• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150352
+
-

300 میلیون مبتلا؛ کرونا همچنان می‌تازد

همزمان با شیوع سریع سویه جدید اومیکرون در جهان، اروپا و آمریکا به کانون اصلی بحران کرونا تبدیل شده‌اند

گزارش 1
300 میلیون مبتلا؛ کرونا همچنان می‌تازد

کرونا، به‌شدت در سراسر جهان در حال اوج‌گیری است؛ 34کشور بالاترین موارد ابتلای روزانه را از شروع همه‌گیری ثبت کرده‌اند و سرعت بالای اضافه شدن موارد جدید، به‌خصوص در اروپا، مجموع مبتلایان به کووید-19 را از مرز 300میلیون نفر در سراسر جهان عبور داده است.
به‌گزارش فرانس24، یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان، ‌گونه جدید اومیکرون است. این گونه از گونه‌های قبلی، به‌شدت واگیردارتر است اما کمتر باعث بروز بیماری‌های شدید می‌شود و افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، علائم خفیف و ملایمی دارند.
در هفته منتهی به جمعه، 13.5میلیون نفر آلوده شده‌اند؛ این رقم 64درصد بیشتر از یک هفته قبل از آن به شمار می‌رود. با وجود این، میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته و میانگین جهانی، 3درصد کمتر شده است.
به‌گفته مقامات بهداشتی فرانسه، شانس بستری شدن به‌خاطر ابتلا به اومیکرون، 70درصد کمتر از گونه‌های پیشین است. فرانسه بعد از بررسی اطلاعات آمریکا، ‌انگلیس و کانادا به این نتیجه رسیده است. با این حال با توجه به نرخ بسیار بالای ابتلای روزانه به این ویروس در سراسر جهان که حدود 2میلیون مورد در روز است، کارشناسان هشدار داده‌اند که هجوم سیل مبتلایان به بیمارستان‌ها، فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌کند و سیستم درمانی را زیر فشار له می‌کند.
تدروس آدها نوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته است که نباید گونه اومیکرون را «ملایم» طبقه‌بندی کرد؛ چون «مردم را بستری می‌کند و مردم را می‌کشد».
به گفته وی: «در واقع، سونامی موارد جدید چنان بزرگ و سریع است که سیستم خدمات درمانی را در سراسر دنیا زیر بار خود له کرده است.» 
موج موارد جدید ابتلا به این بیماری، به‌خصوص در اروپا و آمریکا بسیار سهمگین بوده و آمریکا، 3ژانویه (یک هفته گذشته)‌، طی 24 ساعت، بالای یک میلیون مورد جدید را ثبت کرد. این رکورد ناخوشایند، تقریبا 2برابر رکورد پیشین است که همین 4روز قبل از آن ثبت شده بود. این آمار وحشتناک، تقریبا 2 برابر بدترین آمار روزانه در سراسر جهان بود که قبل آن در هند ثبت شده بود. اوج‌گیری موارد ابتلای جدید، به گزارش رویترز، باعث شد که آمریکا روز جمعه، بالاترین تعداد افراد بستری به‌خاطر کرونا از زمان شروع همه‌گیری را تجربه کند. یک روز قبل از آن، آمریکا 662هزار مورد ابتلای روزانه را ثبت کرده بود که چهارمین آمار روزانه بالا در این کشور به شمار می‌رود. آمار بستری‌شدگان روزانه در آمریکا، ‌به 132هزار مورد رسیده است. با این حال، تعداد مرگ‌ومیر، به‌صورت ثابت، حدود 1400مورد در روز باقی مانده است که تقریبا نصف آمار دوره بحرانی سال گذشته به شمار می‌رود.
در اروپا هم اوضاع بهتر نیست و هشدارها درباره زمستان سیاه در این قاره، به طرز وحشتناکی به واقعیت پیوسته است. انگلیس، با رکورد 200هزار مبتلا در روز، رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرده و فرانسه هم با تعداد 270هزار مورد ابتلا، آمار مشابهی دارد. اوضاع در این قاره چنان وحشتناک است که سازمان بهداشت جهانی، برای چندمین بار درباره اوج‌گیری کرونا در میان کشورهای آن هشدار داده است. کاترین اسمال‌وود، مسئول ارشد موارد اضطراری این سازمان به فرانس پرس گفته است: «همزمان با فراگیری اومیکرون، این گونه  جهش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که شرایط باعث ایجاد گونه‌های جدیدی شود. اومیکرون کشنده است، شاید کمتر از دلتا، اما چه‌کسی می‌تواند بگوید که گونه بعدی چطور خواهد بود؟ حتی در سیستم‌های خدمات درمانی پیشرفته هم چالش‌ها و مصائب جدی در حال روی دادن است.»
برای نمونه، ‌این مصائب در انگلیس چنان سهمگین بود که دولت برای کمک به کادر درمان، ارتش را فرا خوانده است و در بیمارستان‌ها، وضعیت اضطراری اعلام شده است. در لندن، انتشار وسیع گونه اومیکرون، باعث شده تا تعداد زیادی از کادر درمان بیمار شوند و به همین‌خاطر بیمارستان‌ها وضعیت بدی را تجربه می‌کنند. در این شرایط، 200نیروی ارتش به بیمارستان‌های پایتخت انگلیس اعزام شده‌اند. هم‌اکنون، حدود 4هزار بیمار به‌خاطر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های لندن بستری هستند که میزان بستری‌ها، در مقایسه با تعداد 1100نفر در حدود یک ماه پیش، تقریبا 4برابر شده است.
هرچند اروپا بدترین وضعیت را در سراسر دنیا دارد اما آسیا هم چشم‌انداز تاریکی دارد. هند، کشوری که بسیاری می‌گفتند به نوعی به ایمنی گله‌ای رسیده، دوباره به‌صورت چشمگیری موارد جدید ابتلا را ثبت می‌کند. استرالیا که به‌خاطر سیاست‌های بسیار سختگیرانه‌اش موفق شده بود همه‌گیری را تا حدی مهار کند، دوباره شاهد رکوردشکنی در موارد ابتلاست و اخیرا 50هزار مورد را ثبت کرده است. اما شرایط این کشور، با هند قابل مقایسه نیست؛ بسیاری نگران این هستند که افزایش موارد ابتلای روزانه، دوباره این کشور را به روزهای سیاه اوج کرونا در سال گذشته برگرداند، زمانی که روزانه هزاران نفر به‌خاطر کرونا جانشان را از دست می‌دادند. شرایط در هند چنان اسفناک بود که حتی جنازه‌ها برای سوزانده‌شدن در گورستان‌ها باید ساعت‌ها در صف منتظر می‌ماندند. موارد ابتلای جدید روزانه در هند، طی تنها چند هفته 5برابر شده و به 117هزار مورد رسیده است. این میزان ابتلا، بالاترین میزان در 7ماه گذشته بوده و دلیل آن هم گسترش گونه اومیکرون در این کشور است. گوتام منون، استاد دانشگاه آشوکا در هند، به آژانس فرانس پرس گفته است که با همین روند، هندی‌ها دوباره شرایط بحرانی سال گذشته را تجربه خواهند کرد و حتی ممکن است اوضاع، بدتر از آن روزهای سیاه باشد.

 چرا آمار در اروپا و آمریکا بالاست؟
کارشناسان از ماه‌ها پیش درباره افزایش نگران‌کننده آمار ابتلا در اروپا، و پس از آن آمریکا، هشدار می‌دادند و متأسفانه، پیش‌بینی آنها درست از آب درآمده است. چند دلیل اصلی برای شرایط فعلی در اروپا و آمریکا وجود دارد. یکی اینکه بعد از واکسیناسیون گسترده، کشورهای اروپایی و همینطور آمریکا، برخی از محدودیت‌ها را برداشتند. کاهش محدودیت‌ها، نخستین اشتباه مهلک کشورها بود و سازمان بهداشت جهانی هم درباره آن هشدار داد. مسئله بعدی، انتشار گونه دلتا در اروپا و آمریکا بود که نرخ ابتلا را به سرعت بالا برد. در آمریکا و همینطور انگلیس، دولت‌ها در کریسمس محدودیت‌های جدیدی وضع نکردند و جشن‌های بزرگ و مهمانی‌های خانوادگی هم شرایط را بدتر کرد. به همه اینها باید سرمای سخت زمستان را اضافه کرد؛ به‌صورت سنتی، مردم در اروپا و آمریکا در زمستان بیشتر در فضاهای بسته تجمع می‌کنند و البته فراتر از همه این ها گونه جدید اومیکرون هم هست. همه این‌ها، آن هم وقتی که مردم به‌خاطر سهل‌گیری‌های چند ماه اخیر، در ماسک زدن متزلزل شده‌اند، به فاجعه می‌انجامد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید