• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136506
+
-

شنونده شکواییه معترضان

جهانگیری: مردم اگر صدایشان را بالا بردند از درد زیادشان است؛ از زخم‌زبان زدن‌ها ناراحت نمی‌شویم

گزارش
شنونده شکواییه معترضان


خوزستان هنوز در تب‌وتاب گرما و بی‌آبی است؛ در دمای 48درجه اهواز و ناآرامی‌هایی که حالا به دهمین شب کشیده شده است. البته حالا چند روزی است که آب‌های بالادست باز شدند، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و فرمانده سپاه راهی خوزستان شدند و تلاش‌ها برای رسیدگی به مطالبات مردم و آرام کردن فضا ادامه دارد. قرار است به‌زودی هیأتی هم از کمیسیون امنیت ملی برای بررسی مسائل و مشکلات به خوزستان سفر کند تا گزارشی از وضعیت به‌ مجلس ارائه دهد. رئیس‌جمهور نیز ابراز امیدواری کرده در روزهای آینده مشکلات «تخفیف» پیدا کند و حل و فصل مسائل طبق دستور مقام معظم رهبری ادامه داشته باشد. حسن روحانی تأکید کرده که «اعتراض، حق روشن مردم است» و «تعداد اندک چند ۱۰نفر را کنار می‌گذاریم، بقیه مردم اعتراض بحقی داشتند که می‌خواستند مشکلات کشاورزی، نخلستان‌ها و دام‌هایشان حل شود؛ حق آنها بود.» اما سفر اسحاق جهانگیری به خوزستان ناآرام چندان هم بی‌حاشیه نبوده و در جلسه او با سران عشایر و نخبگان خوزستان جنجال‌هایی به پا شده است. در فیلمی که خبرگزاری فارس از این جلسه منتشر کرده برخی از حاضران با فریادهایی خطاب به جهانگیری به وضعیت موجود اعتراض می‌کنند. در این فیلم، یکی از حاضران می‌گوید که مردم از «گفتاردرمانی خسته‌اند و به‌دنبال عمل دولتند.» یکی دیگر از حاضران هم در بخش دیگری از فیلم منتشر شده، می‌گوید: «آب را روی مردم بستید، مردم هم بلند شدند و زد و خورد شد و ما کشته دادیم. آقای جهانگیری آمده اینجا به ریش مردم می‌خندد.» معاون اول رئیس‌جمهور هم در 2نشست به انتقادها پاسخ داده و از عملکرد دولت دفاع کرده است.
 
جهانگیری: مردم خوزستان درد و سوزدل بسیاری دارند
معاون اول رئیس‌جمهور در چنین فضای متشنجی سخنرانی خود را اینطور آغاز کرد: «ایران کشور شماست و شما جوانان صاحب این کشور هستید. بزرگان خوزستان به‌عنوان صاحب‌نظران و یاوران بزرگ دولت اجازه ندهند که دشمنان از مسائل و مطالبه‌های بحق‌شان سوءاستفاده کنند.» به‌گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه خطاب به سران عشایر و نخبگان استان خوزستان گفت: «در جلسات مختلف شنوای دغدغه‌ها و سخنان کسانی بوده‌ام که از سر علاقه‌مندی به کشور، نظام و مردم انتقادات خود را مطرح کردند؛ لذا مردمی که به مهمان‌نوازی و دوست داشتن مهمان در کشور شهره هستند، اگر صدای خود را نیز در این جلسه بلند کنند، نشانگر آن است که درد زیاد و سوز دل و مطالب بسیاری دارند که بنده با نهایت علاقه و عشق دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را شنیدم.» جهانگیری گفت که به دلایل عاطفی و شخصی به خوزستان علاقه‌مند است و اضافه کرد: «فاصله سفر قبلی تا این سفر به‌دلیل جایگزین کردن استاندار جدید بیش از 6‌ماه نبوده و در بین 10سفری که به این استان داشته‌ام 3سفر مهم و راهبردی بود. یکی از آنها در سال95 و در اوج بحران ریزگردها و قطعی برق و آب انجام شد.» معاون اول دولت با اشاره به مصوبه مهم اوایل سال96 برای حل مشکلات استان خوزستان تأکید کرد که نخبگان استانی این مصوبه را به‌عنوان «مطالبه قانونی خود درنظر داشته باشند؛ چراکه در آن مصوبه تعهدات دولت نسبت به مردم این استان پیش‌بینی شده است.»

چرا آب پشت سدها ماند؟
 جهانگیری درباره نظر کارشناسی دولت درباره سدها و انتقاداتی که نسبت به‌ آنها وجود دارد نیز گفت: «باید لحظه‌‌ای را تصور کرد که اگر سدها نبود و قرار بود سیل حتی با سرعت 5هزار مترمکعب در ثانیه به مناطق مسکونی برسد، چه آسیب و خساراتی متوجه این استان می‌شد که البته تصمیم گرفته شد با سرعت 2هزار مترمکعب در ثانیه آب کرخه رها‌سازی‌ شود که همه کارشناسان اعلام می‌کردند این استان تحمل بیش از این حجم را ندارد و تمام مزارع و خانه‌ها زیر آب خواهد رفت.» 
جهانگیری در ادامه به مشکل کم‌آبی و ذخیره‌سازی‌ آب‌های پشت سدهای این استان اشاره کرد و گفت: «دغدغه مسئولان استان و مرکز این بود که آنچه امروز در سد کارون، کرخه، دز و مارون ذخیره‌سازی‌ شده است، برای پاییز سال‌جاری که خشکسالی ادامه دارد و بارندگی اندک است در آن زمان رها شود. باید بزرگان و نخبگان استان درنظر داشته باشند تا در پاییز خسارتی به کشاورزی این استان وارد نشود وگرنه این آب پشت سد متعلق به مردم خوزستان است.»

دولت، حق اعتراض و انتقاد مردم را به رسمیت می‌شناسد
معاون اول رئیس‌جمهور پس از این نشست در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آبرسانی استان خوزستان حاضر شد و تأکید کرد که دولت حق اعتراض و انتقاد مردم را به رسمیت می‌شناسد: «باید با ارائه توضیحات مردم را قانع کنیم و اجازه سوءاستفاده از اعتراضات مردمی را ندهیم.» جهانگیری افزود: «باید به این موضوع بیندیشیم که 42سال بعد از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن 12دولت و 11مجلس با گرایش‌های مختلف چه اقداماتی در کشور انجام شده است.» 
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «در برنامه‌های توسعه به مسائل برابری و عدالت در جامعه توجه نشده است. آنچه مردم ایران را بیشتر از فقر و نداشتن‌ها رنج می‌دهد، تبعیض در جامعه است؛ بنابراین در برنامه‌های توسعه باید به مسئله نابرابری و تبعیض توجه شود و بعد از 40سال از پیروزی انقلاب این مسئله به‌خوبی آسیب‌شناسی شود و نمی‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران کم‌کاری داشته است.» 
معاون اول رئیس‌جمهور درباره انتقادها و کنایه‌ها به دولت نیز گفت: «ما از زخم‌زبان‌زدن‌ها و اتهام ناکارآمدی به دولت ناراحت نمی‌شویم و سابقه مدیریتی هر فردی معلوم است و برخی حتی بلد نیستند واژه‌ای به‌کار ببرند تا آنها را دست نیندازند.» او افزود: «درباره کارآمدی دولت همین کافی است که در دوره‌ای با چنین محدودیت‌های تحریمی به‌گونه‌ای عمل کردیم که با کمترین خسارت بیشترین بازدهی را داشتیم و ان‌شاءالله دولتی یک‌دست و با 3قوه هماهنگ تشکیل خواهد شد و ما هم نظاره‌گر اقدامات آن دولت خواهیم بود و سخنان خود را در آن زمان خواهیم گفت تا معلوم شود اداره کشور چگونه است، ولی الان تنها می‌شنویم.»

   خوزستان آرام است؟
مقام‌های نظامی‌ ازجمله سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز دیروز عازم خوزستان شدند. در این میان سخنگوی نیروی انتظامی هم گفت: «با وجود تلاش مذبوحانه افراد مغرض و شبکه‌های معاند در جهت افزایش تنش، اجازه هیچ‌گونه تحرک و خرابکاری به افراد فرصت‌طلب داده نشد.» سردار مهدی حاجیان اضافه کرد: «الحمدلله هیچ‌گونه مشکل امنیتی در سطح استان وجود ندارد و تمامی نقاط حساس شهرستان‌های استان مدیریت و تحت کنترل قرار گرفته و تا این لحظه، بدون رویداد خاصی امنیت حکمفرماست.»  البته این در حالی است که برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که هنوز بعضی از شهرهای استان خوزستان شب‌های ناآرامی را سپری می‌کنند و اینترنت نیز با اختلال روبه‌روست. با این همه باید دید که تلاش‌های مقامات دولتی و نظامی برای بازگرداندن آرامش به خوزستان به چه نتیجه‌ای می‌رسد. هنوز شمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان، مجروحان و کشته‌شدگان اعتراضات روزهای اخیر که از خوزستان شروع و به برخی شهرهای همجوار آن کشیده شده، رسانه‌ای نشده است. تنها خبر رسمی در این‌باره به اعلام کشته شدن یک جوان در اعتراضات دومین شب شادگان از سوی فرمانداری شادگان برمی‌گردد و شهادت ستوان دوم «ضرغام‌پرست» مدافع نظم و امنیت در جریان ناآرامی‌های ماهشهر.

این خبر را به اشتراک بگذارید