• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137849
+
-

وزرای خارجه ژاپن و عراق در راه تهران


 وزرای خارجه عراق و ژاپن در راه تهران هستند. به‌نظر می‌رسد به‌زودی با تشکیل دولت سیزدهم ترافیکی از مقامات خارجی در مسیر تهران به‌وجود می‌آید تا فصل تازه روابط با دولت جدید در تهران شکل بگیرد. منابع دیپلماتیک ژاپنی خبر دادند که «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه این کشور قصد دارد برای تحکیم روابط توکیو با دولت جدید ایران به تهران سفر کند. طبق گزارش رسانه‌های داخلی و براساس گزارش روزنامه ژاپن‌تایمز، موتگی اواسط‌ ماه جاری میلادی (آگوست) با همتای ایرانی خود در تهران دیدار می‌کند و درباره مسائلی نظیر موضوع هسته‌ای ایران با مقامات دولت سیدابراهیم رئیسی دیدار و رایزنی خواهد کرد. براساس این گزارش، سفر موتگی به تهران بخشی از برنامه سفر 10 روزه او به منطقه غرب آسیا خواهد بود. پیش از این شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن 2سال قبل به تهران سفر کرد و پیام دونالد ترامپ را به ایران آورد. او در این سفر با رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری دیدار کرد.
 اما از سوی دیگر به‌گفته منابع عراقی، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز که در سفری منطقه‌ای به‌سر می‌برد، به‌زودی به ایران می‌آید. این خبر را سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تأیید کرده است. براساس گزارش روزنامه «العربی الجدید» فؤاد حسین در این سفر دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق برای شرکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق را تقدیم رئیس‌جمهوری ایران می‌کند. او پیش از این طی دیداری که با رئیس‌جمهور ترکیه داشت، درخواست رسمی مصطفی کاظمی برای شرکت در نشست مذکور را به او تحویل داده و طبق گزارش‌ها ولیعهد عربستان سعودی نیز به این نشست دعوت خواهد شد. در این نشست که در بغداد برگزار می‌شود، مهمانان اروپایی نیز حضور دارند. سیدابراهیم رئیسی تاکنون بر لزوم توسعه و ترمیم روابط با همسایه‌های ایران تأکید کرده است اما باید دید دولت سیزدهم در این حوزه چگونه عمل خواهد کرد.

    سرنوشت مذاکرات  وین چه می‌شود؟

 ابهام‌ها درباره آینده مذاکرات وین بیشتر شده است. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داده که مقامات این کشور بعد از چند‌ماه مذاکره بی‌نتیجه در حال بازبینی گزینه‌های خود هستند. بنابراین ممکن است که در صورت برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها برای احیای برجام گره‌های جدیدی به آن اضافه شود، چراکه به‌گفته این منابع مطلع یکی از گزینه‌های طرف آمریکایی ممکن است لغو محدود تحریم‌ها در قدم اول و در ازای متوقف‌کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران باشد. این در حالی است که ایران از آغاز گفت‌وگو نه‌تنها بر لغو یکباره همه تحریم‌ها تأکید کرده، بلکه خواستار تضمین آمریکا برای عدم ‌خروج دوباره از توافق آینده شده است. تضمینی که آمریکایی‌ها تاکنون آن را نپذیرفته‌اند. 
در چنین شرایطی به گزارش ایسنا در ادامه گزارش بلومبرگ آمده: «این افراد مطلع می‌گویند چالش پیش روی مذاکره‌کنندگان آمریکایی این است که دولت بایدن نتوانسته از اهرم فشاری که به‌واسطه وجود تحریم‌ها در اختیار دارد، برای متوقف‌کردن تخطی‌های ایران از شروط توافق استفاده کند. در عین حال هم، ایران با رئیس‌جمهوری   محافظه‌کار و یک برنامه هسته‌ای که به سرعت در حال پیشرفت است، تا این جای کار سیگنالی که فرستاده حاکی از این بوده که با وجود مشکلات اقتصادی مداوم تحمیل‌شده از سوی آمریکا، حاضر به تسلیم نیست.» 
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران اما تأکید کرده که ایران هرگز گفت‌وگوهای وین را ترک نکرده و تعویق در ادامه مذاکرات به‌دلیل انتقال قدرت در ایران است. سعید خطیب‌زاده با اشاره به موضع رئیس‌جمهوری درباره رفع تحریم‌ها در نشست خبری خود گفت: «همه اینها در چارچوب منافع عالی مردم صورت خواهد گرفت؛ با رعایت تمامی جزئیات و دستورالعمل‌های اعلامی و مشخص‌شده از سوی نهادهای بالادستی.» خطیب‌زاده تأکید کرد:‌ «باید منتظر باشیم که دولت به‌صورت کامل مستقر شود، وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد.» او اضافه کرد که ابتدا آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند تا ایران نیز اقدامات جبرانی را متوقف کند.باید دید که مسیر احیای توافق هسته‌ای در بن‌بست فعلی باقی می‌ماند یا دولت سیزدهم به همراه طرف‌های دیگر از آن خارج می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید