• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135435
+
-

پایان مذاکرات دوروزه افغان‌ها در تهران

دور نخست مذاکرات بین‌الافغانی در ایران با صدور بیانیه در ضرورت حصول صلح به پایان رسید


دور نخست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران به پایان رسید؛ آن هم در شرایطی که دوباره آتش جنگ در برخی نقاط افغانستان زبانه کشیده است. با این همه هیأتی از گروه طالبان و هیأتی متشکل از نمایندگان دولت 2 روز پیاپی پشت میز مذاکره نشستند و در پایان هم با صدور اعلامیه‌ای بر لزوم صلح در افغانستان به توافق رسیدند.
 آنها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان دانستند و تأکید کردند که در نزدیک‌ترین فرصت دور بعدی مذاکرات از سر گرفته می‌شود.
 محمدجواد ظریف هم که در افتتاحیه این نشست دو طرف را دعوت به گفت‌وگو کرده بود در پایان بار دیگر از لزوم «ایثار و گذشت» برای به‌دست آمدن صلح صحبت کرد. 
ظریف گفت که «شجاعت در صلح مهم‌تر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم ‌پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد؛ خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جست‌وجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند.»
 او با تأکید بر اینکه ایران همیشه آماده است تا در هر صورتی که افغانستانی‌ها مایل باشند گفت‌وگوها را تسهیل کند، گفت: «آنچه از شما می‌خواهم این است که از این فرصت استفاده کنید و هرچه زودتر جنگ را در افغانستان پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.» 

تقبیح حملات تروریستی در اعلامیه مشترک طالبان و هیأت جمهوریت
نقش‌‌آفرینی ایران در روند حل منازعات افغانستان در حالی وارد مرحله جدیدی شده که عزم آمریکا نیز برای خروج از این کشور جزم است. جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور گفته که حاضر نیست نسل دیگری از سربازان آمریکایی را به افغانستان بفرستد و این کشور به اهداف خود دست پیدا کرده است. در این بین برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که آمریکا با پاپس کشیدن از عرصه افغانستان در پی تغییر زمین بازی در این کشور است. 
چرا که در این شرایط نیروهای خارجی و در رأس آنها آمریکا دیگر در مقابل طالبان حضور ندارند و اولویت‌ها و نقش‌آفرینی این گروه دستخوش تغییراتی می‌شود. با این همه طالبان و هیأت جمهوریت در پایان مذاکرات تهران در اعلامیه خود تأکید کردند: «هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به  موافقت رسیدند که جنگ، راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند.»   
همچنین در این اعلامیه آمده : «هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت   بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیسم‌ گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیک ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.»
 نکته دیگر اینجا بود که در اعلامیه مشترک طالبان نیز حملات به «خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها» را که باعث تلفات ملکی می‌گردند و همچنین تخریب تاسیسات عامه را به‌ شدت تقبیح کرده، خواستار به سزا رساندن عاملین آن شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید