• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 137017
+
-

استقبال از دولت سیزدهم با تفکیک یک وزارتخانه


شمار وزارتخانه‌ها در دولت سیزدهم بیشتر می‌شود. مجلس یازدهم قصد دارد تا چند وزارتخانه را تفکیک کند که یکی از آنها وزارت راه و شهرسازی است. نمایندگان به بررسی اولویت‌دار طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی رأی داده‌اند و حتی ممکن است در روز تحلیف، 2وزیر برای تصدی این دو سمت معرفی شوند. براساس طرح مجلس وزارت‌ راه و شهرسازی به 2وزارت «حمل‌ونقل» و «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم می‌شود؛ طرحی که البته در مجلس مخالفانی هم داشته، اما وزنه موافقان سنگین‌تر بوده و حتی رئیس کمیسیون عمران نیز گفته که مسئولان دولت آینده با تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافق هستند. 
محمدرضا رضایی‌کوچی به تسنیم خبر داده که بستر مجلس نیز برای تفکیک این دو وزارتخانه آماده است. او شبیه دیگر موافقان طرح معتقد است که با تشکیل وزارت حمل‌ونقل و وزارت ساختمان مشکلات مرتبط با مسکن و جاده‌های کشور حل می‌شود. به‌نظر می‌رسد با توجه به حمایت گسترده مجلس یازدهمی‌ها از سیدابراهیم رئیسی، درصورت موافقت دولت در آینده نزدیک این وزارتخانه تشکیل خواهد شد؛ هر چند که بسیاری نیز معتقد هستند که چنین تغییر ساختاری علاوه بر تحمیل بار مالی به دولت می‌تواند دستگاه بروکراتیک دولت را عریض‌وطویل‌ و حل معضلات را پیچیده‌تر کند.
درصورت موافقت مجلس با این طرح، شمار وزارتخانه‌ها به 20عدد می‌رسد و یک صندلی به کرسی‌های هیأت دولت اضافه می‌شود.
نمایندگان در حالی با طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی به استقبال دولت سیزدهم رفتند که این اتفاق ازجمله پررنگ‌ترین خواسته‌های دولت دوازدهم از مجلس بود. اما مجلس دهم با وجود تأکید بسیار دولت و رئیس‌جمهور 3بار به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی مخالف داد. حسن روحانی تأکید داشت که به‌ویژه در دوران تحریم‌ها بخش تجارت و بازرگانی باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شود. اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت منجر به تغییر رضا رحمانی، وزیر صمت در سال پایانی دولت شد؛ چراکه گفته شد رحمانی تلاش کرده تا برخلاف خواسته دولت، نمایندگان به طرح تفکیک این وزارتخانه رأی مخالف بدهند. با روی کار آمدن مجلس یازدهم در خرداد 99دولت باز هم تلاش کرد تا لایحه تفکیک این وزارتخانه را ارائه کند. با این همه دولت دوازدهم در مسیر تحقق این خواسته خود ناکام ماند.  حال باید دید که مجلس یازدهم که همسو و هماهنگ با دولت آینده است پس از وزارت راه و شهرسازی سراغ وزارت صمت می‌رود یا نه. در شرایطی که سؤال اصلی همچنان پابرجاست؛ آیا تفکیک وزارتخانه‌ها منجر به چابک و کارآمد شدن آنها می‌شود یا فقط تعارض منافع میان نهادهای تازه‌تاسیس را افزایش می‌دهد و گره دیگری در مسیر اصلاح به‌وجود می‌آورد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید