• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147634
+
-

چرا شهردار مسئول مدیریت بحران پایتخت شد؟

شهردار تهران به‌عنوان جانشین وزیر کشور در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران منصوب شد. در بخشی از حکم احمد وحیدی برای علیرضا زاکانی آمده است: «به استناد تبصره‌۱‌ ماده‌۱۰‌ قانون مدیریت بحران کشور و بند یک مصوبه جلسه مورخ 3/9/1400 ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران، نظر به شرایط ویژه و اهمیت کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهرداری تهران و نیز شایستگی، تعهد و تجارب ارزنده شما، به موجب این حکم جناب‌عالی را به‌عنوان «جانشین رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران» منصوب می‌نمایم.»  اکنون قرار است شهردار تهران با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری استاندار تهران و مشارکت مؤثر و هدفمند عمومی و تعامل جامعه، بسیج توانمندی‌های موجود، امکانات و منابع بالقوه و تسریع در تصمیم‌گیری‌های بموقع و کارشناسی‌شده و با استفاده از توان نیروهای مجرب و کارآمد و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، نسبت به برنامه‌ریزی، سازماندهی و ارتقای آمادگی، فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در صحنه یا منطقه وقوع حادثه را در شرایط اضطرار با تدابیر و اهتمام لازم اعمال کرده و به وزیر کشور گزارش کند. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز با تجهیزات و امکاناتی که در سطح شهر دارد، به‌نظر می‌رسد اقداماتش در مواقع بحرانی تأثیرگذار باشد. بررسی سوابق تاریخی درخصوص مدیریت سوانح در کشور نشان می‌دهد تا قبل از سال‌۱۳۰۲ هیچ‌گونه تشکیلات‌ یا محلی برای فعالیت‌های سازمان‌یافته بخش‌‌های مدیریت سوانح در کشور وجود نداشته است ولی پس از آن ایجاد تشکیلات ضروری به‌نظر می‌رسد؛ تشکیلاتی که در دهه‌های اخیر منسجم‌تر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید