• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145640
+
-

تکمیل کابینه رئیسی؛ شاید امروز

نمایندگان مجلس امروز در مورد صلاحیت مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصمیم‌ می‌گیرند

 مجلس شورای اسلامی در حالی امروز ،سه‌شنبه 25آبان قرار است در مورد صلاحیت مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصمیم‌گیری کند که پیش از این اعلام شده بود طرح شفافیت آرای نمایندگان بررسی می‌شود و به‌دلیل معرفی وزیر پیشنهادی و اولویت داشتن آن، بررسی طرح شفافیت به تعویق افتاد. حال امروز قرار است مجلس برای تنها کرسی باقیمانده وزارت از دولت سیزدهم تصمیم‌گیری کند؛ کرسی مهمی که خالی‌ماندن آن تا‌کنون هم انتقادات بسیاری در پی داشته و طبق اعلام معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی هم در جلسه علنی امروز برای دفاع از این وزیر پیشنهادی حضور می‌یابد. منتقدان معتقدند با آغاز به‌کار مدارس و افزایش سرعت واکسیناسیون و نیز بررسی طرح‌های مهمی چون رتبه‌بندی معلمان در مجلس، اداره این وزارتخانه بزرگ با سرپرست به صلاح نیست. چنان‌که محمدجواد عسکری، نماینده مجلس در جلسه علنی یکشنبه، ۱۶آبان مجلس طی تذکری شفاهی گفت: «تعلل دولت در معرفی وزیر آموزش و پرورش به صلاح نیست و رئیس‌جمهور باید هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس اقدام کند.» همچنین علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش هم پیش‌تر گفته بود  که در صورت تداوم   روند واکسیناسیون تا آذرماه، همه معلمان به‌طور کامل واکسینه می‌شوند و بر همین اساس ستاد ملی کرونا برای بازگشایی مدارس نیز چراغ سبز نشان داده تا مدارس به‌صورت ترکیبی بازگشایی شوند.
در روزهای گذشته حال و هوای فضای سیاسی در مورد فیاضی چندان یکدست نبود. انتقادهایی در زمینه‌های متعدد در مورد او مطرح شده که البته در نشست‌های مختلف با خبرنگاران به آنها پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی که در تغییر فضا در مورد او هم بی‌تأثیر نبوده است. چنان‌که سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری بر این موضوع تأکید کرد.

 توقع دولت از مجلس
از سوی دیگر دولت هم تأکید دارد که نمی‌توان دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش را با سرپرست اداره کرد؛ موضوعی که روز گذشته از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بیان شد. به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در نشست «هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه در حل چالش‌های کشور» با اشاره به برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: توقع این است که روز سه‌شنبه کابینه دولت کامل شود. آموزش و پرورش یک دستگاه عریض و طویل و بااهمیت است و آن را با این‌همه معلم و کارمند و دانش‌آموز نمی‌شود با سرپرست اداره کرد. حسینی تصریح کرد: ما با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز و روزهای گذشته در کمیسیون‌های مختلف جلساتی داشتیم و آقای فیاضی به ابهامات و سؤالات پاسخ داد. از نمایندگان هم انتظار می‌رود حرف‌ها و برنامه‌ها را بشنوند، سؤالاتی که دارند را بپرسند تا ابهامات برطرف شود و بر آن مبنا تصمیم بگیرند؛ اگر هم ایرادی و اشکالی از جای دیگری وجود دارد آن را به این موضوع تسری ندهند تا ان‌شاءالله دولت بتواند با قدرت کارش را ادامه دهد.

روند بررسی صلاحیت فیاضی در مجلس
سیدنظام موسوی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: طبق آیین‌نامه مجلس رئیس‌جمهور یک ساعت فرصت دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارد، سپس نوبت به ارائه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره نتیجه جمع‌بندی خود درباره صلاحیت فیاضی می‌رسد. کمیسیون آموزش ۱۰دقیقه زمان دارد.
موسوی ادامه داد: سپس 2 نماینده مخالف و 2 نماینده موافق نظرات‌شان را درباره فیاضی اعلام می‌کنند  . درنهایت هم وزیر پیشنهادی به‌مدت ۳۰دقیقه به تشریح برنامه‌هایش می‌پردازد.

قاسمی‌پور: نگاه کمیسیون آموزش مثبت نیست

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که نگاه فرهنگیان و فضای فرهنگی جامعه به دومین وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش مثبت نیست. البته او معتقد است که فضای مجلس می‌تواند متفاوت باشد.

 دیدگاه فرهنگیان و فعالان فرهنگی و نیز فضای مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیست؟
با توجه به شرایطی که الان وجود دارد، انتظاراتی که جامعه فرهنگی از گزینه‌ای که برای معرفی وزیر پیشنهادی داشتند برآورده نشده و فکر نمی‌کنم این وزیر پیشنهادی پاسخگوی توقعات آنها باشد.
 اینکه نظر فعالان فرهنگی مخالف باشد یک بحث است، نظر نمایندگان بحثی دیگر. نظر نمایندگان چیست؟
نظر نمایندگان را فعلا نمی‌توان دقیق گفت.
 جلساتی هم با وزیر پیشنهادی داشته‌اید و برنامه ایشان را شنیده‌اید؟
بله، ما به‌عنوان کمیسیون تخصصی 2 جلسه مفصل با ایشان داشته‌ایم.
 یعنی بعد از جلسات و شنیدن برنامه‌های ایشان باز هم نظرات نمایندگان تغییر نکرد؟
بعد از این دو جلسه و شنیدن سخنان و برنامه‌هایشان رأی‌گیری کردیم و نهایتا رأی کمیسیون مثبت نبود و گزارش رأی‌گیری کمیسیون هم در جلسه صحن علنی و قبل از رأی‌گیری قرائت خواهد شد.

میرتاج‌الدینی: احتمال رأی‌آوری فیاضی بالاست

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، از نمایندگان مجلس معتقد است که فضای مجلس در مورد مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از قبل بهتر شده و پیش‌بینی کرد که تا زمان رأی‌گیری بهتر هم می‌شود.

 حال و هوای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیست؟
وزیر معرفی‌شده از سوی آقای رئیسی موافقان و مخالفانی دارد، اما هرچه بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی حاضر می‌شود و برنامه‌های خود را تببین می‌کند، آثار مثبتی داشته و موافقت‌ها بیشتر شده است.
 یعنی حتی تا روز جلسه رأی‌گیری هم ممکن است باز فضا بهتر شود؟
بله؛ طبیعتا فضای جلسه رأی‌گیری، خود بسیار تعیین‌کننده است. نحوه حمایت موافقان وزیر و دفاع ایشان از خود و برنامه‌هایش و دفاع آقای رئیسی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
 در مجموع فضا را چگونه می‌بینید؟
من درکل فضا را بسیار مثبت می‌بینم و فکر می‌کنم اگر شرایط همینطور پیش برود و شکل بگیرد، به نتیجه مثبتی خواهیم رسید.
 با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی آموزش نظر مثبتی نداشته، ممکن است روی نظر نمایندگان مؤثر باشد؟
آنها هم البته اختلاف نظر دارند، اما همگی مخالف نیستند. بالاخره اگر کمیسیون آموزش هم نظر مثبت می‌داد پیش‌بینی رأی اعتماد گرفتن وزیر پیشنهادی خیلی قطعی می‌شد، اما با همه اینها اعضای کمیسیون آموزش نظر قاطع منفی هم نداده‌اند. به هر حال نظر ممتنع‌ها در صحن علنی مجلس ممکن است تغییر کند و به‌رغم این نظر کمیسیون آموزش، احتمال رأی‌آوری برای وزیر را بالا می‌بینیم.
 نظر خودتان هم مثبت است؟
بله.

این خبر را به اشتراک بگذارید