• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152044
+
-

تحول در تهران با درآمدهای نوین

همشهری در گفت‌وگو با تعدادی از اعضای شورای شهر و کارشناسان، تغییرات بودجه سال آینده پایتخت و نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز را بررسی کرد

گزارش
تحول در تهران با درآمدهای نوین

شهرداری تهران بودجه 56هزار و 869میلیاردتومانی سال آینده را براساس 3سناریوی مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، هزینه و درآمدهای نوین تدوین کرده که به‌گفته کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت شهری، درصورت تحقق سناریوی سوم (درآمدهای نوین) می‌توان شاهد تحول در پایتخت بود.
به‌گزارش همشهری، لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران دیروز در کمیسیون تلفیق پارلمان شهری بررسی شد که به‌گفته رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه پارلمان شهری، در نهایت 52هزار میلیارد تومان به‌عنوان سقف درآمدی بودجه پیشنهاد شد اما شهردار تهران و معاونانش که در این جلسه حضور داشتند، توضیحاتی درباره تحقق درآمدهای بودجه دادند و اعضای پارلمان شهری هم موافقت کردند روز یکشنبه همان لایحه پیشنهادی بودجه (56هزار و 869میلیارد تومان) به صحن شورا ارائه و تصمیم‌گیری شود. محمد آخوندی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: «دهم بهمن درباره سقف بخش درآمدی بودجه سال آینده، در شورا تصمیم‌گیری می‌شود.»

بودجه‌ای با رشد 51درصدی
امسال بودجه شهرداری تهران، ۴۸هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بود اما اواسط آذرماه شهرداری لایحه کاهش 12هزار میلیاردتومانی از مبلغ بودجه را به شورای شهر تهران داد و پس از تصویب در پارلمان شهری سقف بودجه امسال به 37هزار و 700میلیارد تومان رسید. براساس گفته‌های شهردار تهران پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 32هزار و 500میلیارد تومان از بودجه محقق شود. آنچه در بودجه سال آینده بیش از هر چیزی مورد توجه کارشناسان و فعالان حوزه شهری و همچنین اصحاب رسانه قرار گرفته، رشد 51درصدی در مقایسه با بودجه امسال است؛ افزایشی که به‌گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا غیرطبیعی نیست. محمد آخوندی گفت: «مواردی چون برون‌رفت از بحران کرونا، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استفاده از روش‌های جدید، می‌تواند به افزایش درآمدهای شهرداری کمک کند.»

منابعی برای درآمدهای نوین
درآمد شهرداری‌ها از 2منبع پایدار و ناپایدار  تأمین می‌شود که کارشناسان حوزه شهری معتقدند در سال‌های اخیر درآمدهای ناپایدار آسیب‌های زیادی به تهران وارد کرده و شاید به همین دلیل در بودجه1401، مدیریت شهری سناریوی درآمدهای نوین را مدنظر قرار داده است؛ سناریویی که به‌گفته سیدمرتضی حسینی، کارشناس برنامه‌ریزی و اقتصاد شهری در اکثر شهرهای پیشرفته دنیا اجرا می‌شود و نتایج خوبی هم داشته است.  او با بیان اینکه تهران در مسیر شهر هوشمند قرار گرفته است، گفت: «باید بپذیریم شهر نیاز به تحول دارد و مدیریت شهری هم به این موضوع واقف است، از این رو باید روی منابع نوین برنامه‌ریزی کند.» حسینی افزود: «مالیات سبز (دریافت عوارض از واحدهای مسکونی و تجاری که موارد زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند)، ارائه خدمات ویژه در گردشگری شهری از طریق پلتفرم (طراحی نقشه‌های دسترسی به مکان‌های گردشگری و تفریحی تهران و قراردادن آن در اختیار شهروندان)، ارائه خدمات هوشمند (الکترونیک‌شدن برخی از خدمات مانند صدور پروانه و... که شهروندان در قبال دریافت خدمات موظف به پرداخت هزینه هستند) و... ازجمله موارد منابع درآمدهای نوین محسوب می‌شوند که کشورهای پیشرفته با اجرایی‌کردن آنها توانسته‌اند مشکلات بزرگ خود را حل کنند.»  کسب درآمد از پسماند هم نمونه دیگری است که این کارشناس به آن اشاره کرد و گفت: «پسماند از یک‌سو می‌تواند تهدید باشد، از سوی دیگر فرصت. شهرداری با یک برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت درست می‌تواند از آن استفاده کند که این کار نیاز به مطالعه دارد.»

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
شهردار تهران روزی که لایحه بودجه پیشنهادی را به شورای شهر داد، به مشارکت بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: «از این ظرفیت می‌توان در بارگذاری 46هزار مترمربع بافت پیرامونی شهری (اجرای 8پروژه) استفاده کرد. همچنین قرار است با مشارکت بخش خصوصی 5هتل در تهران ساخته شود. در واقع به‌ازای هرگونه سرمایه‌گذاری علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، شرایط خوبی هم برای شهروندان فراهم خواهد شد.»  مهرداد تقی‌زاده، صاحب‌نظر در حوزه درآمدهای شهرداری معتقد است استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی از یک‌طرف سبب اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و اجرای پروژه‌های مهم شده و از سوی دیگر هزینه‌هارا کاهش می‌دهد: «در اکثر شهرهای مدرن از مشارکت بخش خصوصی بهره می‌برند .در تهران هم مدیریت شهری می‌تواند از طریق برخی تمهیدات (تسریع فرایند صدور پروانه و تخفیف در عوارض و...) این مانع را برطرف کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید