید بعد از قطر، ما در آسیا بهترین هستیم

این نسل طلایی را حفظ کنید

لیلی خرسند

تیم‌ملی هندبال ایران با عنوان چهارمی آسیا و سهمیه مسابقات قهرمانی جهان 2023به ایران بازگشت اما بازیکنان این تیم چندان به آینده امیدوار نیستند. آنها در حالی بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را پیش رو دارند که هنوز سرمربی ندارند. مانوئل فرناندز اسپانیایی که 6ماه پیش سرمربی تیم ملی شد، فقط تا پایان این مسابقات با فدراسیون قرارداد داشت و حالا هم حاضر نیست این همکاری را ادامه بدهد. افشین صادقی که از باتجربه‌های تیم ملی است و در مسابقات آسیایی هم از بهترین‌های تیم بوده، ایران را با بحرین مقایسه می‌کند که از 2015تا 2022با داشتن مربی خارجی، اردوهای اروپایی و بازی‌های تدارکاتی دگرگون شده است. صادقی منتظر است که فدراسیون، هر چه زودتر سرمربی را معرفی کند تا تیم ملی کارش را از سر بگیرد.

 به‌ عنوان یکی از بازیکنان، از بازی‌هایی که در مسابقات آسیایی انجام دادید، راضی هستید؟
بازی‌های خوبی داشتیم. ما رفته بودیم که سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را بگیریم که به هدف اصلی‌مان رسیدیم.

  بعد از اینکه در مرحله گروهی، عربستان را شکست دادید توقعات از تیم بالا رفت اما در رده‌بندی به این تیم باختید. در این فاصله چه اتفاقی افتاد؟
در مرحله گروهی، هند و استرالیا را بردیم که بیشتر بازی تدارکاتی بود و برای تیم خیلی خوب شد، بچه‌ها توانستند با هم هماهنگ شوند. شکست دادن عربستان در کشور خودش، اتفاق خیلی مهمی بود. بعد از آن پیروزی، انگیزه بچه‌ها خیلی بالا رفت. من خودم حس می‌کردم که چقدر روحیه بچه‌ها متفاوت شده است. به‌خودمان می‌گفتیم که ما از تیم‌های دیگر چیزی کم نداریم. در این تیم به جز چند نفر، بقیه تیم همه جوان بودند و چند نفری حتی تجربه مسابقه بین‌المللی را هم نداشتند. شاید اگر مربی دیگری داشتیم، به این جوانان میدان نمی‌داد اما مانوئل به آنها اعتماد کرد و جوانان هم خیلی خوب جواب این اعتماد او را دادند. عربستان واقعا چیزی برای گفتن نداشت. تقدیر نبود که ما آنها را ببریم.
 
  ولی قطر و بحرین خیلی قوی بودند.
بحث قطر که جدا از تیم‌های دیگر آسیاست؛ چون 27-26بازیکن خوب دارد. اما چرا بحرین، بحرین شد؟ چرا الان می‌توانیم بگوییم بحرین حتی می‌توانست قطر را ببرد؟ سال2015در مسابقات انتخابی المپیک، بحرین به بدترین شکل تورنمنت را ترک کرد. اما از همان سال برای امروز استارت زدند. از 6-5 سال پیش برنامه‌ریزی کردند، مربی خارجی آوردند. در اروپا اردو می‌گذارند و با دانمارک و پرتغال بازی می‌کنند. به این ترتیب هم آمادگی بدنی‌شان بالا می‌رود و هم اعتماد به نفسشان. اگر ما هم جای بحرین بودیم، می‌توانستیم بهتر بازی کنیم.

  اگر بازی‌های تدارکاتی بیشتری داشتید، شاید می‌توانستید عربستان را در رده‌بندی ببرید. در چند دقیقه آخر بازی، چند موقعیت را از دست دادید. به‌نظر می‌رسید اعتماد به نفس بازیکنان، مثل بازی اول نیست.
بعد از قطر، ما در آسیا از نظر فیزیکی بالاتر هستیم و هیچ تیمی استایل بازیکنان ما را ندارد، اما واقعا کمبود بازی تدارکاتی داریم. قبل از مسابقات آسیایی قرار بود به تورنمنت رومانی برویم که به‌خاطر کرونا، سفرمان لغو شد. 2بازی با لهستان و اسپانیا داشتیم. قرار بود در آن تورنمنت ژاپن هم باشد که متأسفانه نیامد. بازی با عراق و عمان را هم که من آن را بازی تدارکاتی حساب نمی‌کنم، بیشتر شبیه بازی تمرینی بود. تن ما باید به تن اروپایی‌ها بخورد تا مقابل آسیایی‌ها با خیال راحت بازی کنیم. طرز دویدن، پاس دادن و بازی کردن بحرینی‌ها، فراتر از آسیا بود. آنها مدام در اردوهای اروپایی هستند. ما در بازی با عربستان اعتماد به نفس داشتیم.
 
  پس مشکل چه بود؟
در این بازی خوب جنگیدیم. بازیکن که نمی‌خواهد عمدی توپ را خراب کند. چند اشتباه داشتیم و در بعضی از موقعیت‌ها، تمرکز لازم را نداشتیم. اگر از نظر بدنی آماده‌‌تر بودیم، شاید بهتر بازی می‌کردیم. بازی روز آخر بود و بدن بازیکنان به تحلیل رفته بود.

 نظر بعضی‌ها این بود که اگر لژیونرها بودند تیم می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد.
چند نفر را خود سرمربی دعوت نکرد. چند نفر از لژیونرها در تیم بودند و بعضی‌ها هم خودشان نتوانستند همراه تیم باشند ولی همین بازیکنان جوان، خیلی خوب بودند. من مطمئنم آنها نسل طلایی هندبال می‌شوند. خیلی انگیزه دارند، فدراسیون نباید آنها را رها کند.

  بحرین 6-5 سال ثبات و برنامه داشت اما در تیم ایران برنامه‌‌‌ریزی‌ها کوتاه‌مدت است. قرارداد مانوئل فرناندز 6ماهه بود. او رفت و حالا برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی، مربی دیگری می‌آید و همه‌‌چیز باید از اول شروع شود. این بی‌ثباتی چقدر به تیم ضربه می‌زند؟
بازی‌های آسیایی می‌تواند محک خوبی قبل از مسابقات قهرمانی جهان باشد. بله درست است، بحرین 5سال است که یک مربی دارد، همه بازیکنان و توانایی‌هایشان را می‌شناسد و با آنها هماهنگ است. یک مربی برای اینکه بتواند با یک تیم نتیجه بگیرد، به زمان نیاز دارد. ما با مانوئل صحبت کردیم ولی خودش نخواست که بماند.

  چه مشکلی پیش آمده بود؟ در بازی آخر با عربستان به‌نظر می‌رسید با نیمکت به مشکل خورده است.
دلیل نماندنش را پرسیدیم ولی جوابی نداد. ما بازیکن هستیم و وظیفه‌مان بازی کردن است. چند نفر دیگر هم گفته‌اند که در آن بازی مانوئل مشکل داشت، ولی من در زمین بودم و چیزی ندیدم. فکر نمی‌کنم مشکل جدی باشد. ما به‌نظرش احترام می‌‌گذاریم. الان مهم این است که فدراسیون هرچه زودتر مربی بیاورد. 2ماه دیگر لیگ ایران تمام می‌شود و بهتر است کار را شروع کنیم.

  ترجیح شما این است که مربی خارجی باشد؟
برای من فرقی نمی‌کند، منِ بازیکن باید بازی‌ام را انجام بدهم. ما مربیان ایرانی خیلی خوبی داریم. مهم این است که مربی زودتر انتخاب شود. اگر قرار باشد 2ماه مانده به شروع بازی‌های آسیایی دنبال مربی باشیم، دوباره به عقب برمی‌گردیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید