• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13998
+
-

14نامزد، 10جایزه!

مهرگان برگزیدگانش را شناخت

گزارش
14نامزد، 10جایزه!

آیین اختتامیه دوره‌های هفدهم و هجدهم جایزه مهرگان ادب، عصر جمعه - ‌هفتم اردیبهشت- در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش همشهری، در بخش رمان، نوولت و داستان بلند از میان 7 اثر راه یافته به مرحله نهایی، هیأت داوران با اکثریت آرا رمان «این سگ می‌خواهد رکسانا را بخورد» نوشته قاسم کشکولی از نشر نیماژ را به‌عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرد.

همچنین رمان‌های «کوچه ابرهای گمشده» نوشته زنده‌یاد کورش اسدی از نشر نیماژ و «فراموشی» نوشته جواد پویان به‌عنوان نخستین و دومین رمان‌های تحسین‌شده هیأت‌داوران انتخاب شدند.

رمان «گلوگاه» نوشته طیبه گوهری و نیز رمان «افغان‌کشی» نوشته محمدرضا ذوالعلی از نشر پیدایش به‌عنوان رمان‌های تقدیرشده جایزه مهرگان ادب معرفی شدند.

در بخش مجموعه داستان کوتاه نیز از میان 7مجموعه داستان راه‌یافته به مرحله نهایی با اکثریت آرا مجموعه داستان«نوبت سگ‌ها» نوشته سروش چیت‌ساز از نشر مرکز به‌عنوان بهترین مجموعه داستان کوتاه انتخاب شد. مجموعه داستان‌های «بیدار نشدن در ساعت نمی‌دانم چند» نوشته احمد آرام از نشر نیماژ و مجموعه داستان«لب‌خوانی» نوشته ابوذر قاسمیان از نشر نگاه به‌عنوان نخستین و دومین مجموعه داستان تحسین شده هیأت داوران انتخاب شدند.

همچنین از مجموعه داستان‌های «خانه کوچک ما» نوشته داریوش احمدی از نشر نیماژ و «گنبد کبود» نوشته زنده‌یاد کورش اسدی از نشر نیماژ به‌عنوان مجموعه داستان‌های تقدیرشده معرفی شدند.

براساس آیین‌نامه اعطای جوایز مهرگان، جایزه نفر برگزیده مهرگان فقط به نویسنده زنده تعلق می‌گرفته است. در این دوره به‌دلیل شایستگی رمان کوچه ابرهای گمشده و راه یافتن همزمان 2 اثر زنده‌یاد کورش اسدی در بخش رمان و بخش مجموعه داستان مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب، آیین‌نامه جایزه مهرگان با پذیرش یک استثنا جایزه‌های معادل با نفر برگزیده به این اثر اهدا کرد.

جواد اسحاقیان، مهدی غبرایی، علیرضا سیف‌الدینی، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیری، لیلا صادقی و ابوالفضل حسینی اعضای هیأت‌داوران مهرگان ادب بودند.

جایزه مهرگان از رضا براهنی به‌دلیل یک عمر تلاش در عرصه نوشتن هم تقدیر کرد. نکته جالب توجه درباره برگزیدگان این است که هم در بخش رمان و هم در بخش مجموعه داستان 5 اثر از میان 7نامزد نهایی و در مجموع 10کتاب به‌شکلی به‌عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند؛ اتفاقی که قدری با ماهیت جایزه و انتخاب یک کتاب به‌عنوان کتاب برگزیده در تعارض است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :