• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140411
+
-

خیریه «کوثر فدک» به کمک نیازمندان شرق تهران آمده است

اندک اندک جمع شود...

اندک اندک جمع شود...

پریسا نوری

 حدود ۵ سال پیش در یکی از کوچه‌پسکوچه‌های شمال شرق تهران چند نفر از خیّران و معتمدان محله‌های کوهک، گرد هم آمده و برای کمک به نیازمندان آستین همت بالا زدند.

آنها با راه‌اندازی خیریه «کوثر فدک» و جمع‌آوری سهم‌های کوچک مشارکتی از نیکوکاران محله، گام‌های بزرگی برای حل مشکلات خانواده‌های بی‌بضاعت برداشتند. روایت شکل‌گیری و فعالیت‌های این خیریه را با «مسعود اکرمی» از خیّران محله کوهک و یکی از بانیان آن مرورمی کنیم.

  • خیّران پای کارآمدند

تا سال ۹۵ «کوثر فدک» نام صندوق قرض‌الحسنه‌ای بود که بیش از یک دهه از فعالیتش می‌گذشت و در این مدت می‌کوشید با پرداخت وام‌های بدون بهره‌در تأمین هزینه‌های ازدواج، خرید وسایل منزل، پرداخت شهریه دانشجویان و... به اهالی کمک می‌کرد. اما در اواخر سال ۹۵ نیکوکاران و بانیان صندوق به دلیل شرایط اقتصادی جامعه بیش از گذشته پای کارآمدند و در کنار صندوق قرض‌الحسنه، مؤسسه خیریه‌ای به همین نام راه انداختند.

اکرمی درباره چرایی شکل‌گیری خیریه می‌گوید: «فعالیت صندوق کوثر فقط پرداخت وام قرض‌الحسنه بود و گاهی هم که برای یک کار خیربانی وجود داشت، واسطه می‌شدیم برای کمک به نیازمندان. مثلاً معمولاً در شب‌عید یا هنگام شروع مدارس، پوشاک و نوشت‌افزار و بسته‌های ارزاق از طرف خیّران می‌رسید و ما با توجه به شناختی که از مراجعان و متقاضیان نیازمند داشتیم، بین آنها توزیع می‌کردیم؛ ولی بعد از مدتی متوجه شدیم که تعداد مراجعان صندوق که درخواست کمک بلاعوض دارند، زیاد شده است و کمک‌های‌گاه به‌گاه جوابگو نیست برای همین تصمیم گرفتیم، خیریه «کوثر فدک» را راه‌اندازی کنیم.» 

  • تنوع در ارائه خدمات 

فعالیت خیریه کوثر متنوع است و همه موارد از تهیه جهیزیه، ودیعه مسکن، سبد کالا، دارو و درمان، غذای گرم و... را شامل می‌شود. اکرمی می‌گوید: «ما در فضای مجازی یک گروه از خیّران و معتمدان محله داریم که افراد نیازمند را شناسایی و به ما معرفی می‌کنند. کمک‌های ما هم موردی است مثلاً به یک خانواده برای تأمین ودیعه مسکن کمک می‌کنیم، برای یک خانواده که معلول جسمی و حرکتی دارد، ویلچر تهیه می‌کنیم، به یک خانواده در بحث دارو و درمان کمک می‌کنیم و... یعنی به این شکل نیست که هر ماه مبلغ مشخصی به خانواده‌ها پرداخت کنیم تا از کار و فعالیت باز بمانند.»

او ادامه می‌دهد: «البته استثناهایی هم داریم مثلاً حدود ۲۰ خانواده درکوهسار و شمیران‌نو داریم سرپرست آنها به دلیل بیماری یا پیری نمی‌تواند کار کند، هزینه‌های ماهانه‌شان تأمین می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «برای کمک‌های موردی که مبالغشان زیاد است، سهم‌های ۲۵ هزار تومانی تعیین کرده‌ایم، مثلاً ۱۰ میلیون تومان ودیعه مسکن یک خانواده نیازمند را به ۴۰۰ سهم ۲۵ هزار تومانی تبدیل می‌کنیم که هریک از خیّران بنا به استطاعتشان یک یا چند سهم را پرداخت می‌کنند تا کل پول جور شود.» 

  • افزایش کمک‌های خیرخواهانه در دوره کرونا

بانی خیریه کوثر معتقد است لطف خدا و شفافیت در خدمت‌رسانی باعث شده چراغ خیریه حتی در کسادی اقتصادی این روزها و آشفته بازار کرونا هم روشن بماند و هر روز تعداد خیّران بیشتر شود. او در این‌باره می‌گوید: «ما شرح درخواست‌ها و کمک‌های ضروری برای رسیدگی به نیازمندان را در گروه خیّران و معتمدان اعلام می‌کنیم. وقتی کالا یا مبلغ مورد نیاز تأمین شد و کار انجام شد، اسناد و عکس‌های آن را در گروه منتشر می‌کنیم.

در واقع خیّران را در روند کار قرارمی دهیم تا خیالشان راحت باشد.» او ادامه می‌دهد: «درست است که به خاطر کرونا خیلی‌ها بیکار شدند و مشکلات مردم بیشتر شده، اما در عوض تعداد خیّران و نیکوکاران هم افزایش داشته است. در واقع با وجودی که خیلی از کاسبان مغازه‌شان تعطیل بود و به معنای واقعی کارشان خوابیده بود اما از کمک کردن دریغ نداشتند. این نشان می‌دهد که ما مردم بسیار مهربان و نوعدوستی داریم و وجود این آدم‌های مهربان باعث می‌شود که ما هم احساس خستگی نکنیم و به ادامه کار دلگرم شویم.» 

  • توزیع ۵۰۰ قوطی شیر خشک 

در گوشه دفتر خیریه یک ردیف شیرخشک تا سقف چیده شده است. اکرمی توضیح می‌دهد که تهیه شیر خشک برای کودکان خانواده‌های نیازمند هم از جمله طرح‌هایی است که به تازگی اجرا می‌شود. او می‌گوید: «هر سال در روزی که به نام حضرت علی‌اصغر منسوب شده، عده‌ای از خیّران، شیر کاکائو یا شیر گرم توزیع می‌کنند که با توجه به شیوع کرونا این کار از سال گذشته امکان‌پذیر نبود، برای همین تصمیم گرفتیم هزینه این کار را برای خرید شیر خشک صرف کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «سال گذشته ۵۰۰ قوطی شیر خشک خریدیم و با اطلاع‌رسانی بین سایر خیریه‌های فعال در نقاط مختلف تهران، بین خانواده‌های نیازمندی که کودک شیرخوار دارند توزیع کردیم. امسال هم با وجودی که دو برابر مبلغ پارسال پول جمع شد اما چون قیمت شیر خشک دو برابر شده بود، باز هم ۵۰۰ قوطی شیر خریدیم و توزیع کردیم.»

  • متقاضیان وام قرض‌الحسنه بخوانند

صندوق قرض‌الحسنه کوثر که پایه تشکیل خیریه است از سال ۸۷ شروع به کار کرده است. این صندوق به متقاضیان وام تحصیلی، وام ازدواج، کمک هزینه تعمیر منزل و خودرو و... پرداخت می‌کند. شرط دریافت وام افتتاح حساب به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ آن از ۲ تا ۸ میلیون تومان است. متقاضیان می‌توانند روزهای زوج از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به دفتر این صندوق در میدان رسالت، ‌خیابان سلمان طرقی، روبه‌روی بانک صادرات، طبقه همکف آموزشگاه مراجعه کنند.  

  • تهیه ودیعه مسکن 

خانواده ابراهیمی یکی از ده‌ها خانواده‌ای هستند که با حمایت خیریه کوثر فدک، باری از دوششان برداشته شده است. مادر خانواده در این‌باره می‌گوید: «همسرم از یک سال پیش به خاطر مصدومیت از کار افتاده و توان پرداخت اجاره خانه را نداشت. صاحبخانه بعد از چند ماه حکم تخلیه گرفت و اثاثیه‌مان را در کوچه گذاشت. یکی از اهالی ما را به این خیریه معرفی کرد. وقتی از طرف خیریه آمدند اثاث ما را به یک زیرزمین منتقل کردند و بعد از چند روز برایمان یک خانه در محله شمیران‌نو اجاره کردند و پول پیش خانه را خودشان پرداخت کردند.» اکرمی در این‌باره توضیح می‌دهد: «برای حل مشکل خانواده ابراهیمی یک خانه با ودیعه ۱۵ میلیون تومانی پیدا کردیم و در گروه خیّران درخواست ۶۰۰ سهم ۲۵ تومانی مطرح کردیم. خوشبختانه بعد از چند روز پول جور شد و قولنامه را نوشتیم.» 

  • جهیزیه زهرا،  هدیه امام رضا(ع)

«زهرا» هم عروس جوانی است که به تازگی با جهیزیه اهدایی خیریه کوثر به سر خانه و زندگی‌اش رفته است. او در این‌باره می‌گوید: «۲ سال بود عقد کرده بودیم ولی پدرم نمی‌توانست برایم جهیزیه بخرد. تا اینکه یکی از آشناها مقداری اثاثیه دست دوم برایم تهیه کرد. با وجودی که یخچال دستگیره نداشت و اجاق گاز هم چندان سالم نبود، اما باز هم راضی و خوشحال بودم.

تا اینکه قبل از عروسی از طرف خیریه کوثر یک وانت پر از اسباب اثاثیه نو برای جهیزیه برایمان ارسال شد.» حرفش که به اینجا می‌رسد اشک شوق در چشمانش جمع شده و ادامه می‌دهد: «راستش من به اثاثیه دسته دوم هم راضی شده بودم و اصلاً باورم نمی‌شد صاحب وسایل نو می‌شوم.

شبی که فهمیدم قرار است جهیزیه نو به خانه‌مان بفرستند از خوشحالی خوابم نمی‌برد و همه‌اش باعث و بانی‌اش را دعا می‌کردم.»‌بانی خیریه کوثر درباره جهیزیه اهدایی زهرا این‌طور می‌گوید: «وقتی با خبر شدیم این دخترجوان قرار است زندگی‌اش را با اثاثیه کهنه شروع کند، تصمیم گرفتیم هر طور شده اسباب نو تهیه کنیم، تا اینکه یکی از خیّران محله تماس گرفت و گفت «یک جهیزیه کامل آماده اهدا است، اگر نیازمند می‌شناسید بگویید کپی عقدنامه و شناسنامه بیاورند و جهیزیه را تحویل بگیرند.» این اتفاق مدتی پیش و همزمان با میلاد امام رضا(ع) افتاد و ما فکر می‌کنیم هدیه آقا امام رضا به زهرا بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید