• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137217
+
-

روحانی در جمع مدیران ارشد دولت‌های یازدهم و دوازدهم:

راهی جز مذاکره و تعامل نداریم

ریاست جمهوری
راهی جز مذاکره و تعامل نداریم


دولت تدبیر و امید آخرین جلسه خود را یازدهم مرداد یعنی یک روز پیش از سالگرد تنفیذ حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور در دوازدهم مرداد سال92 برگزار کرد. حسن روحانی شاید آن روز فکرش را هم نمی‌کرد که 8 سال بعد خود را با تعابیر جنگی «فرمانده بدون سرباز» توصیف کند؛ آن هم حسن روحانی که همواره چهره سیاستمداری مخالف جنگ و طرفدار مذاکره و تعامل را از خود نشان داده است. روحانی البته در آخرین سخنرانی خود بازهم تأکید کرد که «راهی جز مذاکره و تعامل نداریم». او همچنین به نکته مهم دیگری برای نخستین‌بار اشاره کرد: «اسرائیلی‌ها اسرار هسته‌ای را از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد».
نقطه مشترک مواضع دولتی‌ها در آخرین نشست‌شان اما «شیطنت‌ها و مانع‌تراشی‌ها» بود. تا آنجا که جهانگیری تأکید کرد: «یک روز قدر دولت روحانی بیشتر برملا می‌شود». زنگنه از مظلومیت دولت دوازدهم گفت که مشابه‌اش را در همه سال‌های وزارتش ندیده و صالحی هم تأکید کرد که در دوران روحانی از «منجنیق فلک فتنه می‌بارید».
ادعاهایی که رفتار صداوسیما مهر تأییدی شد بر آنها. چراکه با وجود همه هماهنگی‌های انجام‌شده دفتر ریاست‌جمهوری برای انعکاس آخرین نشست حسن روحانی با مدیران ارشد دولتی در تلویزیون، صداوسیما این نشست را پوشش نداد.

دوران تندروی و افراطی‌گری به پایان رسیده
حسن روحانی در آخرین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، با دفاع از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: «دوران تندروی و افراطی‌گری به پایان رسیده است، البته برخی فکر می‌کنند تازه آغاز شده که اشتباه می‌کنند».
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز نیز همانند سال92 اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج را راه‌حل رفع مشکلات و نجات ایران می‌دانم، اضافه کرد: «با افراطی‌گری و چنگ‌انداختن روی صورت هم و هتاکی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم».
 روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه برداشتن هفت قطعنامه خطرناک علیه ملت ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد کار آسانی نبود، تصریح کرد: «روزهایی بود که همه دوستان ما از ادامه‌دادن مسیر خسته و مأیوس می‌شدند اما بنده همواره نسبت به موفقیت مسیر تعامل سازنده و مذاکره براساس آن اطمینان داشتم و بالاخره نیز این مسیر به ثمر نشست و قطعنامه2231 خط بطلانی بر آن هفت قطعنامه کشید».
رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در ابتدای دولت دوازدهم بر «تعامل گسترده و سازنده با جهان» تصریح کرد: «درست است که مذاکره‌کردن سخت است و مذاکره‌نکردن و ایستادن در بیرون گود آسان اما راهی جز مذاکره و تعامل نداریم و دولت تدبیر و امید در همان ماه‌های نخست فعالیت خود با تکیه بر توانِ مذاکره‌کنندگان خود و با هدایت‌های مقام معظم رهبری کاری عظیم و بزرگ انجام داد».
روحانی ادامه داد: «این حرف من نیست که بگویم پس از برجام شاهد یک پیشرفت بزرگ در کشور بودیم، بلکه آمار رشد اقتصادی 12.5درصدی در سال95 نرخ تورم تک‌رقمی برای چند سال، ایجاد 790هزار فرصت شغلی و مثبت‌شدن تراز تجارت غیرنفتی پس از 60سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت».
وی در ادامه با اشاره به وضع کشور پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: «وقتی وارد جنگ می‌شویم سخت می‌شود. ما ۱۱۶میلیارد دلار در 2سال و خرده‌ای درآمد نفتی نداشتیم. وقتی دلار نیاید قیمت آن زیاد می‌شود. در این شرایط انتظار این بود حتی مخالفین دولت هم می‌آمدند در کنار ما، یا لااقل تخریب متوقف می‌شد. من فرمانده این جنگ اقتصادی بودم اما بدون سرباز».
وی گفت: «می‌دانم مردم در این 3‌سال چقدر زجر کشیدند. اقتصاد‌دانان آن را برای مردم باز کنند. البته در برابر این فشار توان ما کمتر بود. ما فکر نمی‌کردیم ۲۵استان ما در یک هفته دچار سیل شود. ما فکر نمی‌کردیم با زلزله‌ای عجیب و تخریب‌های آن روبه‌رو شویم. ما فکر نمی‌کردیم آمریکایی‌ها به این راحتی برجام را زیر پا بگذارند».

جهانگیری: اسرائیل داخل نفتکش ما آدم می‌فرستاد 
اسحاق جهانگیری هم در این جلسه با اشاره به سوابق مختلف حسن روحانی در جمهوری اسلامی، گفت: آقای روحانی قبل از دوران ریاست‌جمهوری گنجینه اسرار کشور بودند و در دوران ریاست‌جمهوری هم کشور را از شرایط سخت عبور دادند و مطمئن هستم روزی قدر کار رئیس‌جمهور برملا می‌شود.
وی ادامه داد: «هیچ‌کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به ۱۲نفتکش ما آسیب زده و آنها را منفجر کردند. اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد. هیچ‌کس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد و پتروشیمی چگونه فروش رفت».
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند و انواع زخم‌زبان‌ها را زدند. برخی از سر دلسوزی نظر به استعفای دولت دادند اما ما در مقابل مردم مسئول بودیم و باید می‌ایستادیم و کشور را از آن پیچ تاریخی عبور می‌دادیم».

روایت زنگنه از کاهش ۱۰۰میلیارد دلاری درآمدهای نفتی
 بیژن زنگنه هم در این جلسه تأکید کرد: «به‌عنوان یک شهروند ایرانی برای همیشه خودم را مدیون روحانی می‌دانم که موضوع قطعنامه‌های فصل هفت شورای امنیت علیه ایران را حل کرد».
به گزارش پاد، وی با اشاره به اینکه در دولت‌های متعدد از سال۶۷ وزیر بودم اما هیچ دولتی را به مظلومیت دولت دوازدهم ندیدم، ادامه داد: «در این مدت بیش از ۱۰۰میلیارد دلار نفت نفروختیم و از فروش نفت ما جلوگیری کردند و آنچه را فروختیم به‌دلیل مشکلات هزینه‌های مبادله با درآمد کمتری به‌دست آوردیم». وی تأکید کرد: «هدف از جنگ اقتصادی، فروپاشی اقتصاد نبود، بلکه فروپاشی نظام بود».

از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید
در ادامه این نشست، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: «در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید. دولت تدبیر و امید سینه خویش را سپر بلای ملت و کشور کرد. هیچ‌یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا روبه‌رو نبوده است. سیل و زلزله از یک‌سو و اعمال تحریم‌ها و فشارها و شیوع ویروس کرونا معجونی سخت و زهرآگینی پدید آورد». رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «دشمنان ما مدام می‌گفتند انرژی هسته‌ای در این دولت از بین رفته است اما بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی این واقعیت بر دوستان و دشمنان هویدا شد که بنمایه‌های این صنعت ملی از هر گزندی به‌دور است».

   روایت تازه روحانی از دلیل خروج ترامپ از برجام

رئیس‌جمهور در آخرین نشست خود با مدیران ارشد دولت دوازدهم گفت: اسراری را اسرائیلی‌ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت. به گزارش فارس، روحانی افزود: «در ادامه جنگی رخ داد و دشمن بر سر مردم ما بمب ریخت اما در این شرایط عده‌ای می‌گفتند دولت کجاست؟ به‌جای آنکه به کسی که بر سر مردم بمب می‌ریزد فحش دهند، به کسانی حمله شد که دنبال حراست از کشور بودند».

این خبر را به اشتراک بگذارید