• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226302
+
-

فرش افغان را در بازار تهران به نام فرش ایرانی می‌فروشند

نخستین نشست گفت‌وگو‌محور فرش دستباف ایران با هدف آسیب‌شناسی فرش دستباف معاصر با حضور متخصصان و هنرمندان حوزه فرش، نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت صمت در موزه فرش ایران برگزار شد. به گزارش همشهری، در رویداد سرنخ که با هدف نقد و بررسی وضعیت فرش دستباف ایران و با رونمایی از 40فرش نفیس از نقاط مختلف کشور تا روز پنجشنبه در موزه ملی فرش ایران برپاست، هنرمندان و پدیدآورندگان فرش‌ به بررسی ۹اثر منتخب از ۴۰فرش هنری
به نمایش درآمده پرداختند و فرش «جنگ و صلح» اثر امین عسلی را به نقد گذاشتند.
 محمدجواد اینانلو، رئیس موزه فرش ایران در ابتدای نشست «سرنخ» اعلام کرد: فرش از کثرت صاحب بی‌صاحب شده و متولیان زیادی در بخش دولتی، خصوصی و اتحادیه‌ها و ادارات اصناف استان‌ها ‌دارد، اما روزانه صدها قطعه فرش افغان به‌صورت قانونی از زابل وارد کشور می‌شود و در بازار تهران اتیکت می‌خورد و به نام فرش ایرانی فروخته می‌شود. این همه متولی هم جلوی این اقدام را نمی‌گیرد. وی اعلام کرد: چندی پیش از اداره آگاهی تماس گرفتند که در بازار تهران چند گونی فرش گرفته‌ایم و هیچ‌کس مسئولیت بر عهده نمی‌گیرد. متوجه شدیم فرش‌ها از افغانستان و از مرز زابل وارد می‌شوند و به اسم فرش ایرانی در داخل فروخته می‌شوند. پیش‌تر فرش چینی و افغان را در خارج با عنوان فرش ایرانی می‌فروختند و حالا فرش افغان را در داخل به اسم فرش دستباف ایرانی به‌خودمان می‌فروشند.
محمدرضا تاجر رشتی، رئیس مرکز جامع صدور شناسنامه فرش دستباف ایران نیز در بخش دیگر این نشست اعلام کرد: می‌توانیم با فرش ایرانی فرهنگ و سبک زندگی خود را صادر کنیم. زمانی غرب صنعت خود را به ما صادر کرد و امیدواریم روزی نرسد که آنها فرهنگ و سبک زندگی ایرانی که همان آهسته زیستن و اندیشیدن است را دوباره به‌خودمان صادر کنند.
مدیرکل دفتر خدمات وزارت صمت نیز در رویداد سرنخ اعلام کرد: تحریم هستیم اما برخی افراد گوشی اپل۱۵ که حتی قابلیت برقراری ارتباط در ایران را ندارد دست می‌گیرند.چون این برند است. اما فرش ایرانی که تحریم است جایی استفاده نمی‌شود.
او با خطاب قراردادن هنرمندان و کارشناسان فرش گفت: اجازه بدهید فرش صنعت شود یا حداقل صنعت تبلیغات و برندینگ به کمک فرش ایرانی بیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید