• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142695
+
-

سخنگوی وزارت خارجه با تأیید برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان خبر داد

تعاملات برجامی در راه است

دیپلماسی
تعاملات برجامی در راه است

در روزهای آتی تعاملات دیپلماتیک بیشتری در حوزه برجام اتفاق می‌افتد و دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار شده است؛ اینها مهم‌ترین خبرهایی است که سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود داده است. درحالی‌که وزیر خارجه نیز اعلام کرده ایران به‌زودی به مذاکرات وین بازمی‌گردد و ترکیب تیم مذاکره‌کننده نیز در حال نهایی‌شدن است.  سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت که تیم مذاکره‌کننده مثل گذشته از نهادهای مرتبط تشکیل می‌شود و قرار نیست بر سر متن جدیدی توافق شود. هر چند توضیحات خطیب‌زاده چندان شفاف نیست اما به‌نظر می‌رسد که دور هفتم گفت‌وگوها در وین در ادامه 6 ‌دور مذاکره پیشین برگزار خواهد شد. البته خطیب‌زاده تاریخ دقیقی برای برگزاری دور هفتم اعلام نکرد و فقط گفت که دوستان ما شبانه‌ روز در حال مرور مباحث هستند و «حتی یک ساعت را بعد از اینکه فرایند بررسی داخلی در مورد مذاکرات به جمع‌بندی برسد برای نهایی‌کردن تاریخ مذاکرات از دست نخواهیم داد.» او در واکنش به اظهارات مقامات اروپایی و به‌طور مشخص صدراعظم آلمان درباره لزوم بازگشت سریع کشورمان به مذاکرات نیز گفت: اگر بی‌عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد چنان‌که از برجام خارج شود و قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کند. در روزهای اخیر مقامات اروپایی و آمریکایی بارها بر ضرورت ادامه مذاکرات وین تأکید کردند و حتی وزیر خارجه آمریکا گفت که پنجره دیپلماسی برای همیشه باز نخواهد ماند.

متن و توافقنامه‌ جدید در وین پیگیری نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات تیم مذاکره‌کننده که سؤالات زیادی درباره‌ آن وجود دارد نیز توضیحاتی داد. او گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم مذاکرات وین انجام می‌شود و روند این موضوع در داخل وزارت خارجه در حال پیگیری است. این مذاکرات (مذاکرات وین) گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌هاست لذا قرار نیست که هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود. او تأکید کرد که در دوره‌های قبل نیز بنا به نیاز نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و دخیل ازجمله بانک مرکزی و وزارت نفت در این مذاکرات بوده‌اند و اکنون نیز همین‌گونه است. طبق توضیحات وزیر امور خارجه و شنیده‌ها نیز به‌نظر می‌رسد که سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده را معاونت سیاسی وزارت خارجه یعنی علی باقری کنی برعهده خواهد داشت. از فروردین1400 تا خرداد، 6 مذاکره میان ایران و طرف‌های برجام در وین برگزار شد که به توافق نهایی منجر نشد و ادامه آن به دولت سیزدهم موکول شد. حال باید دید که در چنین شرایطی، سرنوشت توافق هسته‌ای چگونه رقم خواهد خورد.

تهران و ریاض همچنان در مسیر مذاکره
برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای تهران و ریاض در عراق نیز به شکل رسمی تأیید شد. پیش از این رسانه‌ها اخباری درباره مذاکرات ایران و عربستان منتشر کرده بودند اما دیروز خطیب‌زاده اعلام کرد که دور چهارم گفت‌وگو همزمان با حضور هیأت ایران در نیویورک انجام شده است. او گفت که طبق توافق هیأت‌‌های ایران و عربستان قرار است این گفت‌وگوها پشت درهای بسته انجام شود اما تماس‌ها و دریافت پیام‌ها بین 2 کشور بدون انقطاع ادامه داشته و دارد. خطیب‌زاده همچنین درباره محورهای این مذاکرات افزود: همانطور که پیش از این گفتم در این رایزنی‌ها بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج‌فارس بوده است. در همین چارچوب یمن هم بخشی از این گفت‌وگوهاست. او تأکید کرد: سرنوشت یمن باید از طریق مردم یمن و اعمال اراده آنها تعیین شود. آنچه ما می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم تسهیل این گفت‌وگوهاست و عربستان نیز باید جنگ یمن و ادامه محاصره ظالمانه مردم این کشور را متوقف کند. سخنگوی وزارت خارجه گفت که تلاش داریم که روابط ایران و عربستان به تحقق آرامش، صلح و ثبات در منطقه خلیج‌فارس کمک کند. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سال94 و پس از اعدام شیخ نمر و در پی آن حمله به سفارت عربستان در تهران به‌طور کامل قطع شده است. با این حال با تغییر دولت در آمریکا تغییر آشکاری در مواضع پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور پیدا شد و آنها تأکید کردند که خواستار روابط خوب با ایران هستند. هر چند که ادعاهای سعودی‌ها علیه ایران در نشست‌های بین‌المللی نیز همچنان ادامه دارد اما به‌نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای تهران و ریاض می‌تواند آغاز فصل جدیدی در روابط دوکشور باشد.

مکث
وزیر خارجه: در زمان مناسب به باکو و ایروان سفر می‌کنم

وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه‌های المنار لبنان و روسیه24 نکاتی را درباره تحولات اخیر منطقه مطرح کرد. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه لبنانی گفت که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بزرگ‌ترین شخصیت ملی در لبنان و بزرگ‌ترین رهبر سیاسی در منطقه است. وزیر خارجه در مصاحبه رسانه روسی نیز اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان را سازنده ندانست و بار دیگر تأکید کرد که مسائل منطقه را باید اهل منطقه و بدون دخالت خارجی حل کنند. وزیر خارجه کشورمان گفت که همانگونه که چند روز پیش وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران سفر کرد، این فرصت وجود دارد که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز به تهران سفر کند و من نیز در زمان مناسب به پایتخت‌های هر دوکشور سفر خواهم کرد. در همین حال مرزبانی جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که هیچ‌گاه نیروهای طرف ثالث در مرز دولتی آذربایجان وجود نداشته و نخواهند داشت. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور نیز با تکرار همین موضع ادعا کرد که جمهوری آذربایجان سیاست خارجی مستقل دارد و هرگونه تلاش مداخله‌جویانه خارجی شکست خواهد خورد. این در حالی است که مقامات کشورمان تأکید کردند که تحرکاتی در مرزهای شمال‌غربی علیه امنیت مشاهده شده است که ردپای رژیم اسرائیل نیز در آن وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید