• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144753
+
-

رها شده از بند دیوارها

چهره روز
رها شده از بند دیوارها

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان سمنان در همراهی با رئیس‌جمهوری، دستور برچیدن دیوار مزاحم اطراف کاروانسرای صفوی شهر سمنان را صادر کرد. 
رئیس سابق سازمان صداوسیما و وزیر فعلی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اگرچه در هفته‌های اخیر با برخی انتقادات درباره بعضی از انتصاب ها و نقل قول‌ها مواجه بود اما دیروز یک اقدام مثبت در حوزه فعالیتی خود انجام داد.
او پس از آنکه رئیس‌جمهوری دستور آزادسازی کاروانسرای صفوی سمنان و انتقال مالکیت این بنای تاریخی ارزشمند که در اختیار اداره کل زندان‌های استان سمنان بود به شهرداری این شهر را صادر کرد، دستور داد که دیوار مانع و مزاحم رویت کاروانسرای تاریخی این شهر بلافاصله تخریب شود.
ضرغامی به حاضران گفته است که با برچیدن این دیوار مردم باید شاهد مرمت این اثر تاریخی بدون هیچگونه‌مانعی باشند. 30سال بود که کاروانسرای تاریخی شهر سمنان در اختیار اداره کل زندان‌های استان سمنان بود و از همان‌زمان تاکنون بازگرداندن این بنای تاریخی به مردم سمنان مطالبه جدی مردم این شهر بود. وزیر میراث فرهنگی نیز به‌دلیل صدور دستور تخریب سریع دیوارهای الحاقی اطراف یک اثر ثبت ملی شده کشور حالا برغم تمامی انتقادهای مطرح شده به او در هفته‌های اخیر، حائز نشستن بر ستون چهره روز امروز روزنامه همشهری است. ضرغامی حتی گفته است، آزادسازی کاروانسرا در مرکز شهر سمنان، خواسته مردمی است و آزاد شدن این بنای تاریخی «از بند دیوارها» برای شهروندان سمنانی دلگرم‌کننده است. 
کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان زندان این شهر بود. این اثر یکی از 999کاروانسرای ساخته شده توسط شاه عباس صفوی در ایران است که با قدمت 400سال در سال1352 به ثبت ملی رسیده بود. 
سال قبل زندان سمنان به خارج از این شهر منتقل شد و پیش‌تر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری آن به شهرداری سمنان را صادر کرده بود و حالا در سفر رئیسی به استان سمنان و آن هم در کسوت رئیس‌جمهوری، کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بند دیوارها به‌گفته عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رهایی یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید