• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145762
+
-

ایران به‌دنبال ثبات در افغانستان

حسن کاظمی‌قمی در کابل با ملاعبدالغنی برادر دیدار و گفت‌وگو کرد

تجربه تلخ سال‌های زمامداری طالبان بر افغانستان، سبب شده‌است سیاست جمهوری‌اسلامی ایران در قبال حکومت «امارت اسلامی» با احتیاط‌های دیپلماتیک، به‌همراه سنجش رفتار این گروه در مواجهه با مردم این کشور توأم شود؛ رویکردی که پس ‌از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان همواره مدنظر تصمیم‌سازان سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی ایران بوده‌است.  درچنین شرایطی تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی با هدف برقراری ثبات و امنیت در این کشور ادامه دارد؛ هدفی که در سفر اخیر حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز پیگیری شد. کاظمی‌قمی در جریان این سفر با مقام‌های عالی‌رتبه طالبان ازجمله ملاعبدالغنی برادر، معاون اول نخست‌وزیر دولت موقت طالبان و امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه طالبان و تعداد دیگری از مقام‌های بلندپایه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رایزنی‌هایی که با محوریت موضوع‌های سیاسی، آموزشی، اقتصادی، مالی، آب و انرژی، رفاه عمومی، امور پناهندگان و از سرگیری پروژه‌های درحال اجرا انجام شد.    کاظمی‌قمی در جریان این سفر پیرامون به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز اظهارنظر کرد و گفت که جمهوری‌اسلامی به خواست مردم افغانستان احترام می‌گذارد و موضع ایران منطبق با خواسته‌های مردم این کشور خواهد بود؛ موضوعی که نشان‌دهنده عزم جزم جمهوری‌اسلامی‌ایران برای تشکیل دولتی مقتدر در افغانستان، با هدف تقویت ثبات در منطقه است.

تحریم‌های ظالمانه غرب
 کاظمی‌قمی درجریان گفت‌وگویی بلوکه‌شدن اموال مردم افغانستان بدون هیچ‌گونه ادعای قانونی ازسوی آمریکا را بیانگر مواضع منافقانه این کشور دانست و گفت: تحریم‌های اقتصادی به ابزاری سیاسی در دست دولتمردان آمریکا تبدیل شده‌است. ابزارهای نظامی، سیاسی و امنیتی که درگذشته به‌شکل بسیار وسیعی در اختیار آمریکایی‌ها بود، نتوانست مقاومت یک ملت را بشکند و قطعا این تحریم‌ها نیز نمی‌تواند اثر جدی داشته باشد.

ضرورت تشکیل دولت قوی
علاوه‌ بر اینها تشکیل دولت قوی در افغانستان، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبردهای جمهوری‌اسلامی ایران در قبال این کشور، در جریان سفر کاظمی‌قمی به افغانستان نیز مورد تأکید قرار گرفت؛ تا جایی که وی اعلام کرد تشکیل یک دولت قوی مشارکتی و فراگیر که خواسته مردم است و مسئولان افغانستان نیز بر آن تأکید می‌کنند، می‌تواند خوش‌بینی ایجاد کند. اگر واقعاً به‌دنبال ثبات، امنیت، آبادانی و سازندگی افغانستان هستیم، باید دولتی بر پایه خواست  مردم شکل بگیرد. مسئولان حاکم امروز در مواضع‌شان بر یک حکومت مشارکتی و فراگیر تأکید می‌کنند و این می‌تواند تشکیل حکومت را که خواست مردم هم هست، سرعت بخشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید