• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152063
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G64ry
+
-

دلال بازی مجازی

فاطمه عباسی

چند سالی است که خریداران خودرو به جای اینکه راهی نمایشگاه‌های ماشین شوند، با یک کلیک در اینترنت انواع و اقسام آگهی‌های روز خودرو را می‌بینند و با مقایسه قیمت، خریدشان را انجام می‌دهند. البته این وسط ممکن است برخی از افراد ضرر کنند؛ چراکه بعضی از این آگهی‌ها صوری است یا قیمت واقعی روی آن درج نشده است. اگر به یاد داشته باشید سال‌98 اعلام شد که یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت خودرو و ایجاد این فضای ذهنی، آگهی‌های صوری در پلتفرم‌های انتشار آگهی اینترنتی بود که توسط دلالان خودرو ایجاد شده بود. مثلا یک نفر بدون احراز هویت ۱۰۰ آگهی برای یک خودرو منتشر می‌کرد و در آن قیمت‌ها را بالا می‌برد. این شرایط باعث افزایش قیمت حداقل ۴‌درصدی در یک هفته می‌شد، درحالی‌که همه آگهی‌ها مربوط به یک نفر بود و اصلا خودرویی که در بیشتر آنها آگهی شده بود، در واقعیت وجود نداشت. همان سال چندین‌بار درج قیمت خودرو در پلتفرم‌های انتشار آگهی اینترنتی ممنوع شد و در نهایت هم آبان ماه امسال، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو را ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل، سکوهای درج آگهی خودرو موظف شدند روی تمامی بسترهای الکترونیکی خود اعم از وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل، 6قابلیت مهم شامل احراز هویت آگهی‌دهندگان، امکان احراز صلاحیت کسب‌وکاری آگهی‌دهندگان، امکان احراز وجود خودروی آگهی‌شده، اختصاص نشان مجزا BADGE، اطلاع‌‌رسانی به کاربران و ایجاد امکان مرتب‌سازی‌ و فیلتر‌کردن، نمایش مجموع تعداد آگهی‌های منتشر‌شده توسط یک آگهی‌دهنده و اعلام روش نظارت و قیمت آگهی‌های خودرو را ایجاد کنند. این دستورالعمل توانست کمی از تخلفات را کاهش دهد اما باز هم تعداد آگهی‌های صوری خودرو در فضای مجازی زیاد است. حالا علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وعده داده که با ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو، ثبت آگهی صوری تا حد زیادی کاهش می‌یابد. او گفته که با تدابیر اتخاذ‌شده و روش‌های نظارت بر قیمت که به اطلاع سازمان حمایت نیز خواهد رسید، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از درج قیمت‌های غیرواقعی خودروها در دستور کار قرار گرفته است. گویا قرار است قیمت خودرو از جاهای مختلف ازجمله قیمت کارخانه‌ای روز، مراکز تعویض پلاک و نمایشگاه‌داران دارای مجوز گرفته شود و کارشناسان رسمی دادگستری بر آن نظارت کنند. در پلتفرم‌هایی که آگهی‌های تبلیغاتی در زمینه خودرو دارند نیز صفحاتی برای تعیین قیمت خودروهای کارکرده وجود دارد که بر مبنای وارد‌کردن برخی اطلاعات، قیمت‌ها را در 3 حد بالا، استاندارد و پایین در اختیار مشتری قرار می‌دهد. به این ترتیب مردم در یک فضای رقابتی از قیمت‌ها مطلع خواهند شد. ضمن اینکه محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هم گفته امروز نخستین گام برای عرضه کالای استاندارد همراه با احراز هویت فروشندگان و احراز اصالت کالا در بخش خودرو برداشته شده و در مراحل بعدی بیمه با طراحی دیگر به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود تا افراد در زمان رویت خودرو در فضای اینترنت، بتوانند با یک کلیک از سوابق پرداخت خسارت و تصادفات آن خودرو مطلع شوند و یک خودروی تصادفی را به‌جای خودروی سالم تحویل نگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید