• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132503
+
-

میز خبر/ احتمال ورود محموله جدید واکسن کرونا به کشور در هفته جاری

دبیرکل جمعیت هلال احمر از احتمال ورود محموله جدید واکسن کرونا در این هفته خبر داد. محمدحسن قوسیان مقدم به مهر گفت: «در حال تلاش برای مذاکره و رایزنی برای واردات محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور هستیم، اما به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، هم‌اکنون نمی‌توانیم اسم کشور مبدأ و میزان محموله‌ها را مطرح کنیم.» او ادامه داد: «سعی می‌کنیم تا در این هفته و به‌طور کلی پیش از پایان خرداد، محموله واکسن وارد کشور شود، اما زمان دقیق آن مشخص نیست. روند رایزنی‌ها برای واردات واکسن کرونا تا حدود ۸۰درصد پیش رفته و در شرایط خوبی برای واردات واکسن قرار داریم.»

کاهش 7 درصدی فوت ناشی از کرونا در هفته دوم خرداد
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد: موارد فوتی کرونا در هفته دوم خرداد، 7درصد کاهش داشته است. سیما لاری در توضیح بیشتر گفت:« در هفته دوم خرداد، شاهد کاهش ۳.۶درصدی در تعداد موارد بستری کووید- ۱۹، کاهش ۷درصدی در موارد فوتی و کاهش ۲.۷درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت کرونا نسبت به هفته قبل‌تر هستیم.» به‌گفته او، بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری کرونا در کشور در هفته گذشته به‌ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان، هرمزگان و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید- ۱۹ در استان‌های البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی گزارش شده است. با این حال براساس اعلام لاری، برخی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس کرونا جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی مواجه شده‌اند که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، روزهای سختی در پیش خواهیم داشت. او ادامه داد:«با وجود مشاهده تداوم روند نزولی در موارد بیماری کووید- ۱۹ در هفته گذشته، شیب کاهشی نمودار موارد بیماری در کشور بسیار کند و در برخی استان‌ها متوقف شده که این موضوع می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری جدی برای ما قلمداد شود.» لاری، درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم گفت:«طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۷۰درصد است که با حد مطلوب فاصله زیادی دارد. این در حالی است که میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، همدان، کردستان و آذربایجان غربی به‌مراتب پایین‌تر از میزان متوسط کشور است.»

نظارت بر توزیع واکسن  باید افزایش یابد
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خواستار افزایش نظارت بر توزیع واکسن شد. به گزارش مهر، علی‌اصغر باقرزاده، با اعلام اینکه، مدیریت توزیع واکسن باید قوی‌تر و نظارت‌ها بیشتر شود، بر ضرورت اعلام آمار دقیق واردات و تولید واکسن تأکید کرد. به‌گفته او، باید آمارهای دقیق‌تری از توزیع و واردات و تولید واکسن، داده شود، تا واکسیناسیون، شفاف‌تر و عادلانه‌تر انجام شود. او از وزارت بهداشت خواست تا سامانه‌های نظارتی‌اش، عملکرد بهتری داشته باشند:« هنوز شاهد آمار بالایی از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هستیم، راه‌حل اصلاح این وضعیت همچنان حفظ پروتکل‌های بهداشتی و تسریع در واکسیناسیون است.»

آغاز واکسیناسیون افراد 65سال به بالا از هفته آینده
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از آغاز واکسیناسیون افراد 65سال به بالا از هفته آینده خبر داد. به گزارش مهر، نادر توکلی با اعلام این خبر، از مردم خواست تا به شایعات درباره واکسیناسیون بی‌توجه باشند و خبرهای رسمی را از وزارت بهداشت دنبال کنند: «این شایعات هیچ‌گونه مستندات علمی ندارد و واکسن‌هایی که در ایران استفاده می‌شود، مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هستند و تزریق آنها کاملاً ایمن است.»

 فاز چهارم، زمان تزریق عمومی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی در فاز چهارم انجام خواهد شد. جلیل کوهپایه‌زاده، درباره کمبود واکسن در پایگاه‌ها و مراکز سلامت به ایلنا گفت: «از ابتدا 4نوع واکسن در ایران شروع به تزریق شد، اسپوتنیک، بهارات، سینوفارم و آسترازنکا که همه‌ اینها غیر از اسپوتنیک که دوز یک و 2 آن با هم تفاوت دارد، تفاوتی در نوع دوز یک و 2 آنها وجود ندارد.» او در توضیح بیشتر گفت: «اینطور نیست که اگر فاصله بین تزریق از مدت مشخص بیشتر شد، اثربخشی دوز اول کم شود. واکسنی که الان در بازار بیشتر است و بیشتر هم وارد می‌شود، سینوفارم است. بیشترین واکسنی که به گروه سالمندان تزریق شد هم سینوفارم بود. در مجموع جای نگرانی نیست و واردات ادامه خواهد داشت.» او تأکید کرد که احتمالا 2میلیون دوز واکسن در این هفته وارد کشور می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی که عضو ستاد کرونای استان تهران هم است، درباره صدور مجوز اضطراری واکسن کووبرکت هم توضیحاتی داد: «برای هر واکسن فازهای تست یک، 2 و 3 انسانی انجام می‌شود که فاز یک و 2 واکسنی مثل برکت با کیفیت بالا و عوارض کم انجام شد و در فاز سوم تست انسانی هم، نتیجه‌اش ایمنی بالا بود و در رابطه با موضوع مورد اشاره هم باید بگویم، این کار را در خیلی از جاهای دنیا انجام می‌دهند، یعنی خیلی از کشورها از همان شروع فاز سوم، تزریق عمومی هم انجام می‌دهند، هر چند که فاز چهارم، تزریق عمومی واکسن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید