• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136508
+
-

پیک ریاض در مراسم تحلیف رئیسی

روابط تهران- ریاض بعد از 6 سال سکوت در دولت سیزدهم احیا می‌شود؟

دیپلماسی
پیک ریاض در مراسم تحلیف رئیسی


احتمال حضور نماینده‌ای از سوی پادشاه عربستان برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی زمزمه‌ها برای ازسرگیری روابط تهران و ریاض را بیش از پیش تقویت کرده است. قرار است مراسم تحلیف رئیسی به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران چهاردهم مرداد‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و چهره‌های داخلی و خارجی برگزار شود. حضور نمادین یک فرستاده از سوی ریاض برای شرکت در این مراسم خبر مهمی است که اگر از حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای فراتر رود به بهانه‌ای برای حل چالش 6ساله ایران و عربستان بدل خواهد شد.
اگرچه روابط ریاض با کشور‌های منطقه حول نظر آمریکا تعریف می‌شود و آمریکا هنوز در قبال برجام اقدام عملی انجام نداده و ازسر‌گیری مذاکرات برجام را به استقرار دولت جدید موکول کرده است، اما احتمال حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف رئیسی را می‌توان نویدبخش حصول گشایش‌های جدی در عرصه دیپلماسی دانست.
در همین راستا دیروز یک منبع آگاه با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی پیش از نیمه مرداد گفت: ایران از عربستان برای حضور در این مراسم دعوت کرده است و به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها هم نظر موافق خود را اعلام کرده باشند.
این منبع آگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از احتمال حضور نماینده‌ای از پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی خبر داد و گفت: با توجه به حل‌وفصل تمامی موارد اختلافی دوجانبه هر لحظه امکان اعلام بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود دارد.
وی افزود: هم‌اکنون مذاکرات در پایتخت‌ برخی از کشورهای عربی در جریان است و بیشتر موارد اختلافی نه در مورد مناسبات ایران و عربستان، بلکه در رابطه با وضعیت کشورهای یمن، لبنان و عراق است.
این منبع آگاه با بیان اینکه احتمال می‌دهم در مراسم تحلیف رئیسی اتفاقی رخ دهد، ادامه داد: طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف حرکت نمادینی انجام و پس از آن روابط آغاز شود.
تهران و ریاض در 5‌ماه اخیر تلاش‌هایی را برای ازسر‌گیری روابط انجام داده‌اند و نمایندگان 2کشور از ابتدای سال‌جاری چندبار به میزبانی بغداد بر سر مباحث2کشور به گفت‌وگو نشسته‌اند؛ نخستین‌بار فروردین سال‌جاری بود که روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز از برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم میان مقامات ایران و عربستان خبر داد. پس از آن دیگر رسانه‌های غربی و آسیایی به این موضوع پرداختند و به نقل از مقام‌های آگاه گمانه‌زنی‌هایی در این‌باره مطرح کردند. طبق گزارش‌ها 2هیأت امنیتی از 2کشور در این مذاکرات حضور داشتند که ریاست هیأت ایرانی را نماینده دبیر شورای‌عالی امنیت ملی عهده‌دار و ریاست هیأت سعودی با رئیس اداره اطلاعات این کشور بوده است. روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از منابع آگاه این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و نوشت که دوطرف از نتیجه گفت‌وگوها راضی بوده‌اند. همچنین گفته شده که عربستان، آمریکا و انگلیس را هم در جریان این مذاکرات قرار داده و ایران نیز با طرف متحدان خود درباره مذاکره با عربستان گفت‌وگو کرده است. تاکنون مقام‌های رسمی نیز در 2کشور گفت‌وگوها را تأیید و نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن ابراز امیدواری کرده‌اند. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته که مذاکرات تا زمان رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دارد؛ در شرایطی که ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض می‌تواند فصل تازه‌ای در مناسبات منطقه در مسیر صلح و ثبات به‌وجود بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید