• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133517
+
-

2 ایستگاه جدید متروی تهران به بهره‌برداری رسید

مترو به ایستگاه «مدافعان سلامت» رسید

رئیس‌جمهور: ارائه خدمات به مردم در بخش حمل‌ونقل کار بسیار پیچیده و سختی است / شهردار تهران: به قیمت ثابت منابع مالی، در این دوره ۴۲درصد شهر را ارزان‌تر اداره کردیم

گزارش
مترو به ایستگاه «مدافعان سلامت» رسید

با دستور رئیس‌جمهور، ۲ایستگاه شهرک آزمایش در خط۶ و مدافعان سلامت در خط۷ مترو به بهره‌برداری رسیدند. با افتتاح این ایستگاه‌ها تعداد ایستگاه‌های فعال ناوگان حمل‌ونقل ریلی تهران و حومه به ۱۴۱ایستگاه رسید. مراسم افتتاح روز پنجشنبه در ایستگاه مدافعان سلامت و با حضور شهردار و مدیران شهری و حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور برگزار شد.
به‌گزارش همشهری، رئیس‌جمهور پیش از صدور فرمان افتتاح ایستگاه مترو مدافعان سلامت، با قدردانی از اقدامات شهرداری تهران در زمینه حمل‌ونقل شهری، گفت: «ارائه خدمات به مردم در بخش حمل‌ونقل کار بسیار پیچیده و سختی است و امروز بسیار خوشحالم که بخش دیگری از خط7 مترو با نام مدافعان سلامت به افتتاح می‌رسد». حسن روحانی گفت: «تلاش نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی برای فعال‌شدن متروی تهران را به‌خاطر داریم. در آن زمان از مترو، فقط نقشه‌ای روی کاغذ وجود داشت و کاری انجام نگرفته بود. خدا رحمت کند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که نقش ایشان برای به حرکت درآوردن مترو در تهران بسیار زیاد بود. اینکه امروز تهران 141ایستگاه مترو دارد، بسیار خوشحال‌کننده است». رئیس‌جمهور با اشاره به مسئولیت خود و دری نجف‌آبادی به‌عنوان نمایندگان وقت تهران برای پیگیری موضوع راه‌اندازی متروی تهران، افزود: «بسیار خوشحال‌کننده است که تلاش‌های بسیار زیادی طی سال‌های گذشته در این دولت انجام گرفت و امروز شاهد موفقیت‌های خوبی هستیم و امیدواریم این مسیر ادامه یابد». رئیس‌جمهور همچنین درباره درآمدهای پایدار شهرها گفت: «لایحه منابع مالی پایدار یکی از لوایح بسیار مهم دولت بود که تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شهرداران عزیز را در کشور مرتفع کند».

شهر را ارزان‌تر اداره کردیم
شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به تغییرات اساسی در هزینه‌کرد اداره شهر گفت: «به قیمت ثابت منابع مالی، در این دوره ۴۲درصد شهر را ارزان‌تر اداره کردیم». پیروز حناچی، گفت: «خط۷ متروی تهران دارای ۲۷ایستگاه است و از ورزشگاه تختی تا میدان کتابی کشیده شده است. این خط جنوب شرق تهران را به شمال غرب تهران متصل می‌کند که تاکنون ۲۲ایستگاه از آن افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است و این ایستگاه (مدافعان سلامت) در مجاورت بیمارستان امام‌خمینی به‌نام مدافعان سلامت و به پاس قدردانی از زحمات این عزیزان در دوران شیوع ویروس کرونا نامگذاری شده است.» شهردار پایتخت افزود: «نه‌تنها زحمات دولت در این دوره مورد تظلم قرار گرفته بلکه در شرایط تحریم و کرونا زحمات مدیریت‌های شهری در کلانشهرها و شهرداری‌ها نیز نادیده گرفته شده است و این نهاد نیز مظلوم واقع شده است.»

یادگاری این دولت
حناچی در جریان افتتاح 2ایستگاه جدید مترو با اشاره به تلاش‌های دولت برای پرکردن گپ و شکاف موجود در کلانشهرها که در گذشته مغفول واقع می‌شد، گفت: «رعایت سقف جمعیتی و حفاظت از باغات و فضای سبز در این دوره مورد توجه قرار گرفته است و ضوابط این موضوع تصویب شد. همچنین لایحه منابع مالی پایدار توسط دولت تهیه شد و پس از تصویب و ابلاغ در شهرداری به اجرا درآمده است.» او اضافه کرد: «افزایش یک‌درصدی از سهم مالیات به‌عنوان مالیات محلی برای شهرداری‌ها از یادگاری‌های این دولت است. همچنین اختصاص اوراق مشارکت و حداکثر مشاعی برای بحث حمل‌ونقل در این دوره و بخش عمده‌ای از تامین آن توسط دولت از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد.» او توضیح داد: «سهم بودجه حمل‌ونقل عمومی تهران در این دوره دولت از 0.71درصد به 3.7درصد افزایش پیدا کرده است.»
حناچی اضافه کرد: «در 2 هفته گذشته در یک مانور عظیم از تجهیزات خریداری شده برای سازمان آتش‌نشانی شهر تهران استفاده شد. حادثه پالایشگاه تهران می‌توانست به فاجعه‌ای تبدیل شود اما خوشبختانه با ورود بموقع کنترل شد. در حوزه ارتقای تاب‌آوری شهری و ایمنی نیز با سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش مقابله با سیل، اقدامات ارزشمندی انجام شد که مانع از خسارات سیل به شهر شد.»
او افزود: «تلاش برای کاهش نیروی انسانی شهرداری و کشف بزرگ‌ترین پرونده فساد و زمین‌خواری در این دوره مورد توجه قرار گرفت. در موضوع مناسب‌سازی‌ فضاهای عمومی با نصب ۳۰درصد پله‌های برقی و ۲۶درصد از آسانسورهای مترو عملکرد درخوری داشتیم. همچنین ۱۷۰میدان میوه و تره‌بار، ۵۷۸ بوستان و ۲۶۱کیلومتر پیاده‌رو در این دوره مورد مناسب‌سازی قرار گرفت.»

3خواسته از رئیس‌جمهور
در بخش دیگری از این مراسم معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «جا دارد به مردم شهر تهران تبریک بگویم زیرا تعداد ایستگاه‌های مترو را به ۱۴1ایستگاه رساندیم و باید از اعضای شورای شهر تهران به‌ویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تشکر کنم.»
سیدمناف هاشمی با بیان نکاتی درباره واکسیناسیون، تامین اتوبوس و تامین واگن مترو خطاب به رئیس‌جمهور، درخواست‌هایی را مطرح کرد: «بیش از ۳۰۰نفر راننده تاکسی، ۵نفر راننده اتوبوس و یک یا ۲نفر راهور قطار در تهران بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و خانواده‌های زیادی از آنها نیز درگیر شدند که اگر در سطح کشور آمار بگیرید این آمار افزایش چشمگیر پیدا می‌کند. ما موضوع واکسیناسیون آنها را در اولویت پیگیری قرار می‌دهیم. امیدواریم ابتدای‌ماه آینده واکسیناسیون رانندگان تاکسی را در اولویت اول قرار دهیم و از شرمندگی خانواده‌های آنها در بیاییم.»
مناف هاشمی در تشریح 2درخواست دیگر خود از رئیس‌جمهور افزود: «کندی‌های زیادی در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌بینیم زیرا کارگروهی که باید ۵۰۰میلیون دلار نفت خام را به ارز و ریال تبدیل می‌کرد که کارخانه‌های خودرو‌ساز به‌کار تولید اتوبوس بپردازند، ضعیف عمل کردند. امروز بدون تامین منابع مالی پای قرار‌داد با خودروساز هستیم. من تأکید دارم در همین بازه از زمان قرار‌داد ۵۰۰۰دستگاه اتوبوس را ببندیم و سهم تهران نیز بالای هزار دستگاه است.»
مناف هاشمی با اشاره به مصوبه برنامه سوم توسعه ادامه داد: «نکته سوم درباره واگن‌های قطار بود که مطرح شد. تهران نیاز به ۳۵۰۰دستگاه واگن دارد تا سر فاصله قطارها کاهش پیدا کند. کار پس از پیگیری‌های مداوم به نقطه خوبی رسیده است و تأکید من این بود در 2‌ماه باقیمانده از دوره مدیریت شهری قرارداد ساخت ۴۲۰دستگاه واگن را در قالب ۴قرار‌داد ۱۰۵دستگاهی منعقد کنیم. اگر بتوانیم ۱۰۵۰دستگاه واگن را تامین کنیم تعداد مسافران ما در مترو به بالای 5.5میلیون سفر می‌رسد.»

افتتاح 2 ایستگاه جدید پیش از پایان این دوره
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با افتتاح ایستگاه شهرک آزمایش هر ۴ایستگاه خط6 که در منطقه۲ واقع شده است به بهره‌برداری رسید که ارتباط خوبی با حوزه مرکزی تهران فراهم می‌کند. در 4سال گذشته با 2ایستگاه که در ‌ماه آینده افتتاح می‌شود سالانه ۸ایستگاه افتتاح کردیم که رکورد بسیار خوبی است. همچنین ۲۸۰دستگاه پله برقی و ۶۲دستگاه آسانسور را در این دوره مدیریت شهری در مترو نصب کردیم ‌و تمام ایستگاه‌های ما برای معلولان و کم‌توانان آماده شده است.»
سیدمناف هاشمی افزود: «ایستگاه‌ها را از ۱۰درصد تا ۷۰درصد تحویل گرفتیم که پیشرفت عمده ایستگاه‌ها ۵۰درصد بود، البته به این مفهوم نیست که عزیزان در گذشته فعالیت نداشتند و فعالیت آنها قابل تقدیر است اما همین ایستگاه شهرک آزمایش را در حد ۴۰درصد پیشرفت تحویل گرفتیم و ایستگاه مدافعان سلامت زیر ۵۰درصد پیشرفت بود.» او ادامه داد: «در پایان این دوره امیدواریم ۲ایستگاه دیگر افتتاح کنیم و در 6‌ماه دوم سال نیز ۸ایستگاه دیگر افتتاح می‌شود و عملا 10ایستگاه تا پایان سال افتتاح خواهد شد. همچنین کار ساخت ایستگاه‌های خط10 را آغاز می‌کنیم و مدیریت بعد آن را تکمیل خواهد کرد.» در ادامه مراسم رئیس‌جمهور نیز با تأکید بر اولویت واکسیناسیون رانندگان تاکسی، گفت: «رانندگان در تماس مداوم با گروه‌های مختلف مردم هستند و انشاءالله این کار انجام می‌گیرد.» روحانی همچنین درخصوص درخواست دیگر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درمورد خرید 5هزار دستگاه اتوبوس و همچنین 420واگن قطار، گفت: «حتما موارد مورد اشاره را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانیم در هر سه زمینه اقدامات لازم را انجام بدهیم.»
مـدیرعامـل شرکـت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز در این مراسم گفت: «همزمان با بهره‌برداری رسمی از ایستگاه‌های شهرک آزمایش در محدوده میانی خط۶ و مدافعان سلامت در خط۷‌متروی تهران، تعداد ایستگاه‌های متروی پایتخت به 141 رسید.»
علی عبدالله‌پور افزود: «با بهره‌برداری از ایستگاه شهرک آزمایش در بخش غربی خط۶ متروی تهران سرویس‌دهی در نیمه این خط هر ۲۰دقیقه و در نیمه‌شرقی هر ۱۵دقیقه یک قطار خواهد بود.» وی با اشاره به اینکه ایستگاه شهرک آزمایش در منطقه‌ای پرترافیک و متراکم از منطقه۲ و همجوار با بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌الله نوری و جلال آل احمد واقع شده است، گفت: «با بهره‌برداری از این ایستگاه دسترسی شهروندان مناطق غربی و شمال غربی تهران به‌خصوص محله کوی نصر و شهرک آزمایش آسان‌تر خواهد شد. ایستگاه مدافعان سلامت در منطقه طرح ترافیک قرار دارد و با بهره‌برداری از این ایستگاه قطعا‌ مسافران بیشتری از این خط استفاده خواهند کرد.»
براساس این گزارش با پیشنهاد جامعه پزشکی و شهرداری تهران و نیز تأیید شورای اسلامی پایتخت، ایستگاه مترو باقرخان در خط۷ به پاس زحمات کادر بهداشت و درمان در دوران شیوع بیماری کرونا به ایستگاه مدافعان سلامت تغییر نام داد. به همین مناسبت گالری ورودی ایستگاه مذکور نیز به تابلویی مفهومی از نقش جامعه پزشکی در کنترل و مهار این بیماری مزین شد و در این ورودی ‌تصاویری از برخی شهدای جامعه پزشکی که در راه مبارزه با بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند نیز نقش بسته است. افتتاح این ایستگاه با کاهش مبتلایان و متوفیان موج چهارم کرونا و همینطور پوشش بیشتر واکسیناسیون در ایران همزمان شد. در 4سال اخیر مجموعه 30ایستگاه مترو به بهر‌ه‌برداری رسیده و 40کیلومتر به طول شبکه مترو تهران افزوده شده است.

۳۴۵ کیلومتر خط مترو با ۲۳۳ ایستگاه
مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

برنامه احداث طرح‌های قطارشهری در ۱۰شهر کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه و اسلامشهر با مجموع جمعیت حدود ۲۰میلیون نفر درحال انجام است. در این شهرها احداث ۹۳۰کیلومتر خط مترو مصوب شده که از این مقدار، عملیات اجرایی ۲۴3کیلومتر خطوط مترویی نیمه‌تمام در حال انجام، ۳۴۲کیلومتر در مرحله مطالعات تکمیلی و ۳۴۵کیلومتر با ۱۲خط شامل ۲۳۳ایستگاه در کلانشهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز در حال بهره‌برداری است. درصورت بهره‌برداری از ۲۴۳کیلومتر خط متروی نیمه تمام در کلانشهرها تا پایان سال۱۴۰۳، جمع خطوط مترو در حال استفاده به حدود ۵۸۸کیلومتر افزایش می‌یابد. تعداد جابه‌جایی مسافرین مترویی سالانه ۸۲۴میلیون سفر و تعداد واگن موجود در کلانشهرهای کشور ۱۸۷۲واگن است که از این میان ۷۳۰میلیون سفر و تعداد ۱۵۲۱واگن مربوط به کلانشهر تهران است. پیش‌بینی می‌شود با تامین 2هزار دستگاه واگن دیگر و افزایش تعداد کل واگن‌ها به ۳۸۷۲واگن، تعداد سفرهای سالانه از طریق مترو به ۲۳۷۷میلیون نفرسفر برسد. براساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته الحاقیه قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مترویی باتوجه به امضای اعضای کنسرسیوم، در شرف امضاست و قطعات ۶رام شامل ۳۰واگن مترویی قطار شهری شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز، در مرحله آزاد‌سازی‌ اسناد حمل و ترخیص کالاها از گمرکات برای تولید و ساخت داخل در کارخانه واگن‌سازی‌ ایریکو ابهر قرار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید