• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150478
+
-

اعضای پارلمان شهری دیروز لایحه «قیمت‌گذاری و سیاستگذاری بهای بلیت تمام موزه‌های شهرداری تهران» را تصویب کردند

مدیریت موزه‌های شهرداری تهران یکپارچه شد

گزارش کمبودها و اقدامات انجام‌شده در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دیروز در صحن شورای شهر ارائه شد

شورا
مدیریت موزه‌های شهرداری تهران یکپارچه شد

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 تصویب لایحه قیمت‌گذاری و سیاستگذاری بهای بلیت تمام موزه‌های شهرداری تهران مهم‌ترین دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود که به‌گفته رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، موافقت اعضا با این لایحه سبب شد تا برنامه‌ریزی و مدیریت موزه‌های شهرداری تهران یکپارچه شود.
نرگس معدنی‌پور با بیان اینکه قیمت‌گذاری بلیت موزه‌ها یکی از اهداف پیش‌بینی‌شده است به همشهری گفت: «موزه‌های مختلفی با اهداف متفاوت و تخصص‌های گوناگون طی ادوار مختلف در شهرداری تهران ایجاد شده و همواره براساس سلایق اداره می‌شدند؛ ازاین‌رو نیاز بود تا در این بخش مدیریت یکپارچه ایجاد شود.» او به مصوبه ایجاد سازمان گردشگری هم اشاره و عنوان کرد: «براساس مصوبات گذشته شورای شهر تهران، ایجاد سازمان گردشگری که قرار است موزه‌ها و فضاهای گردشگری را توأمان پوشش دهد، در دستور کار قرار دارد، اما تا زمان اجرای این مصوبه مقرر شد، مدیریت و برنامه‌ریزی موزه‌ها ازجمله تعیین بهای بلیت‌ها در شورای سیاستگذاری و با ریاست شهردار تهران صورت گیرد.»

آسیبی به باغ مظفر نرسیده است
به‌گزارش همشهری، انتشار فیلمی از سوزاندن درختان باغی در محله قلهک سبب شد تا رئیس شورای اسلامی شهر تهران در صحبت‌های پیش از جلسه به این موضوع واکنش نشان دهد. مهدی چمران با بیان اینکه حساس شدن شهروندان به حفظ و حراست از باغ‌ها نشان می‌دهد که آنها بهترین پاسداران باغ‌های تهران هستند، گفت: «پس از انتشار فیلم موضوع را پیگیری کردم و مشخص شد آتش‌سوزی مربوط به سوزاندن سرشاخه‌های هرس شده بود و به هیچ درختی آسیب نرسیده است.»

سازمان فرهنگی؛ آنچه بود و آنچه شد
حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گزارشی 58صفحه‌ای از وضعیت پیشین سازمان و اقدامات انجام‌شده به شورا ارائه داد و از جذب نیروی انسانی برخلاف بخشنامه‌ها، برداشت غیرقانونی از حساب سپرده و وثایق و تضامین پیمانکاران و عدم‌پرداخت حقوق کارکنان گفت. در ادامه به وضعیت مالی هم اشاره و عنوان کرد: «سازمان را با 17میلیارد و 200میلیون تومان تعهد مالی و 18میلیارد تومان بدهی مالیاتی تحویل گرفتیم و امروز سازمان با کسری 107میلیاردتومانی مواجه است.» تولید 40محصول شاخص در حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و...، پیگیری بازسازی شهربازی بوستان رازی و باغ‌موزه قصر، تولید ماسک، ساخت فیلم درخصوص سردار قاسم سلیمانی و علی اکبر  ابوترابی، برگزاری نمایشگاه عطر سیب و... اهم اقدامات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بوده است. در پایان حجت‌الاسلام امرودی درخواست‌های خود را در قالب 3پیشنهاد مطرح کرد: «اول اینکه بودجه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر (نگهداشت و حقوق کارکنان) کامل اختصاص داده شود. دوم واگذاری و تحویل مدیریت مرکز تخصصی به سازمان فرهنگی و سوم هم تصویب بودجه برای برنامه‌های جاری سازمان.»

نظر اعضا درباره عملکرد سازمان فرهنگی و هنری
اعضای پارلمان شهری پس از استماع گزارش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نظرات، پیشنهادها و سؤالات خود را مطرح کردند. نرجس سلیمانی در واکنش به تولید ماسک گفت که این کار نه فرهنگی است و نه هنری و بهتر است این کار به زنان سرپرست خانوار سپرده شود. او درخصوص ساخت فیلم بزرگان هم عنوان کرد که بیان مکتب بزرگان تأثیرگذارتر از فیلم خواهد بود. نرگس معدنی‌پور هم خواستار برنامه‌ریزی دقیق در اجرای طرح‌های فرهنگی اجتماعی شد و گفت: «مدیریت شهری به خروجی برنامه‌ها توجه دارد و کمتر به فرایندها، آثار و پیامدهای برنامه‌های فرهنگی پرداخته شده است.»
مهدی پیرهادی هم به تجربه 12ساله حجت‌الاسلام امرودی اشاره و عنوان کرد: «باتوجه ‌به توانمندی‌های رئیس سازمان، انتظار داریم هر روز شاهد کار جدیدی باشیم.» ناصر امانی و سیداحمد علوی هم به موازی‌کاری و تفکیک نشدن فعالیت‌های سازمان فرهنگی - هنری و معاونت اجتماعی شهرداری تهران اشاره و عنوان کردند: «سازمان و معاونت هر دو هم کار فرهنگی انجام می‌دهند و هم کار اجتماعی و هنری و هر روز موازی‌کاری‌هایشان بیشتر می‌شود؛ ازاین‌رو ضرورت دارد تا حیطه فعالیتشان تفکیک شود.» مهدی اقراریان هم تأکید کرد: «با وجود دستگاه‌های فرهنگی متنوع در کشور، شاهد این هستیم که شرایط وضعیت فرهنگی جامعه روزبه‌روز بدتر می‎شود و امروزه 2دغدغه مقام معظم رهبری، اقتصاد و فرهنگ است؛ یعنی مسئله فرهنگی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان است.»

کوه سنگی، کلونی آسیب
گزارش ناصر امانی از محله رضویه منطقه15 دستور جلسه شورای شهر تهران بود که او از تبعیض در صدور سند و مجوز تخریب و نوسازی املاک تا وجود مراکز مبادله ضایعات در محله گلایه کرد و گفت: «در بازدید از این محله با معتادان متجاهر ساماندهی شده در کوه سنگی مواجه شدم که دیده‌بان و نگهبان دارند و با پرتاب سنگ و ترقه و حتی تیراندازی مانع نزدیک شدن اهالی به محدوده‌شان می‌شوند. سرقت المان‌های شهری و دزدی از منازل و خودروها، از مشکلات دیگر محله بوده و مهم‌ترین درخواست اهالی برقراری امنیت است.» او با بیان اینکه وجود گرمخانه خاوران سبب افزایش آسیب در محله رضویه شده است، تأکید کرد: «اهالی می‌گویند که هر روز صبح بیش از 400نفر از معتادان و بی‌خانمان‌ها در محله رها می‌شوند و علاوه بر ایجاد ناامنی و افزایش سرقت، حضورشان برای کودکان هم بدآموزی دارد. همچنین قول‌های زیادی برای حل مشکلات محله از سوی نمایندگان مجلس و... داده شده، اما اتفاقی نیفتاده؛ ازاین‌رو مردم بی‌اعتماد شده‌اند.» به‌گفته او، مراکز خرید و مبادله ضایعات، خریدوفروش مواد‌مخدر، حضور مهاجران غیرایرانی و... سبب شده برخی اهالی کوچ کنند.
امانی به پروژه بزرگراه شهید رستگارمقدم هم اشاره کرد و گفت که تصور مردم و مدیران شهری این بود که با افتتاح این پروژه مشکلات حل خواهد شد، اما آورده آن آلودگی صوتی، مشکلات زیست‌محیطی و عدم‌دسترسی به بزرگراه است. به‌گفته او، مردم محله رضویه خواستار انتقال گرمخانه خاوران به بیرون از محدوده شهری، پاکسازی معتادان، فراهم شدن امکان نوسازی بافت‌های فرسوده، تعیین‌تکلیف املاک محدوده طرح بزرگراه شهید رستگاری‌مقدم، تعطیلی مراکز خرید ضایعات و املاک پلاک قرمز، تکمیل مرکز درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی، افتتاح شعبه بانک، احداث زیرگذر برای ورود و خروج به محله از بزرگراه شهید رستگارمقدم و ساماندهی وانت‌بارها هستند.

تبدیل گرمخانه خاوران به کمپ ماده16
در ادامه شهردار منطقه15 هم از اقدامات انجام شده در محله رضویه گزارشی ارائه داد و گفت: «حدود 200واحد صنفی غیرمجاز خرید ضایعات در این محله وجود داشت که بنا به دستور قضایی 160واحد تعطیل شدند و به 40واحد هم اخطار داده‌ایم.» تغییر کاربری گرمخانه خاوران به کمپ ماده16 هم موضوع دیگری بود که سیدمهدی صباغ به آن اشاره و عنوان کرد که این کار با موافقت سازمان بهزیستی انجام شده است. به‌گفته او، محله کوه سنگی که پاتوق معتادان متجاهر است روی تپه قرار دارد و دسترسی به آن سخت است، اما با تلاش عوامل شهرداری دسترسی‌های مختلفی ایجاد شده است.

نظر اعضا درخصوص محله‌های محدوده حریم
محله رضویه در حریم منطقه15 قرار دارد؛ ازاین‌رو مشکلات آن، مسئله اکثر محله‌های محدوده حریم است؛ برای همین اعضا فرصت را غنیمت دانستند و مواردی را بیان کردند. مهدی چمران با بیان اینکه رها شدن حریم و گسستگی خدمات در مناطق محروم سبب ایجاد و افزایش معضلات در این محدوده‌ها خواهد شد، گفت: «حریم عموما 3 تا 5برابر مساحت شهرها تعیین می‌شود، اما این ضابطه در حریم تهران نادیده گرفته شده و حریم تهران بسیار کوچک شده و یکی از بزرگ‌ترین معضلات پایتخت اجرا نشدن طرح جامع توسط وزارت کشور است.» سیداحمد علوی هم درخواست کرد: «تپه‌های پشت گرمخانه خاوران برای جلوگیری از حضور معتادان متجاهر در بافت شهری و محله‌ها، با فنس مسدود شود.»
مهدی اقراریان هم گفت: «ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که نسبت به مشکلات تهران به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار حساس باشند. ما با رودربایستی نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، صدای ما برای زدن حرف مردم بلند است؛ حتی اگر گوش‌هایی نخواهد آن را بشنود.» زهرا شمس‌احسان هم که از محله بازدید داشته و مشکلات را دیده بود، گفت: «بیش از 20پلاک قرمز در محدوده کوه سنگی وجود دارد و این محدوده از مراکز اصلی و فعال توزیع مواد‌مخدر در جنوب‌شرق تهران است. امیدواریم با همکاری مجموعه نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح و ذی‌ربط، شاهد هم‌افزایی و کاهش مسائل و مشکلات ساکنان این محدوده در قالب یک برنامه‌ریزی زمانبندی شده باشیم.»
 میثم مظفر هم به ورودی جنوب شرق پایتخت اشاره و عنوان کرد: «منطقه۱۵ باتوجه‌ به اینکه یکی از ورودی‌های اصلی شهر تهران است نیاز به توجه ویژه دارد.» سوده نجفی هم به وضعیت پاساژ بنفشه منطقه15 اشاره و عنوان کرد که این پاساژ به محل تجمع معتادان متجاهر تبدیل شده است و مردم خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان آن هستند.



تذکرات اعضای  شورای شهر تهران

  احمد صادقی:
حدود 42درصد درآمدهای شهرداری تهران مربوط به حوزه شهرسازی است و مواجهه حضور مردم با کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوءاستفاده را فراهم کند و اگر مهار نشود، سبب سلب اعتماد مردم و کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر خواهد بود؛ بنابراین با هوشمندسازی می‌توان این بستر فساد را برچید.

  محمد آخوندی:
طبق اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی انتخاب هیأت‌مدیره و بازرس از وظایف مجمع‌عمومی عادی است، اما در دوره گذشته این مسئولیت به شهردار تهران واگذار شده بود و باتوجه‌به پایان دوره و اینکه جلسه مجمع تشکیل نشده، انتخاب سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی توسط شهردار تهران، طبق روال قانونی انجام نشده است.

  سوده نجفی:
براساس لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران و آیین‌نامه توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران، شهرداری مکلف بوده در راستای توسعه کارآفرینی، لایحه بهبود فضای کسب‌وکار در تهران را تدوین و به شورای شهر ارائه دهد که تا‌کنون این تکلیف قانونی بر زمین‌مانده است و ضرورت دارد این کار دراسرع‌وقت انجام شود.

  مهدی اقراریان:
سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام به واگذاری فضاهای تبلیغاتی در ایستگاه‌های دوچرخه بیدود و ایستگاه‌های اتوبوس کرده‌اند که این اقدام خلاف مصوبه شورای شهر تهران بوده و بدون هماهنگی با سازمان زیباسازی صورت‌گرفته است. اگر این اتفاق باب شود، قطعا در حوزه تبلیغاتی دچار آشفتگی خواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید