• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 139017
+
-

تجارت ایران و ارمنستان به مسیر اصلی برگشت


مسدود شدن 8کیلومتر از مسیر نوردوز تا ایروان توسط نیروهای جمهوری آذربایجان، تجارت زمینی ایران و ارمنستان را به یک جاده فرعی که حدود 30کیلومتر آن خاکی بود منتقل کرد؛ اما در نهایت با توافق ایروان و باکو، دوباره مسیر قبلی به روی ایران و ارمنستان باز شد.
به‌گزارش همشهری، اختلافات مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از جنگ چند ‌ماه قبل پابرجا مانده و این 2کشور هنوز نتوانسته‌اند وضعیت مرزهای خود را به لحاظ خط مرزی تعیین‌تکلیف کنند و در روزهای اخیر این اختلافات برای ارتباط زمینی ایران با ارمنستان نیز چالش‌ساز شد. 
پنجشنبه هفته گذشته، بخشی از مسیر بین مرز نوردوز ایران تا ایروان ارمنستان به طول ۸کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان توسط نیروهای آذربایجانی مسدود و ارتباط جاده‌ای ایران و ارمنستان قطع شد. علت مسدودی مرز میان ایران و ارمنستان همان اختلافاتی بود که از سال‌ها قبل بین این کشور و جمهوری آذربایجان وجود داشت و چند‌ماه پیش حتی به درگیری جنگی تمام‌عیار نیز منجر شد. 
پس از این اتفاق و در شرایطی که نیروهای جمهوری آذربایجان همچنان بر مسدودسازی این مسیر تأکید داشتند، در کنار مذاکرات ایروان و باکو، مسیر جایگزینی نیز برای مقابله با رویدادهای مشابه توسط ایران و ارمنستان درنظر گرفته شد و ارتباط 2کشور از طریق یک راه فرعی که 30کیلومتر آن خاکی بود و تریلر و اتوبوس امکان تردد در آن نداشتند از سر گرفته شد تا اینکه نهایتا با توافق ایروان و باکو دوباره امکان بازگشایی مسیر اصلی فراهم آمد. 
محمدجواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره مسیر آلترناتیو دسترسی ایران و ارمنستان می‌گوید: این مسیر فرعی از سوی ارمنستان معرفی شده بود تا تردد متوقف نشود و به‌عنوان آلترناتیو راه اصلی باشد؛ اما به دلیل اینکه مسیر کم‌عرض و ۳۰کیلومتر از آن خاکی است، حتی بعد از آماده‌سازی و تیغ‌زنی مسیر نیز اتوبوس و تریلی‌ها نمی‌توانستند از آن عبور کنند. 
براساس اظهارات هدایتی، با نتیجه‌بخش بودن مذاکرات جمعه‌شب باکو و ایروان، مسیر اصلی بازگشایی شد و تردد به وضعیت عادی برگشته‌ است؛ اما این مسیر تنها مرز زمینی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و باید برای تداوم تجارت ایران با این اتحادیه درصورت بالا گرفتن اختلاف جمهوری آذربایجان تمهیداتی اندیشیده شود. 
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری ایران می‌گوید: ایران و ارمنستان 45کیلومتر مرز مشترک دارند و احداث مرز جدید میان 2کشور توجیه اقتصادی ندارد؛ اما در مورد مرز فعلی، مشکل اصلی ادامه مسیر در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با جمهوری آذربایجان است که می‌گوید جاده اصلی نوردوز به سمت ایروان، از داخل اراضی قره‌باغ قدیم عبور کرده که جزو خاک این کشور محسوب می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید