• چهار شنبه 9 آذر 1401
  • الأرْبِعَاء 6 جمادی الاول 1444
  • 2022 Nov 30
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128221
+
-

رژیم خاص

سحری چه بخوریم و چه نخوریم؟

سحری چه بخوریم و چه نخوریم؟

وعده غذایی سحری در‌ماه رمضان نقش مهمی برای سلامتی و رفع سردرد، سرگیجه، ضعف، بی‌حالی و...  در طول روزداری دارد، از این رو مصرف یک سحری مقوی، مغذی و سالم این عوارض را به حداقل می‌رساند. اگر هنگام صبح ترش می‌کنید و یا تلخی دهان دارید باید از غذاهای سبک در وعده سحری استفاده کنید و پس از خوردن سحری برای مدت ۲۰ دقیقه راه بروید و بلافاصله نخوابید. حذف این وعده، سبب افت قندخون و کاهش عملکرد در طول روز می‌شود. همچنین گرسنگی سبب ترشح هورمون‌ها و ارسال سیگنال‌هایی در مغز می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار را بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب کنید. این مسئله سبب مشکلات گوارشی مثل برگشت اسید معده به مری، ترش کردن و افزایش وزن ناخواسته می‌شود. وعده سحر باید سالم و بی‌خطر باشد تا هم خوب سیرتان کند و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند. برخی معتقدند که اگر سحری نخورند، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید و بارها به این نحو بدون مشکل روزه گرفته‌اند. شاید در ظاهر مشکلی نباشد اما از نظر علم تغذیه تنها سیری شکم مهم نیست بلکه سیری سلولی بسیار اهمیت دارد. فردی که سحری نمی‌خورد به بدن خود فشار بسیاری وارد می‌کند و برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه دچار مشکل می‌شود. همچنین از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری بپرهیزید و در عوض سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه‌فرنگی و سالاد استفاده کنید. غذاهای پرچرب نه‌تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و ممکن است دچار رفلاکس شوید. در وعده سحری بیشتر از غذاهای پروتئین‌دار مثل انواع گوشت، حبوبات و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید چون در طول روز به آهستگی انرژی خود را آزاد می‌کنند و برای طولانی مدت احساس سیری می‌کنید. از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند، مربا و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شوند و خاصیت سیر‌کنندگی بیشتری دارند، در نتیجه به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیز کمک می‌کنند. درصورت امکان در وعده سحری خود میوه‌ها را نیز بگنجانید. در وعده سحری از مصرف قندهای ساده (قندوشکر) و شیرینی‌جات پرهیز کنید تا طی روز دچار گرسنگی و افت قند نشوید. مصرف ادویه زیاد نیز در وعده سحری سبب افزایش گرسنگی و تشنگی طی روز می‌شود. مایعات زیادی بنوشید که بدن دچار بی‌آبی نشود و غذایتان بهتر هضم شود.

از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری بپرهیزید و در عوض سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه‌فرنگی و سالاد استفاده کنید. غذاهای پرچرب نه‌تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و ممکن است دچار رفلاکس شوید

این خبر را به اشتراک بگذارید