• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152028
+
-

کمبود خون در ۴ استان

پیگیری
کمبود خون در ۴ استان

  سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افزایش 7درصدی اهدای خون در کشور خبر می‌دهد.
عباس صداقت، در عین حال تأکید می‌کند در سیستان و بلوچستان، ‌تهران، ‌هرمزگان و خوزستان نیاز به مراجعه مردم برای اهدای خون بیش از سایر استان‌هاست. این اعلام نیاز در حالی است که آذربایجان غربی، بوشهر، کرمانشاه و زنجان هم طی روزهای گذشته درباره کمبود خون هشدارها‌یی داده‌اند.

سیستان‌وبلوچستان و تالاسمی‌های نیازمند
به گزارش همشهری، حدود ۲۰هزار نفر مبتلا و حدود
3-2 میلیون نفر (۴درصد جمعیت) حامل بیماری تالاسمی در ایران وجود دارد. در خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان، مازندران و نواحی مرکزی اصفهان و فارس حدود ۱۰درصد از مردم حامل ژن بیماری هستند و در بقیه نقاط کشور این میزان بین ۴ تا ۸درصد است.
نیمی از مبتلایان تالاسمی در سیستان و بلوچستان ساکن هستند. از سوی دیگر به‌گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، تحولات جوی هفته گذشته آسیب زیادی به زیرساخت‌های مراکز اهدای خون به‌ویژه در جنوب استان در منطقه بلوچستان و عمدتا در منطقه چابهار وارد کرده است. در این منطقه مخصوصا اهدای گروه خونی O مدنظر است.
سیستان‌وبلوچستان از ابتدای فصل سرد در بازه‌های زمانی مختلف هم با کمبود شدید خون برای این بیماران مواجه بود. بنابر اعلام مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان، سالانه بیش از ۱۴۰هزار واحد خونی در استان مصرف می‌شود و مصرف روزانه خون و فرآورده‌های خونی در استان ۴۰۰واحد است که با این شرایط ذخیره خونی باید بالای ۲هزار واحد باشد.
این در حالی است که در اغلب ماه‌های سال ذخیره استان نیمی از این میزان است و برای تامین این نیاز خونی، فرآورده‌های خونی از مبدا اصلی تهران به این استان
ارسال می‌شود.

تهران و آمار بالای هموفیلی
حدود ۱۲هزار نفر در ایران به بیماری هموفیلی مبتلا هستند که در این میان استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس رکورددار‌ند. با توجه به نیاز این بیماران به خون، تهران هم یکی از استان‌هایی است که همیشه با معضل کمبود خون مواجه می‌شود. از سوی دیگر جمعیت بالا، آمار بالای تصادف‌های رانندگی، تعداد زیاد بیمارستان‌های تخصصی که از سراسر کشور میزبان بیماران هستند و مواردی از این دست بر نیاز بالای استان به گروه‌های خونی اثرگذار هستند.
بنابر اعلام مدیرکل انتقال خون استان تهران، در شرایط کنونی نیاز به خون در بین بیمارستان‌های تهران در حدود ۲۱۰۰واحد در طول روز است.
به‌گفته محمدرضا مهدی‌زاده، با توجه به اینکه در استان تهران ۱۶۷بیمارستان و مرکز درمانی به بیماران خدمات ارائه می‌دهند، عمل‌های جراحی تخصصی در مراکز درمانی تهران انجام می‌شود و با توجه به ارجاع برخی از بیماران به تهران و نیاز به خون بیماران تالاسمی و هموفیلی ۲۵درصد از خون کشور در تهران مصرف می‌شود درحالی‌که در این استان فقط ۱۵درصد از خون کشور دریافت می‌شود.

ناپایداری جوی و کمبود خون در جنوب
آمار بالای مبتلایان به تالاسمی در خوزستان، شرایط ناپایداری جوی و وجود 2600بیمار خاص در هرمزگان هم از دلایل کمبود خون در این 2استان عنوان شده است. کمبود خون در خوزستان در حالی است که این استان روزانه به ۴۵۰ تا ۵۰۰واحد خونی برای درمان و مصارف گوناگون نیاز دارد. هرمزگان هم نیازمند ۲۴۰ تا ۲۸۰واحد خون در ماه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید