• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138006
+
-

عطش سرخ

6 فاکتور الهام‌بخش برای پرسپولیس در مسیر ششمین قهرمانی


بهروز رسایلی| لیگ بیستم لیگ پویا و شادابی بود. در این فصل سپاهان را در قامت بهترین نایب‌‎قهرمان تاریخ دیدیم. پرسپولیس اما ترک عادت نکرد و قهرمان شد. برای فصل جدید، حتما سپاهان با تجربه بیشتر به‌دنبال پایین‌کشیدن سرخ‌ها خواهد بود. استقلال هم همیشه پتانسیل بازگشت به کورس را دارد و شاید مدعیان دیگری هم داشته باشیم. با همه اینها اما قهرمان 5دوره اخیر لیگ برتر نیز انگیزه‌های خاص خودش را برای تکرار این عنوان در لیگ بیست‌ویکم خواهد داشت. پرسپولیس که خیلی هم سریع و جدی وارد نقل‌وانتقالات شده، دست‌کم از 6فاکتور الهام‌بخش برای فتح ششمین قهرمانی پیاپی لیگ برتر برخوردار است.

   قهرمانی در دولت جدید
بدون تردید این بزرگ‌ترین انگیزه پرسپولیسی‌ها برای حضور قدرتمند در فصل جدید است. آنها 5مرتبه پیاپی عنوان قهرمانی لیگ برتر را به‌دست آورده‌اند، اما در تمام طول این مدت ناچار بودند به شکلی پرتکرار و آزارهنده عبارت «وزیر پرسپولیسی» را بشنوند و تحمل کنند. البته استدلال‌های زیادی در رد این نظریه وجود داشت، اما هیچ برهانی از «عمل» قوی‌تر نیست. قرمزها می‌دانند که اگر در لیگ بیست‌ویکم هم عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورند، اغلب مخالفان و اتهام‌زنندگان را خلع سلاح خواهند کرد. قهرمانی در دولت جدید با وزیر ورزش جدید، قطعا حال و هوای دیگری خواهد داشت.

   قرعه خوشایند آسیایی
پرسپولیس برای تکمیل بهترین دوران تاریخ فوتبالش نیاز به کسب یک عنوان قهرمانی در آسیا هم دارد. آنها در این سال‌ها دوبار تا مرز کسب این افتخار پیش رفتند، اما در گام آخر ناکام ماندند. بنابراین حالا که توان و ابزار یک یورش دیگر به سمت قهرمانی آسیا را دارند، کوتاه نخواهند آمد. خبر خوش برای پرسپولیس این است که این تیم به شکلی حیرت‌انگیز صاحب بهترین قرعه مرحله یک‌هشتم نهایی شده است. آنها شهریورماه، درست زمانی که استقلال و تراکتور آماده مصاف با الهلال و النصر عربستان می‌شوند باید به مصاف استقلال تاجیکستان بروند. پرسپولیس هموارترین مسیر را برای رسیدن به جمع 8تیم برتر آسیا دارد و این می‌تواند بسیار دلگرم‌کننده باشد.

   حمله به کفش طلا
از لیگ پانزدهم تا نوزدهم، مهاجمان پرسپولیس یا کفش طلا را برده‌اند یا در رقابت جدی برای کسب آن بوده‌اند. در لیگ بیستم اما بعد از 5فصل، پرسپولیس از این کورس عقب افتاد. آنها نیم‌فصل اول مهاجم نداشتند و مهدی عبدی هم افت کرده بود. در نیم‌فصل دوم شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر به تیم اضافه شدند، اما دیگر برای حضور در کورس دیر شده بود. بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ بیستم احمد نوراللهی بود که 10گل به ثمر رساند؛ دقیقا نصف تعداد گل‌های سجاد شهباززاده که امسال کفش طلا را برد. بنابراین مهاجمان پرسپولیس از حالا برای اعاده حیثیت در فصل آینده بی‌تابی می‌کنند. بازیکنی مثل مهدی عبدی اگر کیفیت هفته‌های آخر لیگ بیستم را داشته باشد، یکی از مدعیان جدی این عنوان است.

   آخرین جام جلال
نیمکت‌نشینی‌های جلال حسینی در هفته‌های پایانی لیگ بیستم، احتمال خداحافظی او در پایان فصل را جدی کرده بود. فعلا اما خبری نیست. اگر جلال بماند، فصل آینده قطعا آخرین سال حضور او در پیراهن پرسپولیس خواهد بود و همین مسئله می‌تواند به انگیزه‌ای مضاعف نزد بازیکنان این تیم تبدیل شود. آنها حتما تلاش خواهند کرد آخرین قاب دوران بازی حسینی، پرتکرارترین قاب فوتبال او باشد؛ بلندکردن جام قهرمانی!

   خلق یک عبارت جدید
پیشروی پرسپولیس در مسیر فتح جام‌های پیاپی، فرصت آشنایی فوتبال ایران را با عبارات و اصطلاحات مختلف فراهم کرده است. پوکر و گلات 2 واژه‌ای بودند که در این فضا، به مناسبت چهارمین و پنجمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس در لیگ برتر خلق شدند. آنها در صورت نزدیک‌شدن به جام ششم، کلیدواژه «دبل هت‌تریک» را خلق خواهند کرد.

   قهرمانی بعدی برای عدد6
از منظر کل‌کل‌های فوتبالی هم پرسپولیس از انگیزه کافی برای کسب قهرمانی ششم برخوردار است. درست یا غلط، خوب یا بد، این عدد نیم‌قرن است به نماد کری‌خوانی هواداران پرسپولیس تبدیل شده است. حالا آنها تنها یک گام تا رساندن تعداد قهرمانی‌های پیاپی‌شان به این عدد فاصله دارند. فتح لیگ بیست‌ویکم یک فرصت تاریخی است که شاید دیگر هرگز تکرار نشود. پرسپولیس با کسب ششمین قهرمانی پیاپی می‌تواند رکورد قبلی قهرمانی‌های متوالی را به 2برابر افزایش بدهد. حد نصاب قبلی با 3قهرمانی در اختیار سپاهان بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :