• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192012
+
-

سرگیجه برجامی در واشنگتن

سردرگمی مقام‌های کاخ‌سفید در قبال مذاکرات برجامی در شرایطی است که به‌اذعان کارشناسان و البته مقام‌های ایرانی، فرصت برای دستیابی به «توافق مثبت» درحال ازدست رفتن است. جلسه محرمانه مقام‌های دولت بایدن دراین زمینه در شرایطی برگزار شد که واشنگتن در ماه‌های اخیر ضدونقیض‌گویی‌های گسترده‌ای دراین‌باره داشته‌است.

درخواست تندروهای آمریکایی
جمعی از جمهوری‌خواهان تندرو در کنگره آمریکا، اخیرا از دولت بایدن درخواست کردند به‌جای درپیش گرفتن دیپلماسی، سیاست افزایش فشارها علیه ایران را به‌صورت  جدی‌تری دنبال کند. این درحالی‌است که مقام‌های آمریکایی بارها تأکید کرده‌اند دراین زمینه دیپلماسی را در اولویت قرار داده‌اند.

هراس واشنگتن از محور تهران - مسکو
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری اخیر خود، با اشاره به همکاری‌های گسترده دفاعی و امنیتی ایران و روسیه، مدعی شد رابطه میان این دو کشور برای همسایگان آنها و جامعه بین‌الملل خطرناک است.

اهمیت همکاری‌های ایران و آژانس
ایران و آژانس نیز در ماه‌های اخیر به توافق‌های مهمی در زمینه همکاری‌های دوجانبه دست یافته‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در مصاحبه‌ای با تأکید بر اهمیت تداوم تعامل میان آژانس و ایران در روند احیای توافق هسته‌ای، گفت‌که اگر این تعامل و همکاری نامناسب ارزیابی شود، شانس احیای این توافق به صفر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید