• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143174
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6N2g
+
-

تأثیر مثبت کنترل فشار خون با ‌اپلیکیشن‌های موبایل

نرم افزار
تأثیر مثبت کنترل فشار خون با ‌اپلیکیشن‌های موبایل

برنامه‌های دیجیتال کنترل فشارخون که روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب است، برای افرادی که دچار فشارخون بالا هستند برنامه‌های بسیار مفیدی است. یک مطالعه جدید در این‌باره، نشان داد که برنامه‌ای با نام Hello Heart به افرادی با فشارخون بالا اجازه می‌دهد که فشار خون، وزن و فعالیت‌های بدنی خود را کنترل کنند. این برنامه همچنین نکاتی برای کنترل فشارخون پیشنهاد می‌دهد.
به گزارش ورج، حدود نیمی از افراد بزرگسال در آمریکا دچار فشارخون بالا هستند، اما یک‌چهارم از این افراد شرایط مناسبی برای قرار گرفتن تحت کنترل پزشکی دارند. مدیریت این بیماری می‌تواند یک وضعیت پیچیده باشد؛ به‌ویژه اگر افراد فقط توان اندازه‌گیری فشار را در مطب پزشک داشته باشند که این مورد نیز اکثرا به‌دلیل استرس از ویزیت پزشک مغفول می‌ماند. برخی نیز حتی دچار فشارخون پنهان هستند که این موارد می‌تواند خطرناک باشد و افراد را در معرض بیماری‌های قلبی و سکته مغزی قرار دهد. رویکردهای دیجیتال سلامت برای مدیریت فشار خون ‌که به افراد اجازه می‌دهد در خانه وضعیت خود را کنترل کنند، برای پزشکان و محققان نیز جذاب است؛ چراکه می‌تواند به‌طور گسترده‌ای در دسترس همه قرار  گیرد. برنامه Hello Heart شامل بررسی فشارخون است که به‌طور خودکار قرائت را مستقیما به برنامه ارسال می‌کند. این برنامه روند فشارخون را زیرنظر دارد و به‌طور خودکار استراتژی‌هایی را برای بهبود فشارخون با مواردی مانند رژیم غذایی و ورزش در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
پس از یک سال استفاده از این برنامه، بیش از 85درصد از افراد با فشارخون درجه 2که آنها را در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌داد، در فشار سیستولیک دچار کاهش شدند. فشار سیستولیک میزان نیرویی را که خون بر دیواره شریان وارد می‌کند درحالی‌که قلب تحت فشار است، اندازه می‌گیرد. طبق این مطالعه که در مجله علمی جاما نتوورک منتشر شد، این فشار در یک دوره 3ساله در پایین‌ترین سطح خود ماند.
تجزیه و تحلیل برنامه Hello Heart شامل وضعیت 28هزار شرکت‌کننده بود که بین 43تا 58سال داشتند و اکثرا در مناطقی زندگی می‌کردند که از نظر وضعیت اجتماعی- اقتصادی در سطح بالایی قرار داشت. در این مطالعه افراد بالغ بر 3سال تحت‌نظر قرار گرفتند که به‌گفته محققان این نخستین مطالعه روی برنامه‌های دیجیتال کنترل فشارخون است که در این مدت طولانی انجام می‌شود. دنبال کردن شرکت‌کننده‌ها در این مدت طولانی به محققان کمک کرد تأثیر برنامه را در درازمدت روی فشارخون درک کنند.
الکسیس بیتی، کاردیولوژیست و استادیار دانشگاه کالیفرنیا که یکی از نویسندگان این تحقیق است، می‌گوید: این نخستین مطالعه منتشر شده است که تجربیات طولانی‌مدت یک برنامه بهداشتی دیجیتال برای مدیریت فشارخون را گزارش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید