• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136777
+
-

به جام حساسیت دارند

داستان بازیکنان بزرگی که با بدشانسی از دستیابی به برخی قهرمانی‌ها باز ماندند

به جام حساسیت دارند

با جامی که مسی با یاری همبازیانش در تیم ملی آرژانتین در کوپا آمریکا گرفت، نحسی جام ملی برایش به پایان رسید. او گفته بود حاضر است همه افتخارات فردی‌اش را بدهد و در عوض یک جام ملی بگیرد. 2 بار در فینال کوپا آمریکا مقابل شیلی شکست خورد و یک‌بار هم در فینال جام‌جهانی2014مقابل آلمان. اما همه بازیکنان بزرگ مثل مسی برای فرار از نحسی جام این‌قدر خوش‌اقبال نیستند. به‌طور مثال حتما می‌دانید بازیکنان بزرگ زیادی بوده‌اند مثل بوفون یا رونالدوی برزیلی که هرگز لیگ قهرمانان را نبرده‌اند. همه مثل زین‌الدین زیدان نمی‌شوند که چه به‌عنوان بازیکن و چه سرمربی همه جام‌های ممکن را ببرند و در همه فینال‌ها گل بزنند؛ البته غیر از جام حذفی اسپانیا که زیزو در دوران بازی و مربیگری نتوانسته به آن دست یابد. با هم چند تن از بدشانس‌ها را مرور می‌کنیم.

  کریم بنزما
بنزما در جام‌جهانی2014با فرانسه شانس رسیدن به جام با پیراهن تیم ملی را داشت اما مقابل آلمان که در نهایت برزیل را 7تایی کرد و آرژانتین را در فینال برد، شکست خورد. آلمان در آن بازی و بازی دیگر مقابل الجزایر مستحق شکست بود اما در مجموع شایسته‌ترین تیم برای فتح جام محسوب می‌شد. بنزما پیش از یورو2016به‌دلیل پرونده قضایی و اتهام همدستی با متهم ردیف اصلی اخاذی از هم‌تیمی‌اش در تیم ملی به نام والبوئنا مورد خشم فدراسیون فوتبال قرار گرفت. دیدیه دشان او را از فهرست تیم ملی خط زد و کریم این فرصت را پیدا نکرد تا در یکی از نسل‌های طلایی تیم ملی، فینال یورو2016و قهرمانی جام‌جهانی2018را تجربه کند. او پیش از آغاز یورو 2020با پادرمیانی رئیس‌جمهور کشورش با دشان آشتی کرد و به تیم ملی برگشت اما فرانسه که بخت اول قهرمانی در یوروی امسال به‌حساب می‌آمد حتی با درخشش کریم و 4گلی که او زد هم نتوانست از مرحله یک‌هشتم فراتر برود و در پنالتی‌ها به‌دست سوئیس حذف شد.

  آلوارو موراتا
موراتا هم جزو بدشانس‌هاست. او زمانی که در اتلتیکو مادرید بود، 4گلش در لیگ قهرمانان از سوی کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد و پارسال وقتی در دیدار رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان در غیاب رونالدوی کرونا گرفته به مصاف بارسلونا رفت هت‌تریک کرد اما هر 3 گلش به‌دلیل آفساید میلی‌متری توسط داور ویدئویی رد شد. اندکی پیش از آن هم 2 گلش به همین دلیل به کروتونه و هلاس ورونا باطل شده بود. نحسی او به همین‌جا ختم نمی‌شود. در یورو هم دیدید که چقدر گل خراب کرد و وقتی در بازی با ایتالیا در دیدار نیمه‌نهایی به زمین رفت و گل مساوی را زد، در ضربات پنالتی هم توپش را خراب کرد تا مثل گاو نه‌من شیرده گلش در جریان بازی را به فنا بدهد. وقتی گل زد عده‌ای به دایرکت خودش و همسر ایتالیایی‌اش رفتند و تهدیدشان کردند به مرگ و وقتی پنالتی آخر بازی را هم خراب کرد، دوباره عده‌ای این‌بار اسپانیایی همین تهدید را علیه او وخانواده‌اش تکرار کردند. باز هم هست؛ او به یوونتوسی رفته که 9سال پیاپی قهرمان سری‌آ شده بود. با او در فصل قبل از این خبرها نبود و یووه در روز پایانی به‌زحمت توانست سهمیه چهارم ایتالیا برای لیگ قهرمانان را بگیرد. زمانی که در چلسی هم بود فرزندش و طرفدارانش به او توصیه کرده بودند که شماره 9را برندارد چون پیش از او فرناندو تورس و فالکائو با این شماره دوره نحسی را در این تیم سپری کرده بودند. موراتا اما همان پیراهن را انتخاب و بعدها اعتراف کرد که برای رفع نحسی این شماره دست به کارهایی (احتمالا جادوگری) زده بود. سال ۲۰۱۸ موراتا در چلسی بود که اتلتیکو قهرمان لیگ اروپا شد. یک سال بعد او در اتلتیکو بود و چلسی قهرمان لیگ اروپا شد. امسال هم که موفق شد پس از 9سال قهرمانی پیاپی یوونتوس در سری‌آ با نحسی‌اش این نوار قهرمانی را قطع کند، چلسی قهرمان لیگ قهرمانان شده، اتلتیکو هم لالیگا را بدون او فتح کرده. او اگر قرضی به یووه نمی‌رفت می‌توانست در قهرمانی اتلتیکو شریک شود!

  زلاتان ایبراهیموویچ
زلاتان هم یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال است که هرگز رنگ قهرمانی اروپا را ندیده. او البته یک رکورد شخصی داشت و تا زمانی که به منچستر نرفته بود، هر فصل با تیم‌های میلان، اینتر، یووه، بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن قهرمان لیگ‌های داخلی می‌شد. او 31جام دارد اما هیچ‌کدام در لیگ قهرمانان یا با پیراهن تیم ملی سوئد نیست. امسال هم که بعد از مدت‌ها به تیم ملی دعوت شده بود، پیش از آغاز یورو مصدوم شد و این رقابت‌ها را از دست داد وگرنه شاید سوئد که خوب بالا آمده بود، می‌توانست با حضور او به مراحل بالاتر هم برود و با پیروزی برابر اوکراین حریف انگلیس در یک‌چهارم شود. او در سال 2010و درست در زمانی که از اینترمیلان جدا شد و به بارسلونا پیوست، اینتر با مورینیو قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. در بارسلونا یک سال بیشتر دوام نیاورد و چون مسی از توجه گواردیولا به این بازیکن ناراضی بود، عذرش خواسته شد. فصل بعد بارسلونا با گواردیولا و مسی لیگ قهرمانان اروپا را فتح کردند و باز هم اثری از زلاتان در تیم قهرمان نبود.

 ادن آزار
ستاره بلژیکی به‌عنوان خرید کهکشانی از چلسی به رئال مادرید رفت اما در این دوسال فقط و فقط مصدوم شد؛ چیزی که معمولا در چلسی برایش اتفاق نمی‌افتاد. آزار در چلسی تنها 20مسابقه را به‌دلیل مصدومیت یا محرومیت از دست داده بود که این تعداد ظرف مدت بسیار کوتاه‌تری در 2‌فصل به 34مسابقه با پیراهن رئال‌مادرید رسید. تعداد مصدومیت‌های او در رئال از تعداد گل‌ها و پاس‌گل‌هایش روی هم (4گل و 7پاس‌گل) بیشتر شد. او با نسل طلایی تیم ملی بلژیک یک‌بار در نیمه‌نهایی جام‌جهانی2018و بار دیگر در یک‌چهارم پایانی یورو 2020متوقف و از رسیدن به جام محروم شد. هر  دو بار او و بلژیک به تیم قهرمان آن دوره باختند. ادن آزار زمانی از تیم لیل فرانسه به چلسی رفت که این تیم انگلیسی در سال2012برای اولین‌بار در تاریخ خود فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده بود. فصل قبل هم چلسی موفق شد برای دومین بار این جام را فتح کند و این‌بار هم خبری از ادن آزار نبود و او در رئال مادرید حضور داشت. ویلیان برزیلی هم سرنوشتی شبیه ادن آزار داشت. او یک فصل پس از آزار به چلسی رفت و فصل قبل هم قراردادش تمام شد و به آرسنال پیوست و به‌این‌ترتیب رنگ هیچ‌یک از 2‌قهرمانی اروپا را در چلسی ندید.

 هری کین
کاپیتان تیم ملی انگلیس واقعا بدشانس است. او کاپیتان تیمی است که از سال1966به این‌سو هیچ جامی در یورو یا جام‌جهانی نبرده است. کین با انگلیس یک‌بار در جام‌جهانی قبلی تا نیمه‌نهایی پیش رفت و در مقابل کرواسی با تیم طلایی‌اش و مودریچ متوقف شد. یک‌بار هم فینال یورو2020را در خاک خودی به ایتالیا واگذار کرد. او کاپیتان تیم فوتبال باشگاهی است که کسی یادش نمی‌آید آخرین بار کی جام برده. کین برای همین است که می‌خواهد تاتنهام را رها کند و به منچسترسیتی بپیوندد زیرا با گواردیولا حداقل جام اتحادیه یا لیگ برتر را فتح می‌کند. اگر دنیل لوی، رئیس باشگاه لندنی دندان‌گردی نکند و به مالکان اماراتی و نفتی من‌سیتی جواب مثبت بدهد، کین می‌تواند فصل آینده حداقل یک جام بگیرد و نحسی‌اش را برطرف کند. نکته جالب دیگر درباره این مهاجم بزرگ این است که او عضو تیم‌های رده پایه باشگاه آرسنال بود اما آرسنالی‌ها به او گفتند که چاق است و به همین دلیل آینده‌ای ندارد. برای همین کین به تیم دشمن آرسنال یعنی تاتنهام پیوست اما هیچ جامی در عمرش نبرد.

  یحیی توره
یحیی توره هم بازیکن بزرگی بود؛ یکی از بهترین‌های پست خودش اما زمانی که گواردیولا داشت به بازیکنان تیم ب بارسلونا که با او به تیم اصلی آمده بودند میدان می‌داد، یحیی را کم‌کم کنار گذاشت و بوسکتس جوان را به‌جای این بازیکن در پست هافبک دفاعی گذاشت. اوضاع به‌قدری برای هافبک ساحل‌عاجی وخیم شده بود که او تصمیم به جدایی گرفت و به منچسترسیتی پیوست. دوران حضور در من‌سیتی خیلی خوب بود و ستاره‌ها و جام‌ها می‌آمدند و می‌رفتند تا اینکه دوباره سروکله گواردیولا پیدا شد و این‌بار هم سرمربی یحیی در منچسترسیتی کسی نبود جز پپ. توره مدتی طولانی روی نیمکت یا سکوها نشست و فوتبالش به همین شکل تباه شد. توره یک‌بار هم مصاحبه و ادعا کرد که گواردیولا با او و بازیکنان سیاهپوست مشکل داشته و افکار نژادپرستانه‌اش بر مسائل فنی ارجحیت داشته. البته بعدا حرفش را پس گرفت ولی به‌هرحال او قربانی گواردیولا بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید