• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137833
+
-

روایت گمرک از رکوردشکنی ترانزیت در تیرماه

گمرک ایران در گزارشی مدعی شکسته شدن رکورد ترانزیت عبوری از ایران شده است؛ به‌طوری‌که عبور کالا از ایران در تیرماه امسال رشد ۴۸ درصدی داشته که این میزان عبور ماهانه کالا در یک ماه، طی 3 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به گزارش همشهری، سخنگوی گمرک ایران با تشریح جزئیات ترانزیت در تیرماه امسال، می‌گوید: در این‌ماه یک‌میلیون و ۱۱ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به تیرماه سال قبل ۴۸ درصدی افزایش نشان می‌دهد.
سیدروح الله لطیفی، درباره وضعیت تجارت خارجی در تیرماه نیز اظهار می‌کند: در حوزه تجارت خارجی ایران در تیرماه امسال ۱۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن کالا به ارزش 8 میلیارد و ۱۲ میلیون دلار مبادله شده که نسبت به تیرماه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزش ۳۹ درصد رشد داشته است. براساس آمارها، در سهم صادرات در تیرماه 8 میلیون و ۳۶۴ هزار تن به ارزش 3میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در تیرماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی، بدون تغییر و از لحاظ ارزش ۵۳ درصد رشد داشته است.

مقاصد صادراتی
براساس آمارهای گمرک ایران درخصوص مقاصد کالاهای ایرانی، در تیرماه امسال چین با 2 میلیون و ۷۸۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار، عراق با یک‌میلیون و ۳۳۱ هزار تن به ارزش ۴۷۳ میلیون دلار، امارات با ۸۴۳ هزار تن به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۰ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار، 5 مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بوده اند. چین در این‌ ماه نسبت به تیر پارسال، ۱۹ درصد از لحاظ وزنی و ۹۴ درصد ازلحاظ ارزش کالای بیشتری را از ایران خریداری کرده است. عراق کاهش 8درصدی در وزن و 2 درصدی در ارزش را در خرید کالای ایرانی نسبت به تیرماه ۹۹ تجربه کرده است. امارات در وزن، کاهش ۳۱ درصدی و در ارزش، افزایش ۳۹ درصدی داشته است. ترکیه نیز افزایش 8 درصدی در وزن و ۱۱۰ درصدی در ارزش کالای خریداری شده از ایران را نسبت به تیرماه ۹۹ تجربه کرده و نهایتا افغانستان با وجود کاهش ۳۷ درصدی در وزن کالاهای ایرانی، ۱۸ درصد ارزش کالاها نسبت به تیرماه سال قبل بیشتر بوده است.

مبدأ واردات ایرانی
بررسی فهرست کشورهای صادرکننده کالا به ایران نشان می‌دهد که در تیرماه امسال، امارات با یک‌میلیون و ۵۵۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ۳۷۱ درصد رشد در وزن و ۹۰ درصد رشد در ارزش را نسبت به تیرماه سال گذشته داشته است. همچنین چین با ۳۳۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است. ترکیه با ۴۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۸۷ میلیون دلار افزایش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.
در این میان آلمان با ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار رشد ۲۸ درصدی در وزن و کاهش 4درصدی در ارزش داشته و سوئیس با ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار، ۱۰۰ برابر وزن بیشتر و ۲۷۸ درصد ارزش بیشتر نسبت به
 تیرماه سال ۹۹، کالا به ایران صادر کرده اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید