• یکشنبه 31 تیر 1403
  • الأحَد 14 محرم 1446
  • 2024 Jul 21
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230420
+
-

فشار خون را جدی بگیرید

فشارخون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامت است. این بیماری‌ هم با وجود قابل پیشگیری و درمان‌پذیر بودن به‌دلیل تغییرات سبک زندگی، شهرنشینی و پیری جمعیت به یک  چالش مهم برای بهداشت جهانی بدل شده. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌‌زند که بیش از 1.28میلیارد بزرگسال 30تا 79ساله در سراسر جهان مبتلا به فشار خون باشند که نزدیک به دوسوم آنها در کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​زندگی می‌کنند. در ایران هم گفته می‌شود که 42درصد بزرگسالان با فشار خون بالا زندگی می‌کنند و نیمی از آنها نسبت به تأثیرات آن در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی آگاه نیستند.

علائم فشار خون
سردرد شدید همراه با گیجی و تاری دید، حالت تهوع و استفراغ، تشویش و نگرانی شدید، نفس‌تنگی، صرع و تشنج از نشانه‌های افزایش بیش از حد فشار خون است. فشارخون ۱۸ یا بالاتر هم بسیار خطرناک است و باید اقدامات اورژانسی درباره آن انجام شود، در این وضعیت ممکن است فرد دچار سردرد و درد قفسه سینه شود.

اندازه‌گیری فشار خون
یک دستگاه ساده اندازه‌گیری فشار خون هم می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید در شرایط نرمال قرار دارید یا خیر؟ فشار خون در زنان اندکی پایین‌تر از آقایان است اما به‌صورت کلی در سنین پایین فشار خون نرمال چیزی در حدود 11روی 7، پس از ۴۰ سالگی 12روی 7و پس از ۶۰ سالگی هم 13روی 7 است.

عوامل مؤثر در افزایش
رژیم غذایی ناسالم، عدم‌تحرک بدنی، چاقی، مصرف الکل و تنباکو، استرس، سن و ژنتیک.

اهمیت فشار خون نرمال
افزایش فشار خون می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قلب، کلیه‌ها و مغز وارد کند و منجر به حمله ایسکمیک گذرا، سکته مغزی، حمله قلبی، بزرگ‌شدن بیش از اندازه قلب، نارسایی قلبی، بیماری شریان‌های محیطی، بیماری کلیوی و آسیب رگ‌های خونی در شبکیه چشم و کوری شود. یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن مناسب و اجتناب از مصرف بیش از حد دخانیات و الکل راهکارهای کلیدی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید