• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143953
+
-

چه کسی سخنگوی دولت خواهد شد؟

حدود 80روز از تشکیل دولت جدید می‌گذرد، اما هنوز هیأت دولت سخنگو ندارد. تأخیر در تعیین سخنگوی دولت سیزدهم تاکنون انتقادات بسیاری را به همراه داشته است. روز گذشته اما خبری منتشر شد که قرار بوده جلسه‌ای به‌منظور تصمیم‌گیری درخصوص تعیین سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت برگزار شود.
خبری از حاصل این جلسه رسانه‌ای نشد، اما به موازات این انتظار در نشست شورای هماهنگی اقتصادی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به‌عنوان سخنگوی این شورا و به تعبیری سخنگوی اقتصادی دولت انتخاب شد. به رغم بلاتکلیفی کرسی سخنگویی هیأت دولت در کابینه سیزدهم، براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای «علی بهادری جهرمی» که اکنون ریاست مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه را برعهده دارد، اصلی‌ترین گزینه سخنگویی دولت سید ابراهیم رئیسی به‌شمار می‌رود.

اهمیت سخنگو برای دولت رئیسی
اهمیت سخنگوی دولت به‌ویژه برای دولت جدید از آنجا مضاعف می‌شود که رئیس‌جمهوری بارها بر پاسخگو و مردمی بودن دولت تأکید کرده است و خود نیز با در دستور کار قرار دادن سفرهای استانی بر ارتباط بی‌واسطه با مردم و پر کردن شکاف میان دولت مردم و احیای اعتماد عمومی اهتمام می‌ورزد.
 بر این اساس به‌نظر می‌رسد تأخیر زیاد در معرفی سخنگو که نقش مهمی در ارتباط میان دولت و مردم دارد چندان قابل توجیه نیست. دولت در حالی هنوز سخنگو ندارد که سید ابراهیم رئیسی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در دوران ریاست خود بر دستگاه قضا را به‌عنوان رئیس دفتر خود در نهاد ریاست‌جمهوری برگزید و گرچه انتظار می‌رفت که اسماعیلی با توجه به تجربه‌ای که به‌عنوان سخنگو داشته حداقل تا پیش از معرفی سخنگو این خلأ را پر کند، اما کرسی سخنگوی دولت در پاستور طی 2 ماه و نیم گذشته خالی مانده است. اکنون پس از 80روز برای نخستین‌بار خبری در این زمینه منتشر شده است. حال باید ببینیم که آیا طبق آنچه خبرگزاری مهر مدعی شده فردی دیگر از قوه قضاییه به قوه مجریه خواهد آمد و علی بهادری جهرمی وظیفه سخنگویی دولت سیزدهم را برعهده می‌گیرد یا فرد دیگری معرفی خواهد شد.
آنچه هست علی بهادری جهرمی حکم جایگاه فعلی‌اش یعنی، رئیس مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه را هم از رئیسی دارد و از این‌رو می‌توان گفت که مورد اعتماد رئیس‌جمهوری است.  با توجه به جوان بودن و نیز صراحت او در سخن گفتن چنانکه پاسخ‌های وی در برنامه حالا خورشید که در آن با صراحت به سؤالاتی در مورد وظایف شورای نگهبان پاسخ داد و بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشت، می‌توان او را گزینه‌ای جدی برای جایگاه سخنگوی دولت دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید