• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137832
+
-

مرکز آمار رونمایی کرد

تورم 95درصدی تولید کالاهای صنعتی

تورم 95درصدی تولید کالاهای صنعتی

مرکز آمار ایران از تورم صنعتی در بهار1400 رونمایی و اعلام کرد: میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار١٤٠٠ نسبت به فصل بهار سال گذشته 94.7درصد افزایش دارد. به‌گزارش همشهری، این افزایش خیره‌کننده تورم تولید صنعتی بیانگر افزایش قیمت مصرفی این کالاهاست و افزون بر اینکه درصورت افت تقاضا، خطر رکود در بخش عرضه جدی است.
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار می‌گوید: در فصل بهار١٤٠٠ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل زمستان سال گذشته (تورم فصلی) به 8.2درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل آن 4واحد درصد کاهش دارد. در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی کم‌ترین تورم فصلی مربوط به زیربخش‌های ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت به میزان 0.8درصد و ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر به‌میزان 2.6درصد و بیشترین آن به‌ترتیب مربوط به زیربخش‌های چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده به میزان 25.3درصد، تولید انواع آشامیدنی‌ها برابر با 23درصد، تولید پوشاک به میزان 21.7درصد و ساخت سایر کالاها به میزان 17.7درصد بوده است.
این گزارش نشان می‌دهد که در فصل بهار١٤٠٠ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 94.7درصد رسید. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار١٤٠٠ نسبت به فصل بهار١٣٩٩ حدود 95درصد رشد داشته است. البته تورم نقطه به نقطه در زمستان سال١٣٩٩ هم 93.6درصد بوده است. در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به زیربخش‌های تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو به میزان 20درصد، ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی 43درصد و تولید سایر مصنوعات برابر با 50درصد بوده است.
این در حالی است که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تولید صنعتی در تولید کالاهایی چون ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی حدود 136درصد، ساخت فلزات پایه 12درصد و تولید کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت برابر با 103درصد به ثبت رسیده است.

پیش‌نگر تورم کالاها
مرکز آمار ایران می‌گوید: درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در 4 فصل منتهی به فصل بهار١٤٠٠ نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل به 78.5درصد رسید که نسبت به همین آمار در فصل قبل 21.7واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به زیربخش‌های ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو(20.2درصد)، ساخت سایر مصنوعات(36.1درصد) و ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی(36.7درصد)  و بیشترین تورم سالانه به‌ترتیب مربوط به زیربخش‌های ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل(134.7درصد) و ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی(104.8درصد)  بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید