• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145593
+
-

آنها که جاودانه شدند

عواملی اصلی آخرین فیلم سرجو لئونه

«روزی روزگاری در آمریکا» برخلاف اغلب فیلم‌های سرجو لئونه که در ژانر وسترن اسپاگتی ساخته شده‌اند، فیلمی در ژانر جنایی است. بعد از نخستین نمایش جهانی آن در جشنواره کن 1984 تماشاگران 15دقیقه تشویقش کردند. رابرت دنیرو، جیمز وود، الیزابت مک گاورن و جو پشی از بازیگران اصلی این فیلم بودند و تیمی از استادان بزرگ علاوه بر انیو مورریکونه مانند تونینو دلی کولی فیلمبردار و نینو براگالی تدوینگر نقش مهمی در ساخته شدن فیلم روزی روزگاری در آمریکا داشته‌اند. انریکو مدیولی، سرجو لئونه، لئوناردو بنونوتی، پیرو دی‌برناردی، فرانکو آرکالی و فرانکو فرینی در نگارش فیلمنامه این فیلم نقش داشته‌اند. روزی روزگاری در آمریکا، به انتخاب مجله سایت‌اندساوند، در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارد.

   سرجو لئونه - 55ساله  (کارگردان)

سرجو لئونه که به‌عنوان ابداع‌گر فیلم‌های وسترن اسپاگتی یا وسترن ایتالیایی نیز شناخته شده است. او نام خود را با در ابتدا با ساخت سه‌گانه «یک مشت دلار»،
«چند دلار بیشتر» و «خوب بد زشت» مطرح کرد. او سپس با سه‌گانه «روزی روزگاری در غرب»، «سرت را بدزد احمق» و روزی روزگاری در آمریکا به اوج شهرت رسید. او در زمان ساخت روزی روزگاری در آمریکا(1984)، 55ساله بود. کلینت ایستوود بخش مهمی از شهرتش را مدیون بازی در فیلم‌های سه‌گانه «دلار» است. مائسترو انیو مورریکونه نیز ساخت موسیقی مهم‌ترین فیلم‌های سرجو لئونه و به‌طور ویژه فیلم روزی روزگاری در آمریکا را عهده دار بوده است. مورریکونه که زمانی با لئونه همکلاسی بوده نقش ویژه‌ای در جاوادنه شدن آثار سرجو لئونه داشته است.

   رابرت دنیرو - 41ساله  (بازیگر نقش اول)

رابرت دنیرو در زمان ساخت فیلم روزی روزگاری در آمریکا (1984) به کارگردانی سرجو لئونه، 41ساله بود و در آن زمان بازیگری مشهور بود که به‌خاطر ایفای نقش جیک لاموتا در فیلم «گاو خشمگین» (1980)، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرده بود. او همچنین به‌دلیل بازی در فیلم «پدر خوانده 2» ساخته فرانسیس فورد کاپولا، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال 1974را به‌خود اختصاص داده بود. دنیرو در فیلم روزی روزگاری در آمریکا، در نقش دیوید نودلز آرونسون، یک گنگستر یهودی اهل نیویورک بازی کرده بود.

   جیمز وود - 37ساله (بازیگر نقش دوم)

جیمز وود از بازیگران سرشناس فیلم، تئاتر و تلویزیون است. او ازجمله بازیگران مشهور و پرکار سینمای آمریکاست. او در طول دوره فعالیت هنری خود در 130فیلم و سریال تلویزیونی بازی کرده است. بازی او در مینی‌سریال «هولوکاست» (1978) در نقش مقابل مریل استریپ توجه همگان را به ‌خود جلب کرد. او در فیلم جنایی نئو نوآر «زمین پیاز» نیز در نقش گریگوری پاول قاتل بازی کرد که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. جیمز وود سرانجام در 37سالگی در فیلم روزی روزگاری در آمریکا در نقش مکس برگوویکز همراه با رابرت دنیرو، الیزابت مک گاورن، جو پشی و دنی ایلو، بازی کرد. او ایفای نقش در فیلم روزی روزگاری در آمریکا را همواره به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های خود یاد کرده است.

   الیزابت مک گاورن- 23ساله (بازیگر نقش سوم)

الیزابت مک گاورن در زمان بازی در فیلم روزی روزگاری در آمریکا 23‌ساله بوده است. او پیش از این و در 20سالگی به‌خاطر بازی در فیلم «رگتایم» (1981) به کارگردانی میلوش کاندیدای دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مکمل زن، شده بود. او در فیلم روزی روزگاری در آمریکا در نقش دبورا گلی معشوق شخصیتی که نقش‌اش را رابرت دنیرو بازی می‌کرد، ظاهر شده بود.

   جو پشی- 41ساله (بازیگر نقش چهارم)

جو پشی در زمان ساخت فیلم  روزی روزگاری در آمریکا، 41ساله بود. جو پشی فعالیت خود را در عرصه هنری با خوانندگی آغاز کرد. پشی تا امروز نیز فعالیت خود را در زمینه موسیقی همچنان می‌دهد. او ازجمله بازیگران مطرح آمریکایی و بازیگرانی است که اغلب در فیلم‌های گنگستری و مافیایی مارتین اسکورسیزی نظیر «گاو خشمگین» (1980) و «رفقای خوب» (1990) نقش‌آفرینی کرده است. پس از بازی در چند فیلم نه چندان با اهمیت، جو پشی در سال 1984 در فیلم روزی روزگاری در آمریکا دوباره با رابرت دنیرو هم‌بازی شد. او در این فیلم در نقش فرانکی مونالدی، ظاهر شده بود.

   تونینو دلی کولی - 61ساله (فیلمبردار)

تونینو دلی کولی فیلمبردار فیلم روزی روزگاری در آمریکا بود. او در زمان ساخت این فیلم 61ساله و فیلمبرداری بسیار مشهور و مطرح بود. او فیلمبرداری یک‌سری از مهم‌ترین فیلم‌های سرجو لئونه ازجمله خوب، بد، زشت، روزی روزگاری در غرب و روزی روزگاری در آمریکا، را عهده‌دار بوده است. او فیلمبردار یک‌سری از فیلم‌های پیر پائولو پازولینی ازجمله «آکاتونه»، «ماما روما»، «انجیل به روایت متی»، «دکامرون» و «حکایت‌های کنتربری» نیز بوده است. او همچنین عهده‌دار فیلمبرداری فیلم مشهور «نام گل سرخ» به کارگردانی ژان ژاک آنو و بازیگری ‌شان کانری بوده است.

   نینو براگالی- 59ساله (تدوینگر)

نینو براگالی در زمان تدوین فیلم روزی روزگاری در آمریکا، 59ساله بوده و در اوج شهرت قرار داشته. او ازجمله تدوینگران بسیار پرکار است که از سال‌های 1944تا  1996 تدوین 200فیلم را عهده‌دار بوده است. او در طول عمر فعالیت هنری خود با کارگردانان ایتالیایی مشهوری نظیر فدریکو فلینی، پیر پائولو پازولینی، سرجو لئونه، دامیانو دامیانی و برناردو برتولوچی همکاری کرده است. او همچنین در تدوین فیلم‌های تیتو براس و مارگارت فون تروتا نقش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید